De kooi schoonmaken... hoe, waarmee en wanneer?

Gestart door KikiSorrie, februari 16, 2011, 16:33:55

Vorige topic - Volgende topic

0 Leden en 1 gast bekijken dit topic.

KikiSorrie

Hee,
eigenlijk is de titel van dit Topic al de vraag die ik stel. Hoe, waarmee en wanneer moet je de kooi precies verschonen?
Ik doe het 1 keer per week, en dan reinig ik de stokken, vieze speeltjes, de voerbakjes, en de onderbak van de kooi haal ik eruit en onder in de kooi de poepjes enzo.
Maar deze dingen doe ik allemaal gewoon met warm water. Nu lees ik heel veel op forums dat je appelazijn kunt/moet gebruiken, omdat dat heel goed reinigt en het is niet schadelijk voor parkieten.
Moet het perse met appelazijn of mag het ook gewoon met warm water? Want dat heb ik eigenlijk altijd gedaan.
Ik maak trouwens ook niet de tralies schoon bij de schoonmaakbeurt, maar die worden soms nat door het douchen van de parkieten.
Bedankt voor het lezen ;)

Timb16

Goed Topic, hier kan ik ook nog een hoop van leren!

Ik houd de reacties in de gaten!!

bigkizzzz

Hoi ik maak de kooi van onze Koko 1 keer per week schoon alle eet en drinkbakjes gaan in kokend heet water(gewoon uit de kraan)GEEN sop gebruiken! ook de bodem van de kooi gaat hierin niet samen met de eet en drinkbajes natuurlijk maar daarna pas.(wel eerst het zand eruit gooien maar das logisch) Maak alle zitstokjes schoon met heet water en een sponsje zo ook de bodem van de kooi en haar bakjes alles weer goed droog maken zand erin en eten/drinken en klaar!!!
Ondertussen speelt Koko of nog in de kooi want het is best leuk wat het vrouwtje allemaal aan het doen is of ze vliegt gewoon rond :D
Hoop dat je hier iets aan hebt.

KikiSorrie

Ja,
zo doe ik het ook!!
Maar mijn parkieten vliegen nog niet los rond.
Ik doe het ook maar dan in niet gekookt water, als je dat bedoelde, maar gewoon heel heet water.
Maar als ik de bak eruit haal (onder in de kooi zit zo'n bak met wat zaagsel gedoe) en hem was, dan doe ik daarna altijd de poep die nog in de kooi zit, niet in de bak dus. Maar dat krijg ik er nooit zo goed af......
Dat doe ik dan met een doekje met warm water.
Maar ik denk dat ik maar eens op zoek ga naar appelazijn, maar dan alleen voor de bakjes en misschien voor de stokjes en/of vieze speeltjes. Het is niet zo goedkoop volgensmij, daarom doe ik niet de hele bak. Maar het ruikt wel lekker volgensmij :D
Nou, bedankt voor de reacties!! :)

lovesbudgies

Het is wel nodig om een schoonmaakmiddel te gebruiken hoor. Je kunt afwasmiddel gebruiken of bv eucalyptusreiniger.

KikiSorrie

Oké, ik dacht altijd dat afwasmiddel niet mocht want ik dacht dat 't giftig was..........  :-X
Maar gewoon afwasmiddal mag dus? Dan ga ik dat de volgende keer gebruiken ;)
Bedankt! :)

parkietengek12

kunnen de etensbakjes, onderbak enzo eigenlijk ook in de afwasmachine? zonder afwasmiddelen maar gewoon op de spoelstand bijvoorbeeld? Of in iedergeval de onderbak enzo?

KikiSorrie

Dat is wel slim!!
Maarre... onze afwasmachine is supersloom en duurt heel lang. En alleen voor wat bakjes en een onderbak doen mijn ouders 't niet.........
Ik denk dat ik het gewoon met de hand doe, lekker ouderwets ;)

lovesbudgies

Citaat van: parkietengek12 op februari 18, 2011, 17:44:07
kunnen de etensbakjes, onderbak enzo eigenlijk ook in de afwasmachine? zonder afwasmiddelen maar gewoon op de spoelstand bijvoorbeeld? Of in iedergeval de onderbak enzo?

Ik doe mijn eet- en drinkbakjes soms gewoon in de vaatwasser hoor, mét afwasblokje en bij de rest van de vaat. Daarna spoel ik het wel nog even om.
Naar mijn weten is dit geen probleem. Misschien weet PF het?

Parkieten-Freak

Het is inderdaad geen probleem, zelf doe ik het ook altijd.  :) Alles is dan goed gereinigd en mooi schoon.
Wel is het zo dat hier voerbakjes wat sneller stuk gaan omdat vaatwasmiddelen toch wat agressiever zijn dan "gewoon" afwasmiddel.


Moppers

Ik maak de voerbakjes hier vaak ook schoon met afwasmiddel. Gewoon uit een fles hoor, ik heb geen afwasmachine (nodig :P). Goed afspoelen en alles is weer mooi schoon.

Alle overige dingen die schoon moeten (speeltjes, bodems etc) en die niet van hout zijn die ik met citronella. Na het poetsen eerst een keer met koud water afspoelen om alle zeep eraf te krijgen, vervolgens een keer met warm water afspoelen zodat het vanzelf opdroogt.
Attributen van hout gaan met water en appelazijn om te voorkomen dat er zeep intrekt.
Ik gebruik vrijwel overal een afwasborstel voor, deze afwasborstel gebruik ik alleen voor de vogelverblijven en toebehoren (maar toen ik nog een konijn had gebruikte ik hem ook voor zijn hok). Voor de drinkflesjes en andere priegeldingen heb ik een tandenborstel.