Geen eivoer en grit

Gestart door KikiSorrie, februari 15, 2011, 19:39:09

Vorige topic - Volgende topic

0 Leden en 1 gast bekijken dit topic.

KikiSorrie

Hee,
ik heb 4 bakjes in mijn kooi, de bovenste twee met water en zaad, en de onderste 2 met grit en eivoer. Maar ik zie mijn parkietjes nooit aan de onderste twee bakjes zitten eten.
Als ik ze uit mijn hand laat eten geef ik ze soms zaad en eivoer en dat eten ze dan wel gewoon op.
Is het wel goed dat ze dat niet eten?? Ik weet het niet zeker want ik ben ook vaak weg, dus misschien zie ik het niet ofzo....
Nog 1 vraag: wat is het verschil tussen grit en maagkiezel (beter nog, wat is maagkiezel)?
Alvast bedankt ;)

MissDorien

Je kunt het zaad mengen met het eivoer?
Ook eten ze hier beter van alles sinds ik afgemeten hoeveelheden geef.

Geertje

Grit is een soort gruis dat in de vogelmaag omgezet wordt tot calcium.
Maagkiezel zijn kleine scherpe steentjes die helpen het voedsel ( zaadjes) in de maag te vermalen.
Zaadeters hebben beiden nodig.

Pas trouwens op met vogelgrit waar dingen als houtskool of roodsteen aan zijn toegevoegd.
Die extra zaken zijn onnodig en kunnen zelfs slecht zijn voor je vogel!
houtskool werkt prima bij diarea. (vergelijkbaar met norit). Maar als de vogel geen diarea heeft dan werkt het eerder averechts.

Gewoon oesterschelpengrit zonder poespas is een goede toevoeging. Kun je er echt niet aan komen of ben je door je voorraadje heen.. verpulver dan eens een eierschaal.
Eitje koken, schaal eraf, schaal nog heel even in de magnetron en dan verpulveren.


KikiSorrie

Ik heb eigenlijk alleen maar grit gehad, en ik dacht dat maagkiezel hetzelfde was.
Maar ik ga zo snel mogelijk weer shoppen voor mijn parkieten ;)
En dan koop ik wel wat maagkiezel.
Maar kun je dat maagkiezel en grit ook mengen met elkaar??
Dat bakje met de zaden ga ik nu gewoon voor de helft vullen met zaden en voor de andere helft met eivoer.
Bedankt voor de tips!
:)

MissDorien

Ik geef het gemengd in een bakje en onbeperkt, ze zoeken zelf wel uit wat en hoe veel ze nodig hebben.

KikiSorrie

Oké dan ga ik dat ook doen.
Ze weten dus ook zelf hoevaak ze het moeten eten??

Geertje

Ik meng het ook regelmatig. Maar pas daar wel mee op en ververs in dat geval minstens eens per week.
De vogels nemen inderdaad wat ze nodig hebben en dan kan het bakje nog vol genoeg lijken, maar is het meest waardevolle voor hen er al uitgegeten.


Moppers

CiteerDat bakje met de zaden ga ik nu gewoon voor de helft vullen met zaden en voor de andere helft met eivoer.
Dat is veel te veel eivoer. Een halve theelepel per parkiet per dag is meer dan genoeg. Teveel eivoer geeft gezondheidsproblemen.

KikiSorrie

Hee,
ik heb vanmiddag maagkiezel gekocht, en ik was van plan het te mengen in een bakje met datgene wat ik al heb: grit (denk ik, dat zij de verkoopster maar op de verpakking staat: vogel mineralen..)
Maar toen las ik op de verpakking van het maagkiezel dit:
MA-KI maagkiezel kan worden gegeven in een klein bakje of door 2 tot 3x per week een afgestreken theelepel door het voer te mengen.
Dus toen dacht ik..... moet ik het nou alleen in een bakje doen, mengen met grit, of doen wat zij zeggen: het 2 of 3 keer per week bij de zaden in doen??
En toen dacht ik.... ik vraag het jullie :D

Mars

Je kunt een klein beetje mengen met een klein beetje grit (of twee even grote verpakkingen door elkaar doen). Als je ze dan 2 keer per week een theelepeltje in een bakje geeft, dan hebben ze genoeg. Nemen ze minder dan is het niet erg. Eten ze alles in 1x op, dan kun je beter kijken of je het niet op een andere manier kunt geven: ik gooi het bijvoorbeeld altijd over de houtsnippers (ik heb geen zand) op de bodem: dan scharrelen ze het wel op.

Anders heb ik een parkietje dat alles in een half uurtje opeet en nog een dag helemaal wit poept ;)
Timo: lief klein havikje, ik hoop dat je van bovenaf naar beneden tuurt om te kijken wat we doen...
Winky: klein eigenwijsje, ontdekkingsreizigertje, dag dapper kanarietje, geniet er van!
Dag Lay, dag bloempje van me...
Mijn lief tam Kesje: amper 5 weken oud, te nieuwsgierig voor deze wereld..

KikiSorrie

Dankjewel voor de reactie :)
Ik heb inderdaad 2 dezelfde verpakkingen, dus ik kan ze wel mengen in een grote doos ofzo. Maar stel nou dat ze er niet van eten, wat dat???
Ik doe dan namelijk dat theelepeltje in een van de onderste bakjes en daar zitten ze nooit aan.
Ik heb zand op de bodem en als dat op is ga ik ook wel houtsnippers kopen, maar daar heb ik nu niets aan.....
Ik kan het natuurlijk gewoon eerst proberen, dat ik het 2 x per week in het onderste bakje doe.
:)