Ik vermoed dat mijn parkiet ziek is wat nu?!?!?!?!

Gestart door KikiSorrie, februari 15, 2011, 15:16:58

Vorige topic - Volgende topic

0 Leden en 1 gast bekijken dit topic.

KikiSorrie

Ik zag deze site:
http://www.parkietenfreak.nl/ziekten.php
en mijn parkiet heeft ong. 3 van deze symptonen!!
Hij was al erg stil maar ik dacht dat het niks was hij eet nog wel maar is minder actief en zit heel veel met zijn kop in zijn veren. Ik weet geen dierenarts of vogelarts bij ons in de buurt, behalve in Grou een gewone dierenarts (ik woon in Friesland).
Heeft iemand tips?? Ik heb echt geen idee hoe het nu moet....
Ik wet echt zeker dat hij ziek is. Ik kan wel bellen naar die dierenarts, maar graag wil ik hulp van jullie bijv. hoe ik 'm vervoer en hoe ik het doe met mijn andere parkiet.
:'( Please help.....
Groetjes ik.

parkietenwinkel

Hoi KikiSorrie,

Ik weet niet of het bij jou in de buurt is, maar ik heb hier twee adressen van een vogelarts:
- Dierenkliniek Vlagtwedde         
Schoolstraat 4
9541 CK Vlagtwedde
0599-312220
- Dierenkliniek de Toren
Dhr. A. Beijer
Torenstraat 21
9203 BC Drachten
tel. 0512-513627
fax. 0512-525349
dierenarts@bigfoot.com
www.dierenkliniek-de-toren.nl

Als je hem in de kooi vervoerd, kan je de speeltjes het beste eruit halen en een doek over de kooi doen i.v.m. tocht. Er zijn ook speciale reisbakjes te koop, maar dan moet je die eerst kopen. Gezien het altijd het beste om zo snel mogelijk naar de dierenarts te gaan is het misschien een goed idee om een schoenendoosje of een ander klein doosje te pakken en daar luchtgaatjes in te maken en iets zachts op de bodem. Dan ziet je vogeltje geen dingen waar het kan schrikken en is het veilig voor tocht.

Veel succes!

KikiSorrie

Heey laatste nieuws:
Ik heb met mijn moeder overlegt en gebeld met de dierenarts (ja ik heb gebeld naar de dierenarts in Grou, waar ik al vaker ben geweest).
Hun spreekuur is vanavond tussen half zeven en zeven, maar dan kan ik niet komen i.v.m. vaders die naar hun werk moeten met de auto. Ik stond erop dat ik vandaag naar de DA zou gaan, maar dat lukt dus niet. :'(
Ik ga dus morgen naar de DA, in de middag ofzo. Maar de kooi is 1 meter hoog en ik denk dat ik die beter niet kan vervoeren omdat er ook nog een andere parkiet in zit.
Ik heb nog een doosje waar ik mijn jongste parkiet in heb gekregen, die is 10 bij 20 cm ofzo? Met gaatjes erin. Nog een optie: een kleine kooi van 30 cm staat bij ons in de schuur, waar Sorrie vroeger heeft ingezeten. Die kan ik makkelijk inrichten met wat voer ofzo en een deken heb ik ook wel.
Het probleem is, hoe verplaats ik hem van kooi naar kooi? Hij is niet handtam, eet wel uit mijn hand maar als ik dan dichterbij kom dan word hij bang.
Zo gaat het dus nu.
Nog 1 vraag: Ik ga dus met de auto naar de DA, maar die moest voorverwarmd zijn had ik gelezen?
Bedankt trouwens voor je reactie, ik ben even helemaal doorgedraaid....

KikiSorrie

Nogmaals: laatste nieuws:
Mijn 2 parkietjes zitten nu beiden op een stokje in dezelfde kooi. Ik heb het gordijn half dichtgedaan. Hij zit nu lekker te slapen, nou ja, met zij oogjes dicht. Ik heb zonet even gezocht welke ziekte hij zou kunnen hebben. Ik zag niks dat hij kon hebben. Maar ik zag mijn parkietjes elkaar wel net voeren, kan dat besmettelijk zijn dan??
Sorrie eet gelukkig nog wel, tros gierst en gewone zaadjes. Maar ik las ook dat ik hem een beetje rust moet geven, dus ik ga niet meer bij hem in de kooi.
De muziek is ook uit anders word Kiki druk en gaat ze fluiten en is ze niet bepaald rustig.
Nog tips??

parkietenwinkel

Dan moet je hem toch met je hand pakken. De eerste keer is dat even eng, maar je parkietje is het zo weer vergeten hoor. Als ik jou was zou ik de kamer dan eerst goed donker maken, dan ziet hij je niet aankomen en kan je hem pakken.

Ja, het is misschien wel prettig met het koude weer om de auto voor te verwarmen. Maar tocht is altijd het ergste, probeer dat ten alle tijden te voorkomen.

Het nadeel van in een kooitje vervoeren is dat ze wat sneller het risico lopen om van de stok te vallen. Maar je parkietje voelt zich er misschien wel wat meer in thuis. Misschien kan je ook een dekentje of handdoekje op de bodem van de kooi leggen, zodat als hij valt, zacht valt.

Tips: de kamer goed warm houden. In de gaten houden of hij inderdaad voldoende eet en drinkt. Extra vitamientjes geven. Even goed opschrijven voor de dierenarts wat de symptomen zijn, zodat hij een duidelijk beeld krijgt van het probleem. En ook even aangeven bij de dierenarts dat je nog een parkietje hebt.

KikiSorrie

Oké zal ik allemaal doen.
Ik ga hem in zijn oude kooi doen, en ik heb een soort van hooiachtige ondergrond, maar ik leg daarboven op wel wat zakdoekjes. Hij eet eigenlijk geen fruit of groenten....
Ik geef hem wel om het uur wat gierst of eten uit mijn hand, zodat hij blijft eten. Maar als ik zie dat hij eet doe ik dat natuurlijk niet.
Al die dingen zal ik wel vermelden bij de DA.
Ik doe een deken over de kooi, als ik dan van huis naar auto, van auto naar DA-praktijk loop enz, heeft hij het vast niet koud of zit hij op de tocht.
Wat moet ik trouwens in de voerbakjes doen? Gewoon water en zaden en een stengel trosgierst denk ik maar....
Die kooi is echt klein en heeft maar 2 bakjes.
Ik weet niet of ik de auto voorverwarm, want zo koud is het niet buiten.
Mijn parkieten staan vlakbij de verwarming, en die heb ik altijd op 2 staan. (als je begrijpt wat ik bedoel).
Ik weet nooit zo goed hoe hoog de verwaming moet....
Dat uit de kooi pakken lijkt me nogal eng, want ik krijg ze nooit te pakken. :(
Mijn vader heeft het gedaan toen Sorrie van kooi naar nieuwe kooi ging, en toen vond hij dat niet bepaald leuk.. Maar ik zal wel even zien hoe ik hem erin krijg.
Verder laat ik vannacht mijn bureaulamp naast de kooi wel aan, want ik las dat er een lichtje aan moet 's nachts.
Nog één vraagje: Moet hij nu al in een andere kooi of morgen pas voor het vervoer??
Trouwens heel erg bedankt voor de hulp!!!

parkietenwinkel

Alleen het waterbakje er even uit halen als je de parkiet gaat vervoeren. En misschien wat voer op de bodem van de kooi leggen zodat hij het makkelijk kan vinden.
Ik zou hem pas morgen in de andere kooi doen, tenzij je denkt dat hij last heeft van de andere parkiet. Maar in zijn vertrouwde omgeving voelt hij zich toch het prettigste. Meestal willen parkieten toch alleen maar naar elkaar toe als ze los van elkaar zijn. Dan ontstaat er misschien juist stress.
Er zit niets anders op dan gewoon pakken. De eerste keren vond ik dat ook eng. Als je parkiet aan de tralies van de kooi hangt kan je je ene hand boven hem houden, dan kan hij niet naar boven wegvliegen of lopen en met de andere hand pak je hem. Je kan eventueel ook een doek gebruiken, dat heb ik een dierenarts wel eens zien doen, maar dan voel je natuurlijk niet zo goed of je hem nou vast hebt.
Ik denk dat de verwarming op jouw kamer afhankelijk is van hoe hoog de kachel in de huiskamer staat. Die zou je misschien vannacht aan kunnen laten staan. Dan blijft de temperatuur op je kamer gelijk.

KikiSorrie

Ja, ik zal wel zeggen tegen mijn ouders dat hij 's nachts op ong. 20 of 19,5 moet blijven.
Maar nu heb ik iets niet leuks ontdekt: Toen ik met voer op mijn hand de kooi inging, naar Sorrie toe dus, at hij niet.
Het kan zijn dat hij geen honger heeft maar.......
Is het een optie als ik de zaadjes week in warm water en ze er dan na een kwartier uithaal ofzo???
Dat hij ze dan beter kan eten? Hij eet nl ook geen groente of fruit :(
Morgen ben ik overdag gewoon naar school, maar moet ik nog iets speciaals doen, behalve de temperatuur neutraal houden?? Er is volgensmij van 8 tot 1 niemand bij ons thuis dus we kunnen niet koekeloeren of hij wel eet...
Nogmaals bedankt voor je tips!

parkietenwinkel

Ik denk je alles doet wat je kan. Maar je kan natuurlijk even met de dierenarts bellen of hij nog tips heeft.

KikiSorrie

We hebben vanmiddag al gebeld met de DA, en die zei dat ze zo geen tips kon geven ofzo omdat ze de parkiet niet zag.
Zoiets denk ik.
Maar ik wacht gewoon af tot morgen, en slaap wel met een lampje aan maar ik moet hem morgen toch echt alleen laten. Daar nog tips voor??

Mars

Een ziek parkietje moet je zo veel mogelijk alleen en rustig houden. Steeds met je hand in de kooi is dus niet slim.
Als hij echt niet meer eet, kun je hem bijvoeden, of even eten aanbieden op je hand, maar als hij zelf wel eet is rustig en warm houden het beste.

Vaak is het voor een parkietje prettiger om wel even eem  maatje mee naar de dierenarts te nemen. Anders voelen ze zich meteen al alleen en angstig.

Laat je even weten hoe het gegaan is? Wat de dierenarts gezegd heeft en of hij vaker parkietjes ziet?

Sterkte er mee!
Timo: lief klein havikje, ik hoop dat je van bovenaf naar beneden tuurt om te kijken wat we doen...
Winky: klein eigenwijsje, ontdekkingsreizigertje, dag dapper kanarietje, geniet er van!
Dag Lay, dag bloempje van me...
Mijn lief tam Kesje: amper 5 weken oud, te nieuwsgierig voor deze wereld..

KikiSorrie

Hee
bedankt voor jullie steun!!!
Maar ik was dus van plan om vanavond naar de DA te gaan.
Maar gisteravond ging het al wat beter, en toen ik vanmiddag thuiskwam, ging het een heel stuk beter!! Hij eet alweer uit zijn bakje wat hij eerst niet deed(niet dat ik 't zag) en hij floot weer en werd weer actiever. Nu voert Kiki hem wat eten :-*
Daarom ben ik nu niet meer zeker over mijn bezoek aan de DA.
Het gaat nu goed met hem, en ik zal zo even kijken bij het rijtje van ziektesymptonen of die nog allemaal kloppen. het enige wat denk ik nog waar is bij dat rijtje is dat zijn veren boven zijn snavel wat vies zijn.
Ik heb even de vragen van ziekten gekopieerd want sommige snap ik niet.
De vogel eet en/of drinkt niet
- Hij zit met opgezette veren op 2 pootjes
- De parkiet slaapt op 2 pootjes
- Uw parkiet praat en/of kwettert niet meer
- De ontlasting is waterig
- Er is sprake van "staartwippen"
- De kopveren van de parkiet zijn bevuild door slijm
- Er is sprake van evenwichtsstoornissen
- De parkiet heeft geen mooie bevedering
- De snavel en/of neusdop zien er "poreus" uit
- De vogel slaapt meer dan normaal
- De vogel heeft geen interesse voor zijn omgeving
Wat is ''staartwippen'' en ''bevedering'' en ''poreus''??
Voor de rest is het denk ik alleen maar deze:
De kopveren van de parkiet zijn bevuild door slijm.
Maar dat weet ik niet zeker want ik weet niet hoe dat er uit zou moeten zien.
Ik maak zo wel even een foto en probeer ze erop te zetten, wat niet altijd lukt bij mij.

KikiSorrie

Hee,
Ik denk dat ik niet meer met mijn parkiet naar de DA ga. Hij is nu helemaal weer beter, hij eet en is actief en rust niet meer veel en slaap ook op 1 pootje. Zijn kopveren zijn nog een klein beetje vies, maar ik laat het nog even een dag rusten en kijk hoe het dan gaat.
Nog bedankt voor alle tips! :)
Groetjezz

parkietenwinkel

Wat fijn dat het weer beter met je vogeltje gaat!

Wat bedoel je met zijn kopveren zijn een beetje vies. Als ze nattig zijn, kan hij misschien verkouden zijn. Kan je eventueel een foto sturen?

KikiSorrie

Ik weet niet of ze nattig zijn, hij is niet zo tam dat ik dat kan voelen. Het is gewoon een beetje vies lijkt het wel, gewoon wat bruin ofzo?
Ik weet niet hoe ik het precies moet uit leggen....
Ik kan een foto maken, maar bij mij duurt het altijd uuuuuuren voordat hij dan op mijn computer staat. Maar ik kan het proberen!
:)

Moppers

CiteerWat is ''staartwippen'' en ''bevedering'' en ''poreus''??
Op heel veel vragen heb je het antwoord sneller gevonden als je zelf zoekt dan wanneer je hier op een reactie wacht.

Staartwippen, het eerste topic dat de zoekfunctie als resultaat geeft, beantwoord je vraag al:
http://forum.parkietenweb.nl/index.php?topic=23708.0
Voor de andere twee begrippen kan je makkelijk een woordenboek openslaan en je weet het.