Jonge Parkiet

Gestart door markvs, oktober 13, 2005, 22:38:16

Vorige topic - Volgende topic

0 Leden en 1 gast bekijken dit topic.

markvs

Beste mede parkietenliefhebbers,

ik heb afgelopen dinsdag een parkietje gekocht en nu heb ik de volgende vraag:

het parkietje is goed en wel een weekje uit het blok, hoe oud is deze dan en hoeveel slaapt zo'n vogeltje?

Ik heb het gevoel dat hij de hele dag slaapt, dan weer eens een kwartiertje wakker is en dan weer vrolijk voor een uurtje in dut.
Wel gaat hij op mijn vinger zitten en is heel rustig als de hand in de kooi komt.

Hij heeft ook al even mogen vliegen in de huiskamer maar dat liep uit op een noodlanding.
Het is dus wel de bedoeling om hem vrij te laten vliegen.

Alvast bedankt , Mark.



Parkieten-Freak

Je parkiet zal 7 tot 8 weken oud zijn.
Het is heel normaal dat een jonge parkiet nog veel slaapt.
Het is ook normaal dat een jonge parkiet nog niet de behendigheid heeft die een wat oudere parkiet wel heeft bij het vliegen.
Oefening baart kunst.......en ze leren ontzettend snel!  ;)


markvs

Dan heb ik nog even een klein vraagje: ik denk dat hij ook een beetje in de rui is.
Hij is veel met zijn veren bezig, echter liggen er geen in de kooi,hij laat ze dus wel zitten.
Ook zit de parkiet er een beetje dik(opgezet) bij.
Ik heb hier op de site eens rond gekeken maar dat is toch niet zo goed.
Wel slaapt hij op een pootje en met zijn hoofd omgedraait op zijn rug.
Ik moet wel zeggen dat toen ik hem kreeg hij de eerste avond een komplete honingstok met zaadjes op heeft geeten en vervolgens s'morgens weer heeft uitgespugt.

Nu heeft hij van dat eivoer, en ik denk dat hij dat wel een beetje op heeft.

Toch denk ik dat hij een beetje ziek is.

Ik zal hem de komende dagen eens met rust laten en eens kijken wat er gebeurd of weten jullie nog iets wat ik kan doen.

Dit is mijn eerste parkietje en alles is dus nieuw voor mijn.

Mark

Carla

Zo'n honingstokken zijn niet aanteraden. Als je die geeft mag je ze maar voor een korte tijd aanbieden. Hetzelfde met trosgierst = 1/2 sliert per week is ruim voldoende.
Als je twijfelt of je parkietje ziek is dan raad ik je aan om naar een DA te gaan. Je gaat beter één keer te veel dan één keer te weinig. Het is wel zo dat een parkietje dat gewoon slaapt ook wat met lossere pluimpjes zit. Ik raad je aan om je parkietje goed te observeren zodat je het beestje goed leert kennen zo zal je ook vlugger merken als je parkietje iets mankeert in de toekomst. ;)

markvs

Ik denk dat het toch wel goed gaat komen.

Het enigste wat de parkiet nog veel dat is met zijn veren bezig zijn. Niet dat de kooi val veren ligt,hij trekt ze dus niet uit maar konstant met zijn snavel de veren goed leggen. Het lijkt wel of hij jeuk heeft of zo.

Ook heeft hij onder zijn vleugels geen veren,is dat normaal voor een jonge vogel?

Verders denk ik dat hij wel aan zijn kooi begint te wennen, nog even en dan mag hij vrij in de kamer rond vliegen. Hij gaat in de kooi al wel op mijn vinger zitten al is het nog niet van harte,maar dat wordt wel beter.

En dan nog even dit, ik vindt het hier een leuk en leerzaam forum. Voor mij is het allemaal nieuw en ik kan hier veel informatie vinden.
Ik hou het toch bij een vogel ondanks de vele berichten dat dat niet zo leuk is voor de vogel ook omdat hij heel de dag alleen is ivm met ons werk.
Hij heeft een redelijke grote kooi met veel speeltjes en misschien met de tijd ook een radio, heeft hij wat te luisteren. :)

In ieder geval bedankt voor jullie antwoorden,  Mark

Anita & Marisa

Hoi Mark,

Welkom op dit forum!

Wat ontzettend leuk dat je een parkietje hebt!
Slapen doen jonge parkieten inderdaad veel enne... vaak in hele rare standjes of op vreemde plekken!

Als je parkietje 7 à 8 weken is, duurt het nog eventjes voor hij in de rui is.. dit is bij ongeveer 10-12 weken. Dat is de eerste rui en daarna kun je ook zien of je parkietje een man of pop is.

Parkieten zijn erg ijdel en zitten regelmatig aan hun veren. Als je denkt dat hij dit teveel doet of jeuk heeft, kan dit duiden op parasieten. Dit kun je controleren door 's nachts een witte doek over de kooi te leggen. De volgende dag kun je dan kijken of er kleine beestje op de doek zitten.
Mocht hij zijn veren wél uittrekken (wat hij nu niet doet) dan duidt dit op stress...

Houdt het goed in de gaten en probeer het eerst met de doek... Als daar uit komt dat het parasieten zijn, dan zo snel mogelijk spul gaan halen!
Komt hier niets uit en blijft het aanhouden, dan is het beter om contact op te nemen met de dierenarts of even een bezoekje te brengen!
Ga geen advies in de dierenwinkel vragen, want zij hebben weinig tot geen verstand van parkieten en zijn (vaak) alleen op verkoop uit! Ze stellen vaak de verkeerde diagnose, omdat zij geen dierenarts zijn en dit komt niet ten goede van de vogel!

We vinden het fijn dat je hier veel informatie kunt vinden, dit is helemaal onze bedoeling! Neem de tijd en lees alles rustig maar eens door! En heb je vragen... dan willen de beheerder je graag helpen!

Veel plezier met je parkietje en laat je even weten hoe het afgelopen is?

Liefs,
Anita en Marisa.

markvs

Vandaag een parkietje bij gehaald. Ik heb er nu dus 2.

En druk dat ze het hebben met elkaar !!!!!!

Mark

Anita & Marisa

Hoi Mark,

Wat ontzettend leuk dat je er nog een parkietje bij gehaald hebt!
Vooral omdat je zegt weinig thuis te zijn... Het is dan heerlijk voor de beestjes dat ze elkaar hebben om mee te spelen  ;)

Heel veel plezier met je parkietjes!

Liefs,
Anita en Marisa.