Parkiet kiest vriendje uit in dierenwinkel

Gestart door marloow, februari 14, 2011, 15:53:13

Vorige topic - Volgende topic

0 Leden en 1 gast bekijken dit topic.

marloow

Hallo allemaal,

Ik heb nu sinds één jaar een parkiet, genaamd pietje. Vorig jaar juni heb ik voor hem een vriendje gekocht omdat ik het zielig vond dat hij zo lang alleen zat. (twee mannetjes bij elkaar)
Echter is het parkietje wat ik er later bij gekocht heb in september overleden. :(
Nu ben ik er wel weer aan toe om een vriendje voor hem te kopen. Ik ben met pietje naar de dierenwinkel gegaan en heb hem zelf iemand laten 'uitkiezen'. Hij had gelijk een soort klik met een parkiet, ze zaten gelijk even apart en mijn pietje wilde voortdurend naast het popje zitten. Deze heb ik uiteindelijk gekocht. (volgens de eigenaar van de dierenwinkel een pittig popje)
Ik heb ze gelijk samen gezet (de kooi van binnen veranderd). Zoals het er nu uit ziet is het nog een strijd wie de baas is, maar er is nog geen heftige ruzie of wat dan ook geweest. ZE zitten nog niet te snavelen.
Ik hoop dat het nu wel goed gaat, omdat ik het zo zielig vond dat het vorige parkietje zo snel dood ging. (die had ik eerst wel apart gezet)
Heeft iemand anders ervaring met dat een parkietje zelf zijn maatje uitkiest?
Hoe lang duurt het voordat ze aan elkaar gewend zijn??
Groetjes, Marlot

lovesbudgies

Dat ligt helemaal aan de parkieten zelf, dat kunnen we niet voorspellen jammer genoeg.
Heb je meerdere zitplekken op dezelfde hoogte? (en daarboven geen zitstokken meer?) Dat wil nog wel eens helpen.
Ook van alles 2 hebben kan helpen.

Verder is het afwachten.

parkietenwinkel

Is het popje nog jong? Jonge vogeltjes willen vaak een beetje de baas van de kooi spelen. Op de plek willen zitten waar de andere parkiet zit en zo. Na verloop van tijd leren ze vaak wel met elkaar omgaan en krijgen ze wat meer respect voor elkaar.

Gelukkig hebben ze geen ruzie, dat vind ik al een heel goed teken. Mijn vogels hadden best veel ruzie aan het begin, maar die hebben elkaar dan ook niet uitgezocht. Het heeft een half jaar geduurd voordat ze voor het eerst snavelden, dus best wel lang.

Ik vind het wel een heel goed idee van je om je parkiet zelf een maatje uit te laten zoeken!

marloow

Ik heb inderdaad twee zitplekken op dezelfde hoogte. Echter hangt boven in de kooi wel een schommeltje en dat is soms nog wel eens bekvechten haha.

Het popje is niet heel jong meer volgens mij.... ze zat ook al een tijdje in de dierenwinkel, ik denk zelf een ongeveer een half jaartje.

Het popje is trouwens ook een kruising tussen een gras en een engelse, het mannetje is een grasje.

Vanavond hebben ze los gevlogen in de kamer, en het was wel grappig hoe ze naar elkaar een het schetteren waren, zo om en om.

En Pietje is zich ook zo aan het uitsloven. (denk ik) Toen het popje vanavond op het schommeltje zat heeft Pietje 1,5 uur aan de buitenkant van de kooi zo aan z'n snavel gehangen. Het leek alsof hij super om aandacht aan het vragen was. Het popje geeft zich niet zomaar gewonnen!  :P