Mijn parkietjes laten elkaar niet met rust en maken ruzie...

Gestart door Carola32, februari 13, 2011, 20:07:41

Vorige topic - Volgende topic

0 Leden en 1 gast bekijken dit topic.

Carola32

Hallo, 

Ik heb sinds 3 jaar 2 parkietjes (2 mannetjes). Ze kunnen het samen heel goed vinden. Sinds de laatste week maken ze echter constant ruzie en laten ze elkaar niet met rust. Ze volgen elkaar de hele dag door en ze zijn daardoor ook drukker dan normaal. Daar tussendoor voeren ze elkaar wel de hele dag door (ook meer dan normaal). Het is niet zo dat ze elkaar pijn doen en hard pikken ofzo maar ze drijven elkaar in het nauw, ze hebben imponerend gedrag naar elkaar toe, ze maken zich groter en ze botsen met hun borst tegen elkaar aan. Kan dit misschien met paringsdrang te maken hebben? Of heeft het een andere reden? Ze hebben een grote kooi en hebben veel ruimte en ze gaan ook elke dag even uit de kooi.

Alvast bedankt voor de reacties!

Groetjes Carola.

Mars

Ja, dat is duidelijk broedsheid. Daar kun je verder (tussen twee mannen) weinig aan doen.
Versieren ze jou ook, of misschien een speeltje?
Timo: lief klein havikje, ik hoop dat je van bovenaf naar beneden tuurt om te kijken wat we doen...
Winky: klein eigenwijsje, ontdekkingsreizigertje, dag dapper kanarietje, geniet er van!
Dag Lay, dag bloempje van me...
Mijn lief tam Kesje: amper 5 weken oud, te nieuwsgierig voor deze wereld..

Carola32

Ze zijn wel erg "in de weer" met de speeltjes, meer dan normaal. Wat mij erg opvalt is dat ze erg druk zijn, drukker dan normaal met elkaar en met alles wat in de kooi hangt. Is het zo dat die broedsheid een bepaalde periode is? 

Mars

De dagen worden nu langer en dan merk je dat soms. Bij mij zijn de popjes al sinds januari helemaal doorgedraaid en de mannen gaan daar in mee.

In principe zou het natuurlijk pas echt in de lente moeten opkomen, maar tja, onze parkietjes zijn binnen helemaal uit ritme.
Ik merk het ieder jaar zo'n beetje na een grote rui ergens in januari of februari.

Bij broedse popjes wordt wel geadviseerd ze 's avonds eerder een doek over te doen. Het eten wat meer verstoppen en extra's wat spaarzamer te geven (groente en fruit ed). En als het heel erg is, haar 's avonds in een andere kooi op een andere plek neerzetten. Kortom: alles om de broedomstandigheden niet ideaal te maken: korte dagen, geen vaste plek, geen overvloedigheid aan eten ;) Verder wat extra knaagmateriaal enz.

Tja, broedse mannen zijn over het algemeen gewoon erg druk en soms dan gaan ze bij gebrek aan vrouw elkaar versieren (hier zijn vrouwen genoeg, maar ik heb twee mannen die ook graag elkaar opjutten). Er kan wel eens strijd ontstaan, maar dat is gewoonlijk alleen om een popje. Vandaar mijn vraag, of ze misschien voor jou of voor een bepaald speeltje gevallen zijn: het kan zijn dat ze daar nog om zullen gaan strijden. Maar als het wat imponeer, geknuffel, getik en stoeigedrag is... gewoon lekker laten gaan. (Stoel er bij en lekker kijken, want het is erg komisch).


Misschien dat je nog wel kunt proberen om het eten zoeken wat meer uitdaging te geven: dan leid je ze een beetje af: wat zaadjes in een half-wc rolletje, een etensbakje ergens anders ophangen, eten verstoppen in gaatjes en kiertjes van speeltjes of onder een papiertje (wel even laten zien). :)
Timo: lief klein havikje, ik hoop dat je van bovenaf naar beneden tuurt om te kijken wat we doen...
Winky: klein eigenwijsje, ontdekkingsreizigertje, dag dapper kanarietje, geniet er van!
Dag Lay, dag bloempje van me...
Mijn lief tam Kesje: amper 5 weken oud, te nieuwsgierig voor deze wereld..

Carola32

Bedankt voor de uitgebreide reactie! Leuk om te lezen....

Groetjes Carola.