'Vrij' vliegen zonder tam te zijn...

Gestart door KikiSorrie, februari 13, 2011, 17:37:16

Vorige topic - Volgende topic

0 Leden en 1 gast bekijken dit topic.

KikiSorrie

Hee,
ik heb 2 parkietjes en ze staan op mijn slaapkamer. Ik wil ze heel erg graag los rond laten vliegen, maar ze zijn nog niet handtam. Ze eten uit mijn hand, maar durven er niet op te gaan zitten.
Buiten de kooi heb ik een parkietenboom staan met speeltjes enzo, dus ze kunnen zich wel vermaken.

Nu was mijn vraag dus:
Kan/mag ik ze los rond laten vliegen terwijl ze niet handtam zijn????

Grungirl

Kan volgens mij wel.
Alleen het probleem is dan dat je dan moet wachten tot ze zelf weer de kooi in gaan.

KikiSorrie

Tja.....
En anders lok ik ze denk ik met wat lekkers.
;)

Moppers

Zolang ze weten dat ze in de kooi hun eten krijgen, kan dat. Als ze honger krijgen, gaan ze vanzelf weer terug. Misschien dat ze in het begin even moeite hebben met de ingang weer vinden, maar dat kan je in dat geval aangeven door er een plukje trosgierst in te hangen.

Esmee

Bij mij heeft dat juist geholpen, je moet ze wel echt met rust laten zodat ze zelf kunnen gaan vliegen, uiteindelijk na een paar keer open zetten gaan ze dat wel doen, als ze dan niet meteen terug vliegen naar de kooi, maar ergens gaan zitten kun je ze wat trosgierst geven uit je hand, als ze dat een paar keer hebben gedaan komen ze als het goed is zo op je hand vliegen als je gierst vasthoudt en de kooi open hebt gezet.

Dat werkte heel goed bij mij, binnen twee dagen zelfs, terwijl ik al een tijdje bezig was met tam maken via andere methodes wat absoluut niet werkte, want ze vlogen steeds weg.

Eentje is nu handtam bij mij en die andere wordt steeds wat minder verlegen, ik hoop dat het bij jou ook zo gaat!

Liefs  ;D

esmile

Ik heb ook een parkietje, die kocht ik toen hij al 5 maanden oud was. Ik heb hem nu 2 maanden, maar nog steeds is hij niet echt tam.

Hij vliegt wel dagelijks vrij rond. Aan het begin moest ik hem lokken naar zijn kooi. Inmiddels kiest hij na een tijdje zelf ervoor om weer terug te gaan.

Grappig is dat toen ik één keer wel haast had om hem in zijn kooi te doen (ik moest naar een afspraak), hij opeens wel op mijn vinger ging staan nadat ik hem langzaam op zijn borst had geaaid terwijl hij op een raamhendel stond.
Daarna is dat mij nooit meer gelukt :)

KikiSorrie

Bedankt voor de reacties!!
Ik denk dat ik nog een tijdje wacht, met uit de kooi halen.
Maar ik denk dat ik gewoon de kooi open zet, en als ze er dan uit gaan laat ik ze even een tijdje wennen aan de nieuwe omgeving en als ze dan op hun gemak zijn voer ik ze met trosgierst en dan kijk ik of ze op mijn hand gaan. Als ze er genoeg van hebben denk ik wel dat ze weer naar hun kooi terugvliegen.
:)