Een tip voor het vinden van luizen en mijten bij parkieten.

Gestart door Veroniqe, februari 11, 2011, 23:44:33

Vorige topic - Volgende topic

0 Leden en 2 gasten bekijken dit topic.

Veroniqe

Hallo allemaal,

Ik heb sinds 1,5 jaar een hele leuke parkiet, maar dit is helaas niet zo leuk begonnen.

Toen ik hem kocht zat ie alleen maar op z'n stok, we dachten van hij moet even wennen maar na 4 dagen nog geen verschil. Ik kende dit beestje niet maar had een idee dat er toch niks klopte.

Toen ben ik terug gegaan naar de grote fokkerij hier in Capelle aan den IJssel, hij zit hier al zeker 50 jaar ofzo en heb vroeger weleens meer hier mijn vogels gehaald.
Deze man antwoorde dat als tie dood ging ik maar een nieuwe moest komen halen, na wat aandringen dat ie echt ziek was adviseerde hij me Gezasept dat spoelt de damrpjes een beetje schoon zei die, dit had ik meegenomen en hij leek daar enigsins van op te knappen. 2 dagen ging het ineens weer een stuk slechter.
Ik ben geen echte vogelkenner, ik heb wel een paar parkietjes gehad, maar daar was nooit wat mee aan de hand geweest.
Er waren veel symptonen, veel knarsen, kokhalsen/ gapen en veel met z'n veren bezig, na een dag of 3 ging het ineens heel slecht en zat soms 15 min lang te knarsen en te kokhalsen, toen dacht ik van dit is niet normaal meer en met heel veel googlen kwam ik uit op Luchtpijipmijt. Ik ben de volgende ochtend direct een pipetje gaan halen, de medewerker van de winkel adviseerde me dat.
Dit gelijk gegeven, je kon hem zo vangen hoefde je geen moeite voor te doen. In de avond zag ik hem ineens al opknappen en de volgende dagen ging het steeds beter. Het heeft toch wel een 2-3 weken gekost totdat ie echt er bovenop was en elke dag een stuk of 10 druppels Gezasept in het waterbakje.

Echt een mooi vogeltje, erg slim ook en zegt allerlei woordjes en korte zinnetjes.
Tot gistermiddag hij zo erg moe overkwam, hij reageerde ineens niet meer op me, ik moest 3x roepen das niks voor hem.
Gisteravond zag ik hem ineens heel snel verzwakken, heel de week was hij al verkouden en veel niezen.
Dit is vrij normaal voor hem want helaas heeft ie wat over gehouden van de luchtpijpmijt, hij krijgt het een beetje benauwd als een enorm druk heeft lopen doen of heel veel heeft gevlogen en wat sneller verkouden. Verder heeft ie er zo te zien totaal geen last van, lekker vrolijk en gezond beestje.

Dus zoals ik altijd doe geeft ik hem wat druppels Gezasept, de volgende dag (vandaag) kwam die heel moe over, iets bol zitten en net als toen die ziek was ineens flinke jeuk en hardhandig veren schoonmaken, je zou bijna denken dat ie ze eruit trekt maar gelukkig is dat niet zo.
Toen ging er ineens een lampje branden jodium > jeuk > moe, ik dacht onee beestjes!!
Ik had toevallig de avond ervoor nieuwe servetjes in z'n speeltuintje gelegd en begin de avond keek ik met een zaklantaarn in het speeltuintje. Ik zag eerst niks, totdat ik het servetjes wegtrok en ja hoor een stuk 8 mini zwarte behaarde beestjes. Je moet heeeeel goed kijken hoor, maar ze zaten er wel. Die luchtpijpmijt heb ik toen ook op z'n stok zien zitten dus ik wist waar ik naar moest kijken.

Wat het precies is weet ik niet, tis geen luchtpijpmijt want hij zit gewoon rustig. Ik neem aan luis en heb een heel groot vermoede hoe dat naar binnen is gelopen van het weekend.
Ik heb nu een 404 spuitbus gehaald en wat multivit druppels voor door het voer en ik neem aan dat ie over 3-4 dagen weer de oude is. Hij is gelukkig nog lang niet zo ziek als vorige keer en ik ben er heel vroeg bij omdat ik dit zo snel op merkte.

Ik heb veel gegoogled en de enorme jeuk na jodium (Gezasept) in het water had ik nog nooit ergens gelezen dus ik dacht ik meld het even. Mijn vogel knapt er altijd super snel van op bij een verkoudheid maar bij beestjes schijn hij er ineens super jeuk van te krijgen en dan gaat het belletje wel heel snel rinkelen. De jodium kan verder geen kwaad, kan preventief gegeven worden en is goed voor de luchtwegen.

Ik hoop dat mijn vogeltje heeel snel weer beter is, arme beestjes die hem aanvallen :(

Mars

Wauw, je vogeltje heeft doorzettingsvermogen.

Ga liever naar een vogelarts in plaats van zelf zo te experimenteren. Jij gaat toch ook niet naar de Albert Heijn als je je niet lekker voelt en dan alle zelfzorgproducten uitproberen tot je iets hebt gevonden dat werkt?
Was je naar een vogelarts gegaan, dan was je parkietje nu waarschijnlijk beter en hadden jullie alle energie kunnen gebruiken voor het opbouwen van een goede band ;)

Misschien klinkt het wat bot en zo is het niet bedoeld, maar ik vind dit gewoon niet zo slim van je.
Timo: lief klein havikje, ik hoop dat je van bovenaf naar beneden tuurt om te kijken wat we doen...
Winky: klein eigenwijsje, ontdekkingsreizigertje, dag dapper kanarietje, geniet er van!
Dag Lay, dag bloempje van me...
Mijn lief tam Kesje: amper 5 weken oud, te nieuwsgierig voor deze wereld..

Veroniqe

De eerste keer dat hij ziek was zou hij misschien wat sneller beter geworden zijn, maar de fokker waar ik hem gekocht beweerde dat ie gestrest was en dat ik me geen zorgen moest maken en dat hij binnen kort echt wel bij kwam, en toen ik dus aandrong van volgensmij is er echt iets mis toen kreeg ik de jodium als advies. Ik twijfelde toen nog of hij inderdaad wel ziek was, de fokker zou het moeten weten toch.
Ik ken de dit vogeltje niet, misschien was hij zo rustig van zichzelf.
Toen ik uiteindelijk ineens zag wat hij had en dus zeker was dat hij inderdaad ziek was, toen was hij er wel erg aan toe en een reis naar een vogelarts in de kou dat had tie zeker niet overleeft.
Er zit wel een dieren arts vlakbij maar je moet echt naar een vogelarts ervoor en die zit toch wel een eindje hier vandaan.
Ik hou hem heel goed in de gaten hoor en wordt uitstekend verzorgd, eigenlijk nog al verwend.
Binnen 1 dag zag ik al gelijk dat er iets niet goed was omdat ik hem gewoon zo goed ken en ben direct opzoek gegaan wat de oorzaak zou kunnen zijn. Vroeger kun je er zowat niet bij zijn en sneller beter dan nu das onzin, dieren arts had precies het zelfde gevonden neem ik aan. En niet alle dierenartsen zien gelijk wat er met je vogeltje aan de hand is, jij kent je vogel beter dan hem, vaak wordt gewoon maar antibiotica gegeven en daar verzwakken ze nog al flink van als ze al niet heel zwak waren.
1 van mijn beste vrienden is een hobbykweeker en die staat altijd klaar als ik om hulp vraag en komt desnoods langs, ik heb niet zomaar een spuitbus 404 gehaald hoor, dat heb ik gedaan op zijn advies nadat ik de beestjes met eigen ogen had gezien en aangeven hoe ze eruit zagen. Ik ga niet zomaar wat toedienen, antibiotica is iets wat nog al snel wordt gegeven zonder duidelijk ziektebeeld en zoiets zou ik nooit zomaar doen.
De multi-vit druppels waren ook zijn idee, voordat ik de luis vond had ik al een sterk vermoede hoe, wat en waar dat van gekomen is, ik moest alleen even wachten tot de avond voordat ik ze kon opsporen.
De meeste zijn nu gelukkig al dood, ik zie ze overal liggen, das een goed teken en hij heeft flink zitten eten vandaag zeg, volgensmij zit er een smaakje aan de druppels :)

Veroniqe

Maar goed ik kwam hier eigenlijk alleen maar een tip geven, veel mensen zijn nog al snel overbezorgd en denken dat er iets aan de hand is, terwijl er ook vaak helemaal niks aan de hand is. Elke vogel is zo anders qua karakter, die van mij doet soms ook dingen waarvan je zou denk dat is wel vreemd gedrag, maar zo is hij nou eenmaal. Ik ben ook overbezorgd omdat hij toen zo ziek is geweest en een paar keer eerder gedacht dat hij ziek was, goed in de gaten gehouden en volgende dag was er toch niks aan de hand, gewoon wat verkouden.
Om nu gelijk bij elk dingetje je vogel te verslepen, de kou in, de auto in en een lange reis maken lijkt me ook geen pretje voor het beestje, dus vandaar de tip van de jodium.
Als je vogel al zwak is en je weet niet wat er is, tuurlijk naar de vogelarts of iemand die er veel verstand van heeft.
Maar als je vogel gewoon een dagje wat meer slaapt of een beetje verkouden is dat onzin en kun je hem beter in de gaten houden en misschien de tip Gezasept toedienen.
Dat was eigenlijk het enige wat ik wilde melden op dit forum.