Schurftmijt?

Gestart door Esmee, februari 08, 2011, 17:10:50

Vorige topic - Volgende topic

0 Leden en 1 gast bekijken dit topic.

Esmee

Hallo!

Ik ben nieuw hier, zal zo nog wel even een voorsteltopic maken, maar ik wilde eerst even dit vragen eigenlijk.. :)

Ik heb nu vijf dagen twee hele lieve parkietjes, maar ik zag in de winkel al dat het snaveltje van ééntje er niet helemaal goed uit zag; de verkoopster vertelde mij dat het popje last had van 'scaly face.'

Het is/was nog in het beginstadium en de verkoopster zei dat dit zo verholpen zou zijn met vaseline, dit heeft ze er dan toen dus ook opgesmeerd.

Ik ben nu heel erg op hun snaveltjes aan het letten om te kijken of het beter gaat, maar ik vroeg me af of het niet slim was om nog een behandeling te doen. Ook dacht ik bij mijn andere parkiet te zien dat hij het ook heeft, maar dat weet ik niet zeker.

De parkietjes zullen natuurlijk heel erg schrikken en het helemaal niet leuk vinden, dus daarom vroeg ik me af of jullie me konden vertellen of het jullie nodig lijkt.

Hier zijn foto's van hun snaveltjes;
Deze foto is niet zo heel duidelijk, maar wat vooral opvalt is dat er een wit randje onder zijn neusdopje zit (ik kon niet vinden of dit hoort of niet) en ik zie ook twee kleine witte streepjes op zijn snavel, dit is ook de reden dat ik dacht dat hij het ook had.

Dit is het popje dus, ze heeft een droog neusdopje waardoor het misschien erger lijkt dan het is, maar ik heb gezocht op dit forum en ik geloof dat dat geen probleem is toch?
Ik zie namelijk wel kale plekjes rond haar snaveltje, en ook een paar witte kleine streepjes.

Zoals ik dus zei is er (bij het popje) al een keer vaseline op gedaan, maar is het slim om dat nog een keer te doen?

Bedankt voor het lezen.
Liefs!

Mars

Het is verstandig om dat smeren even dagelijks vol te houden. 1 keertje vaseline smeren is niet voldoende, maar houd het maar minimaal een weekje aan. Zorg er voor dat de neusgaatjes wel goed open blijven. En kijk ook de pootjes even goed na. Maak ook de kooi goed schoon.

Het bovenste parkietje kan ik zelf slecht inschatten. Er zijn een paar forumleden die wat meer thuis zijn in beginnende schurftmijt.

Timo: lief klein havikje, ik hoop dat je van bovenaf naar beneden tuurt om te kijken wat we doen...
Winky: klein eigenwijsje, ontdekkingsreizigertje, dag dapper kanarietje, geniet er van!
Dag Lay, dag bloempje van me...
Mijn lief tam Kesje: amper 5 weken oud, te nieuwsgierig voor deze wereld..

Moppers

Scaly face is de Engelse benaming voor schurftmijt. Je popje heeft het behoorlijk te pakken, bij je mannetje zie ik inderdaad ook tekenen van beginnende schurftmijt.
Smeer een week dagelijk de neusdop in met vaseline (wel de neusgaatjes vrijhouden) en kijk of het dan beter wordt. Zie je geen verbetering, neem dan even contact op met een dierenarts voor mijtdodende medicatie (ivermectine). Zie je wel verbetering, blijf dan doorgaan met de vaseline tot het over is.

lovesbudgies

#3
Citaat van: Moppers op februari 08, 2011, 20:03:54
Je popje heeft het behoorlijk te pakken, bij je mannetje zie ik inderdaad ook tekenen van beginnende schurftmijt.

Waar dan precies? Dat onderste witte randje is toch gewoon de aanhechting tussen de neusdop en de snavel? Die is altijd wit.

[verwijderd door de beheerder]

Moppers

Op basis van de onscherpe foto die we te zien hebben gekregen, en het feit dat er een popje met schurftmijt bij zit, meen ik te zien dat het randje onder de dop schilferig is. Aan het snavelpuntje zie ik ook iets wat er niet hoort te zitten.

Esmee

Citaat van: Moppers op februari 08, 2011, 20:20:28
Op basis van de onscherpe foto die we te zien hebben gekregen, en het feit dat er een popje met schurftmijt bij zit, meen ik te zien dat het randje onder de dop schilferig is. Aan het snavelpuntje zie ik ook iets wat er niet hoort te zitten.

Sorry voor de onduidelijke foto  :(!
Hij zit bijna nooit stil en ik moet hem op macro zetten voor een duidelijke foto, maar dan wordt ie heel snel wazig, kan er niets aan doen  :-[

Ja, ik zie bij hem wel wat zitten inderdaad, het randje is niet schilferig, maar op de snavel zelf begint het volgens mij wel te komen.
Bij het popje, vond ik het vergeleken met de foto's die ik op internet zag, wel meevallen, maar ik blijf het wel zien dus ik dacht ik vraag het toch maar even.

Ik zal er in elk geval wat aan doen dan!

Hoop wel dat ik ze niet traumatiseer, kan me niet voorstellen dat ze het fijn vinden om dat gedaan te krijgen :'(

P.S. Zou de mijt op een of andere manier voor problemen kunnen zorgen voor mij en mijn hondje? Ik heb ze wel getraind dus ze zijn we bij me wezen zitten.
Moet ik het hok dan ook nog ontsmetten? En aangezien ik elke dag moet smeren, moet ik hem dan ook elke dag ontsmetten?


Sorry voor alle vragen, ik wil het gewoon graag goed doen!
Liefs.

Mars

Als je liever niet smeert, kun je een afspraak bij een dierenarts maken. Dan krijgen ze eenmalig medicatie (een druppel schat ik) en als dat niet helpt misschien een week of 2 weken later nog een keer.

Is effectiever en minder lastig, maar kost wel wat (en even informeren of je dierenarts dat wel bij vogels doet). Ik moet eerlijk zeggen dat ik daar zelf voor zou kiezen, dan heb je ook dat gedoe niet en weet je dat het professioneel aangepakt wordt.
Timo: lief klein havikje, ik hoop dat je van bovenaf naar beneden tuurt om te kijken wat we doen...
Winky: klein eigenwijsje, ontdekkingsreizigertje, dag dapper kanarietje, geniet er van!
Dag Lay, dag bloempje van me...
Mijn lief tam Kesje: amper 5 weken oud, te nieuwsgierig voor deze wereld..

Esmee

Citaat van: Mars op februari 08, 2011, 23:12:54
Als je liever niet smeert, kun je een afspraak bij een dierenarts maken. Dan krijgen ze eenmalig medicatie (een druppel schat ik) en als dat niet helpt misschien een week of 2 weken later nog een keer.

Is effectiever en minder lastig, maar kost wel wat (en even informeren of je dierenarts dat wel bij vogels doet). Ik moet eerlijk zeggen dat ik daar zelf voor zou kiezen, dan heb je ook dat gedoe niet en weet je dat het professioneel aangepakt wordt.

Dat leek mij ook slimmer eigenlijk en natuurlijk ook beter voor de parkietjes (minder stress). Heeft iemand hier daar ervaring mee? Zodat ik weet wat ik qua prijs kan verwachten?

Ik moet alles namelijk zelf betalen, dus als het echt een of ander outrageous bedrag wordt moet ik even mijn vader inschakelen ben ik bang  :P

xx

Mars

Het verschilt heel erg van arts per arts. Ik ken vogelartsen waar je met 20 euro weer buiten staat, maar ook die hetzelfde doen voor 50 ;)

Even bellen dus: je weet heel duidelijk wat er nodig is, dus misschien kunnen ze ook een goede voorspelling van de kosten geven.
Timo: lief klein havikje, ik hoop dat je van bovenaf naar beneden tuurt om te kijken wat we doen...
Winky: klein eigenwijsje, ontdekkingsreizigertje, dag dapper kanarietje, geniet er van!
Dag Lay, dag bloempje van me...
Mijn lief tam Kesje: amper 5 weken oud, te nieuwsgierig voor deze wereld..

lovesbudgies

#9
De dierenarts moet de plekken dan uitwendig behandelen met Ivermectine, dit heet Oramac.
De Oramac zelf kostte mij 7,50 en daar komt dan het bedrag van het consult bij. Oramac moet na 10 dagen herhaald worden en
soms hoef je dan alleen het medicijn te betalen.

Schurftmijt komt bij mensen en dieren voor maar het is op elk dier weer een andere soort. De schurftmijt die de vogeltjes hebben kan
jou of je hond dus niet besmetten.

Esmee

Gelukkig dat het verder niets voor mijn hondje uitmaakt.

Ik zal even bellen naar de dierenarts en dan zo snel mogelijk een afspraak maken, lijkt me zowel voor mij als voor mijn parkietjes beter.
Bedankt voor alle hulp!  ;D