pellets en drinkpatroon

Gestart door marinkedejong, februari 07, 2011, 19:27:04

Vorige topic - Volgende topic

0 Leden en 1 gast bekijken dit topic.

marinkedejong

Zoals jullie weten hen ik mijn Icarus - na enige moeite- over weten te zetten op pellets maar ik merk dat hij sinds die tijd grote hoeveelheden water drinkt. Ik heb het vermoeden dat dit inherent is aan de samenstelling van de pellets maar aangezien het de gezondheid van mijn vogeltje betreft wil ik dit graag bevestigd zien. Graag feedback dus!

fullmetalgirl

Als je pellets geeft gaan ze vaak meer drinken,
het zijn namelijk erg droge blokken :)

Ook heb je kans dat ze erg de pellets in het water dippen om ze te laten weken. Ook daardoor kan het water sneller opgaan en vies worden door de pellets.

het is voor mij niet voor het eerst dat ik dit hoor in ieder geval :)

lovesbudgies

Klopt, het is heel normaal dat parkietjes die pellets eten meer drinken.
Alleen als ze ook een heel plasje water poepen kan er sprake zijn van een ziekte, bv een darminfectie.

marinkedejong

De ontlasting is juist veel compacter dan voorheen, absoluut niet zwart maar donkergroen en mooi van structuur. Ik moet nu inderdaad dagelijks het waterbakje schoonpoetsen vanwege "pellet-residu". Ik meng het tegenwoordig ook aan met appelazijn om bacterie groei preventief aan te pakken. Parkieten met het Polyoma virus zijn tenslotte ook wat gevoeliger voor kropziektes e.d.

Mars

Volkomen normaal, grasjes op pellets drinken meer.
De ontlasting zal wat stroperiger en iets minder droog zijn over het algemeen. En wat meer bruin, maar dat verschilt per vogeltje.

Ik heb af en toe dat er wat pellets-restanten in het waterbakje zitten. Heeft wat met gulzigheid te maken denk ik (meteen drinken na eten of even wachten).
Timo: lief klein havikje, ik hoop dat je van bovenaf naar beneden tuurt om te kijken wat we doen...
Winky: klein eigenwijsje, ontdekkingsreizigertje, dag dapper kanarietje, geniet er van!
Dag Lay, dag bloempje van me...
Mijn lief tam Kesje: amper 5 weken oud, te nieuwsgierig voor deze wereld..

Moppers

Ik heb ook dagelijks een laagje pelletpoeder in de drinkvoorzieningen. Ik vermoed dat dat niet is omdat ze er pellets ingooien, maar omdat er wat poeder aan hun snaveltje blijft zitten als ze net hebben gegeten. Als ze dat licht bepoederde snaveltje dan in het water stoppen om wat te drinken, dan blijft het daar achter. Met als resultaat poeder in het water.

lovesbudgies

Precies, had ik hier ook. Met 8 parkieten kon ik elk uur het water verversen. Daar heb ik gelukkig wat op gevonden; drinkflesjes met een kogeltje.
Ze wenden er heel snel aan en het water blijft mooi schoon. Neem wel flesjes speciaal voor vogels (die hebben een heel licht kogeltje) en alleen
met kogeltjes van rvs, zo kun je ook nog steeds aanzuren met appelazijn.

Ik vind het ideaal! :)

Moppers

Die ben ik nog nooit tegengekomen... (en ik boen me rot, dus dat wil ik ook wel proberen)
Heb je tips waar je die kan krijgen?

marinkedejong

@LB: ik wacht ook met smart op deze supertip! Ben zo bang voor verontreinigd water, dus vertel!!

lovesbudgies

#9
Ja tuurlijk! Ik was wat huiverig om het te proberen, omdat ik me afvroeg of ze er wel uit zouden drinken, maar nu kan ik het echt aanbevelen!
Ik heb deze:
http://www.vogelspullen.nl/fontein-met-kogel-65cc.html
Ze zijn vrijwel overal online te koop. Één nadeel, ze kunnen alleen aan verticale tralies.

Edit: haha, ja Marinke, ik was al aan het typen hoor!

marinkedejong

Haha, excuus voor mijn hebberigheid maar hier kan mijn avond niet van stuk ;D

Moppers

Hardstikke bedankt!
Als mijn salaris weer binnen is, ga ik eens shoppen op die site. Ook handig dat je er 15 kg verpakkingen houtsnippers kan bestellen, want die krijg ik niet mee op de fiets ;)

lovesbudgies

Het was maar een voorbeeldsite hoor, ze zijn op heel veel sites te koop.
En ik heb heb toen helemaal uitgezocht en na gevraagd maar het is echt helemaal veilig. Je kunt ze ook helemaal uit
elkaar halen om schoon te maken. Let er wel op dat er 2 kogeltjes inzitten, als je er maar 1 terug doet dan gaan ze lekken.

Ik zou als ik jou was of de grootste nemen, of een aantal kleine, Ingrid. Ik heb er 4 van 75 cc en er altijd 2 hangen voor 8 grasjes en
die zijn na 24 uur vrijwel helemaal leeg. Als ik het over zou doen dan zou ik ook grotere bestellen. (vooral met jou valkjes)

Moppers

Ik zat inderdaad al wat te kijken en te googelen, heb ze ook al ergens gevonden van 85 cc. Ik heb momenteel ook per 2 vogeltjes een ´normaal´ fonteintje, dat zou ik dan bij deze ook doen.
Ik hoop alleen niet dat ze bang zullen zijn voor de blauwe kleur, heb ze nog niet gezien met een kleurloos buisje.

lovesbudgies

#14
Citaat van: Moppers op februari 12, 2011, 18:52:35

Ik hoop alleen niet dat ze bang zullen zijn voor de blauwe kleur, heb ze nog niet gezien met een kleurloos buisje.

Die bestaan inderdaad niet. Maar zal vast geen probleem zijn joh.


Topic opgeschoond. De flesjes passen alleen op verticale tralies, al kunnen ze met wat knutselen meestal ook aan horizontale tralies.
Gr. Lisanne