Pellets... hoe duur?

Gestart door KikiSorrie, februari 06, 2011, 16:00:21

Vorige topic - Volgende topic

0 Leden en 1 gast bekijken dit topic.

KikiSorrie

Hoi,
Ik heb 2 grasparkietjes en ik geef ze nu zaad. Beetje onduidelijk, maar ik ben niet echt bekend op het gebied van vogelvoer. Mijn zaadjes zijn van het merk Kenner. Nou las ik laatst over pellets, en dat je parkieten zo niet al het lekkere en minder lekkere voer eruit kunnen pikken en nog meer dingen over dat hij energieker word en gezonder. Maar ook dat pellets duur zijn.
Weet iemand hoe duur ongeveer?
Want misschien wil ik er wel op overstappen. Ik moet dan eerst wel mijn gewone voer opmaken. Ik geef mijn parkietjes ook groentes en fruit, maar dat eten ze nog niet echt.
Alvast bedankt

Groetjes mij en de parkieten :)


2 Topics samengevoegd met ongeveer dezelfde vraag. Gr. Lisanne

KikiSorrie

Ik heb 4 bakjes in mijn kooi,
en daar zit in:
-water
-zaadjes
-grit
-eivoer
:)

Maar van die onderste twee zie ik ze eigenlijk nooit eten, maar ik verschoon ze wel.
Hoe duur is dat XtraVital eigenlijk? want dan stap ik daar misschien op over.

MissDorien

Xtravital kost zo'n 8 euro de kilo, maar het is compleet en je gebruikt maar maximaal 10 gram per vogel per dag.
Dus helemaal niet zo duur.

lovesbudgies

#3
CiteerMaar ook dat pellets duur zijn.
Weet iemand hoe duur ongeveer?

Harrison's is de duurste pellet en is 13 euro per halve kilo.
Nutribrid is het goedkoopste (naar mijn weten) en ongeveer 4 euro per kilo en 10 euro voor 4 kilo.

KikiSorrie

Die Xtra Vital van 8 euro per kilo staat mij wel aan. ;)
En als je er niet zoveel per dag van geeft....
Maar toch, ik moet eerst mijn 'gewone' zaad opmaken.
Maar hoeveel moet je per parkiet geven?? En hoe dan? Want ik heb er 2 en als ik het dus in een gewoon voederbakje doe, weet ik niet of ze wel de goede hoeveelheid binnenkrijgen.

Mars

De XtraVital en de harrison zijn in gebruik ongeveer even duur. Zo'n 3,50 per vogeltje per maand.

Maar een vogeltje op pellets over zetten kost behoorlijk wat voorbereiding en het is belangrijk dat je het vogeltje dan goed kent.
Timo: lief klein havikje, ik hoop dat je van bovenaf naar beneden tuurt om te kijken wat we doen...
Winky: klein eigenwijsje, ontdekkingsreizigertje, dag dapper kanarietje, geniet er van!
Dag Lay, dag bloempje van me...
Mijn lief tam Kesje: amper 5 weken oud, te nieuwsgierig voor deze wereld..

lovesbudgies

De hoeveelheid per parkiet per dag staat in het berichtje van Dorien. Voor 2 parkieten neem je dus de dubbele hoeveelheid.
Als er de volgende dag nog veel van over is dan geef je iets teveel en als het eten lang voor de volgende voerbeurt al op is dan mag je wat meer geven.

KikiSorrie

Oké,
zodra deze zaadjes op zijn, stop ik in een ander bakje wat Xtra Vital. Ik zal wel even kijken hoeveel ze op eten op een dag.
Bedankt allemaal!!
:)

MissDorien

En ook even kijken of ze dikker worden.
Mijn Sylva eet als hij zijn gang kan gaan echt 20 gram op een dag, en ook alleen maar de lekkere zaadjes, en hij wordt dan ook te dik.
Dus krijgt hij 7,5-10 gram en wat fruit en dan gaat het goed.

Ozzie

Citaat van: Mars op februari 06, 2011, 19:20:32
Maar een vogeltje op pellets over zetten kost behoorlijk wat voorbereiding en het is belangrijk dat je het vogeltje dan goed kent.

Mij werd aangeraden op dit voer over te gaan i.v.m. hypertrofie bij Pipo  (zie http://forum.parkietenweb.nl/index.php?topic=25887.msg143155#msg143155). Gisteren moest Pipo er nog niks van hebben, dus heb ik zijn huidge voer gemengd met Harrison. Hoop dat ze er zo langzaam aan went. Heb je nog meer tips?


KikiSorrie

Hey,
ik denk dat ik me toch bedacht heb, ik blijf gewoon op dit zaad zitten.
Het is niet slecht en ik weet dat XtraVital of pellets of nog iets anders beter zijn, maar ik ga niet overstappen.
Even ter mededeling..  ;)

Mars

@ Ozzie
Zoek even op pellets op deze site. Dan vind je veel tips. Oa dat je het beste alleen pellets aan kunt bieden, omdat je parkietje dan sneller over is (en het dan minder slopend is).
belangrijk is te letten op het gedrag van je vogel. lees je even heel goed in!

Mocht je na zoeken nog vragen hebben, stel ze dan gerust.
Timo: lief klein havikje, ik hoop dat je van bovenaf naar beneden tuurt om te kijken wat we doen...
Winky: klein eigenwijsje, ontdekkingsreizigertje, dag dapper kanarietje, geniet er van!
Dag Lay, dag bloempje van me...
Mijn lief tam Kesje: amper 5 weken oud, te nieuwsgierig voor deze wereld..