Verwaarloosde Parkiet

Gestart door Bianca, oktober 02, 2005, 20:07:15

Vorige topic - Volgende topic

0 Leden en 1 gast bekijken dit topic.

Bianca

Hallo, ik heb sinds gisteren een parkietje erbij, maar deze is door de vorige eigenaar(s) behoorlijk verwaarloosd.
Ze hebben t beestje verkeerd gekortwiekt(mijn pa zei iets over zijn broek geknipt?)ze heeft alleen nog 3 lange veren aan dr vleugeltjes, de rest is gewoon weg en ze hebben een nagel te ver afgeknipt dus heeft ze een halve teen, en ze is behoorlijk mager.
Mijn vraag is kunnen de veren van de vleugeltjes nog wel aan groeien zodat ze straks wel weer kan vliegen( ze is nu aan het buikglijden door de kamer) en kan ik iets van vitamines ofzo aan haar geven zodat ze in ieder geval toch wat van dat binnen krijgt.
Ik hoop dat iemand mij met mijn vragen kan helpen zodat ik mijn parkietje toch nog een leuk en gezond leventje kan geven.
Alvast heel erg bedankt, Groetjes Bianca.

Parkieten-Freak

Welkom op het forum Bianca.
Allereerst: wat ontzettend goed van je, dat je dit vogeltje in huis genomen hebt!
Ik vind het altijd fijn om te lezen dat er mensen zijn die zich het lot van verwaarloosde dieren aantrekken en besluiten om een dier een betere toekomst te geven.

Wat betreft de veren: het is even afwachten of de vleugelveren na de eerstvolgende rui weer allemaal aangroeien. Het hangt er vanaf of -en hoeveel- schade er is ontstaan  door het kortwieken.
Ik zou deze vogel zeer goede voeding geven, en al zeker nu hij te mager is zou ik wat trosgierst verstrekken en daarnaast dagelijks wat roosvicee door het drinkwater doen.
(Je hoeft dan geen vitaminepreparaten te verstrekken).
Geef bij voorkeur XtraVital superpremium parkietenzaad, en elke dag een klein stukje fruit en/of groente. Geef hem ook af en toe een klein stukje jonge kaas als hij dat lekker vindt, en een elleboogje gekookte macaroni mag ook gerust.
Als de vogel goed op gewicht is, niet meer dan een halve sliert trosgierst per week geven.
Veel succes, en hou ons op de hoogte!



Bianca

Hallo, sorry dat ik me eigen niet heb voorgesteld, maar het gaat inmiddels al ietsje beter met mijn parkietje.
Ze weet ondertussen hoe ze uit dr kooi kan ontsnappen en wil het liefst bij mijn andere parkieten in de voliere, maar dan ben ik bang dat ze dr slopen.
Ze eet ook al een beetje meer en ligt het liefste in mijn trui ofzo.(als ze eruit en bij me is).
Ja, kon echt geen nee zeggen tegen dat arme beestje.
Ben er heel erg blij mee en ze gaat ook zeker niet meer weg.
Nog heel erg bedankt voor het goede advies en zal zeker nog vaak hier op het forum te vinden zijn.
Groetjes Bianca en Lucky(mijn parkietje).

Dick uit Aruba

Hoi Bianca,

Welkom!

Goed van jou dat het lot van een minder bedeelde parkiet je kan schelen. Aan de woorden van Parkieten-Freak valt weinig aan toe te voegen.

Veel sterkte met Lucky en kom zeker terug hier met je vragen en de status van de vooruitgang van je parkiet.

Anita & Marisa

Hoi Bianca,

Wat ontzettend goed dat jij dit arme beestje hebt opgevangen! Wat erg dat sommige mensen zo'n onschuldig beestje iets aan kunnen doen  :angry2: !
We zijn blij dat hij een fijn leven van jou krijgt, hij mag zichzelf dan ook echt "Lucky" noemen  :D

We hopen dat hij goed aansterkt en helemaal dat hij binnenkort weer kan vliegen!
Laat je ons nog eens weten hoe het met hem gaat?
En voor vragen ben je altijd welkom  ;) !

Veel liefs,
Anita en Marisa.

Karin

CiteerHallo, ik heb sinds gisteren een parkietje erbij, maar deze is door de vorige eigenaar(s) behoorlijk verwaarloosd.
Ze hebben t beestje verkeerd gekortwiekt(mijn pa zei iets over zijn broek geknipt?)ze heeft alleen nog 3 lange veren aan dr vleugeltjes, de rest is gewoon weg en ze hebben een nagel te ver afgeknipt dus heeft ze een halve teen, en ze is behoorlijk mager.
Mijn vraag is kunnen de veren van de vleugeltjes nog wel aan groeien zodat ze straks wel weer kan vliegen( ze is nu aan het buikglijden door de kamer) en kan ik iets van vitamines ofzo aan haar geven zodat ze in ieder geval toch wat van dat binnen krijgt.
Ik hoop dat iemand mij met mijn vragen kan helpen zodat ik mijn parkietje toch nog een leuk en gezond leventje kan geven.
Alvast heel erg bedankt, Groetjes Bianca.

Het parkietje dat ik nu heb is van de buren geweest en hij was ook verkeerd geknipt, veel te ver. Ik dacht ook dat zijn veren niet meer zouden aangroeien omdat het zo ver was geknipt en dat hij nooit meer zou kunnen vliegen.

Maar zoals Parkieten-Freak al schreef: kijk hoe het is na de eerstvolgende rui en hem ondertussen heel goed voer geven. Dat deed ik ook. Bij mijn parkiet groeiden toen na de eerstvolgende rui zijn vleugels weer aan en kon hij weer vliegen. Wel is nog steeds een heel klein stukje uit twee van de bovenste (korte) vleugels eraf, maar hij heeft er verder geen last van zo te zien. Hij vloog tenminste na die rui gelukkig gewoon weer snoeihard door de kamer, met snoekduiken en al.  :)  

Ik hoop dat jouw parkietje ook straks weer lekker kan vliegen en goed van je dat je je het lot van dat arme vogeltje hebt aangetrokken!