uitsteeksels aan de rand van de snavel

Gestart door esmile, februari 02, 2011, 19:51:05

Vorige topic - Volgende topic

0 Leden en 1 gast bekijken dit topic.

esmile

Onze parkiet, SARI, hebben wij een maand geleden gekocht. Hij was toen 5 maanden oud.

Het lijkt erop dat hij het wel naar zijn zin heeft. Het heeft even geduurd, maar hij durft nu uit onze handen te eten. Ook het drinken gaat goed. Het is vergeleken bij parkietjes van kennissen wel een rustig parkietje. Hij heeft geen interesse in speeltjes. Echter hij reageert wel heel erg blij op geluiden van andere parkieten.
Ook reageert hij steeds vaker op onze aandacht.

Nu vallen ons de uitsteekseltjes aan de rand van zijn snavel op en ook bij zijn ene oog.

Heeft iemand enig idee of dit iets is waar we ons zorgen om moeten maken?
Zie foto's (als het lukt om deze up te loaden)

[verwijderd door de beheerder]

parkietengek12

Elmo had dit ook. IsSchurftmijt dacht ik zo uit m'n hoofd. Als je elke dag een beetje vaseline erop smeert (wattestaafje is makkelijkst om te gebruiken) is het snel weg en is niet gevaarlijk voor de vogel  :D Let wel op dat je de neusgaatjes niet dichtsmeert  ;)

lovesbudgies

#2
Hallo Esmile,

dit ziet eruit als een beginnende vorm van schurftmijt.
Je kunt dit behandelen door er 3x per dag witte vaseline op te smeren, smeer het op de aangetaste plekken en daarnaast ook op de snavel en de neusdop.
Smeer ook goed de huid rond het oogje in en de huid onder/naast de ondersnavel.
Let er uiteraard op dat je de neusgaatjes open laat.

Tegelijkertijd moet je de kooi goed ontsmetten.


tegelijk met Joël!

esmile

 ;) pff dit is makkelijker gezegd dan gedaan.

SARI is niet echt handtam te noemen en als ik hem ook nog moet vastpakken, vrees ik dat hij er een trauma aan overhoudt. Maar goed beter dat dan dat ie zijn snavel kwijtraakt.

Overigens dank voor jullie snelle reacties.

lovesbudgies

Als het hem echt heel veel stress oplevert dan kun je er ook voor kiezen hem met Ivermectine te laten behandelen.
Je moet dan 2x in de 10 dagen naar de vogelarts die de plekken insmeert met Oramac.
Ook hier kleeft weer een nadeel aan, Ivermectine is giftig dus moet alleen uitwendig en zorgvuldig worden aangebracht, laat dit door
de dierenarts doen en ga er niet zelf mee aan de slag.

parkietengek12

als je de kamer helemaal donker maakt met enkel een schemer lichtje aan (voor jezelf) ziet Sari je niet en kun je hem pakken zonder dat hij je doorhebt ;) Zo neem ik Elmo ook altijd in de maling als ik hem moet insmeren of iets dergelijks :P
Als je de kamer niet helemaal donker kan maken kun je bijv naar de badkamer gaan met  schemerlichtje of andere kamers ;) As je dan klaar bent met het smeren laat je hem op je vinger (in z'n kooi) en geef je hem trostgierst en beloon je hem dus ook met woordjes zeggen (doe eens lekker enthousiast :P). Nu weet Sari dat hij het goed gedaan heeft en is dat weer een troost van de hell daarvoor  ::)
Ben benieuwd hoe je het gaat aanpakken en houd ons op de hoogte  :)

Veroniqe

Ja dat klopt in het donker zien ze nog al slecht, maar als jij rustig bent dan wordt de vogel vanzelf ook rustiger. Praat lief tegen hem bijvoorbeeld, dat maakt het allemaal wat makkelijker en levert minder stres op voor de vogel en jezelf.
Ik heb mijn vogel gisteren ook moeten inspuiten, ik bleef heel rustig en nam ook de tijd ervoor, doordat hij ook rustig werd was ik er ook zo klaar ermee. Mijn vriend heeft hem vastgepakt en praatte lief tegen hem, nadat het klaar was liet ie hem weer los in de kooi en sprong die zo op z'n stok en erna gelijk weer op je vinger. Ik dacht dat ie boos zou zijn maar dat viel wel mee.
Mooie vogel hoor, Sari ziet er erg mooi en gekleurd uit vind ik. Hij ziet er niet erg ziek uit aan de veren te zien, maar aan de schurftmijt moet wel z.s.m. wat gedaan worden.
Ik hoop voor je dat hij er snel vanaf is.

esmile

Even een update:
Ik ben éénmaal naar de dierenwinkel geweest, die het smeren (eigenlijk het vangen) heeft gedaan.
Op een of ander manier durf ik er niet aan om hem te vangen. Ik ben vrij onervaren en ben bang dat ik hem pijn doe.
Dus ga ik de dierenwinkel toch even vragen evt. tegen betaling een paar weken lang 's avonds langs te komen  :-[


lovesbudgies

Als je met vaseline gaat behandelen dan moet het er wel een paar keer per dag opgesmeerd worden.
Dat door de dierenwinkel te laten doen lijkt me geen optie.

Ik zou dan toch voor de dierenarts kiezen, 2x in 10 dagen Oramac erop en het is weg. Zie mijn reactie hierboven.

esmile

Dank voor al jullie reacties.

Ik heb Sari vandaag naar de dierenarts gebracht. Zij heeft Oramac gesmeerd en dat gaan we nog max. 2 maal doen.
Volgens de arts is het dan zeker over.

De tactiek met zelf rustig blijven en lief praten helpt inderdaad enorm. Vastgepakt worden vond Sari nog steeds niet leuk, maar ze was dit keer wel een stuk sneller rustig na de behandeling.

De kosten zijn overigens niet echt schrikbarend. Ik heb 25 Euro betaald voor de consult, behandeling en het medicijn.
Op zich had ik ook 250 Euro betaald, maar toch...

Ik kan niet wachten tot over een paar weken. IK zal echt opgelucht zijn als alles weer is zoals het hoort.