Koes verliest veren met bloed in de pennen..

Gestart door Koes, februari 01, 2011, 15:21:31

Vorige topic - Volgende topic

0 Leden en 1 gast bekijken dit topic.

Koes

Ik maak me zorgen om mijn parkietje Koes (6 maanden oud).
Haar gedragsverandering, dat ze opeens bang is voor mijn handen. Ze lijkt nog in de rui maar verliest veren met bloed in de pennen. Gister vloog ze slecht gecoördineerd.

Ik heb al het een en ander over PBFD gelezen, maar hoe is Koes daar dan ooit aan gekomen? Ze is het enige parkietje dat ik ooit heb gehad. De kooi is een 2e hands maar die heb ik helemaal schoongemaakt voor ze er in mocht.
Verder heeft ze nog wel eetlust, slaapt ze op 1 pootje, speelt ze en kwettert ze in zichzelf..

Haar onlangs verloren veertjes:


Mars

Bij PBFD zie je vaak ook rare afwijkingen aan de veerpunten. Ze zou het van huis uit mee hebben gekregen kunnen hebben (lastige zin), dus het is wle degelijk mogelijk.
Maar de veerpunten lijken wel mooi rond en normaal.

Kan het zijn dat ze zichzelf plukt (of in dit geval grote veren trekt?)? Ik weet dat de puntjes dan wel wat bloederig kunnen zijn.
Timo: lief klein havikje, ik hoop dat je van bovenaf naar beneden tuurt om te kijken wat we doen...
Winky: klein eigenwijsje, ontdekkingsreizigertje, dag dapper kanarietje, geniet er van!
Dag Lay, dag bloempje van me...
Mijn lief tam Kesje: amper 5 weken oud, te nieuwsgierig voor deze wereld..

Koes

Citaat van: Mars op februari 02, 2011, 10:00:59
Bij PBFD zie je vaak ook rare afwijkingen aan de veerpunten. Ze zou het van huis uit mee hebben gekregen kunnen hebben (lastige zin), dus het is wle degelijk mogelijk.
Maar de veerpunten lijken wel mooi rond en normaal.

Kan het zijn dat ze zichzelf plukt (of in dit geval grote veren trekt?)? Ik weet dat de puntjes dan wel wat bloederig kunnen zijn.
Maar kan het nog een late rui zijn? Gaan die ruiperiodes wel echt zo strikt als je soms leest? Koes zit natuurlijk 20 graden als ik overdag thuis ben, anders altijd rond de 17.. En als ze de veren er uit trekt, is dat perse een slecht teken (stress of eenzaamheid?)?

Wouter

Ze zou best in de rui kunnen zijn, maar die veren die uitvallen hebben geen bloed aan de pennen.
Veren plukken is een zeer slecht teken en hier moet je meteen actie van maken (lees; langs de dierenarts gaan). Het zou bijvoorbeeld een parasiet kunnen zijn.

lovesbudgies

Ik vind even langs de vogeldierenarts gaan ook de beste optie op dit moment. Neem de veertjes mee.
Hier vandaan kunnen we namelijk moeilijk zeggen wat er aan de hand is en als ze verenplukt moet je er vroeg bij zijn.

Koes

Hmm, gister ging het 's avonds al een stuk beter. Koes wilde weer douchen en was wat minder bang voor m'n handen. Douchen ging ook gepaard met het mij heel erg onderspetteren vanaf m'n schouder  :D

Ik heb haar vleugeltjes allebei bekeken toen ik bloed had ontdekt, maar haar verenpak zag er verder nog heel mooi uit (ik denk dat ze daardoor bang voor m'n handen is geworden?). Al vond ik de pennen met bloed wel zorgwekkend
Buiten dat en haar superactiviteit en terugkomst nieuwsgierige gedrag heeft ze ook geen veren met bloed meer verloren.

Heel erg bedankt voor jullie advies! Ik hou Koes sowieso nog goed in de gaten, maar Koes naar de dierenarts brengen lijkt me nu niet nodig. (Of kan Koes nu ook goed functioneren ondanks de aanwezigheid van een parasiet? Kan de arts dat afleiden van alleen de veertjes?)

Caradow

De veren zelf zijn te mooi om geplukt te zijn vind ik. Bij plukken zie je veel meer beschadiging van de rest van de veer.
Ik vind er alleen wel pennen bij zitten met een "verdachte" schacht.

Ik zou hier zelf toch contact over zoeken met een vogelarts, al is het allen maar ter beoordeling van de al uitgevallen pennen.
Dat het gedrag van de vogel weer normaal lijkt, is daarbij voor mij geen redenering om te zeggen dat er niets aan de hand is.