borst kaal geplukt HELP

Gestart door bedje, januari 30, 2011, 09:56:44

Vorige topic - Volgende topic

0 Leden en 1 gast bekijken dit topic.

bedje

dag lieve parkietenvriendjes,

sinds 3 dagen plukt mijn lieverd zijn borst kaal. Is uit het niks begonnen... ik heb er door een kennis naar laten kijken die zelf een kweker is maar die kon niks raars vinden... Ik wist niet dat dit bij parkieten voor kwam... hij is wel heel levendig maar heeft een hele kale borst... Is hier een reden voor? ik hoorde al dat het verveling of stress betekende maar ik las ook over mijt en bloedluis??? hoe kan je dat contateren?
hij is niet ziek want dat zie ik duidelijk aan hem. Het is totaal geen zieke vogel.. rent en vliegt gewoon nog en heel druk..
Dus heb voor de zekerheid maar een spiegeltje ingehangen. Wilde ik niet doen want hij is maar 8 weken oud..
Hij heeft wel pluizige veertjes.. kan het misschien zo zijn dat hij zijn eerste rui (volwassene veren ) krijgt en dat dit misschien erg jeukt??? dat hij daarom aan zich zelf zit te plukken...

ik hoop dat jullie me raad kunnen geven.

oja, rennen doet hij niet meer in zijn kooi.. daar had ik in een andere topic over geschreven.

groetjes

lovesbudgies

Ga eerst met hem langs een goede vogelarts om parasieten, ziekten en luizen uit te sluiten. Dit kun je zelf niet constateren, dat moet de dierenarts doen.

Daarna kun je verder kijken naar andere oorzaken, zoals inderdaad stress, verveling of eenzaamheid.

fullmetalgirl

bloedluis kun je heel makkelijk zelf checken door een aantal nachten een witte doek over de kooi te leggen,
als je in de ochtend rode stipjes ziet "lopen" heb je last van bloedluis...

Verder zou ik inderdaad goed zoeken naar de oorzaak, als er niets is gebeurd bij jou (zoals een flinke verandering in omgeving) dan is dierenarts de volgende stap :)

Caradow

Plukken moet je gelijk bovenop zitten. Niet zelf klungelen, maar gelijk de vogel goed na laten kijken door een vogelarts. Alleen een arts die echt verstand van vogels heeft, weet waar hij naar moet zoeken.

Daanaast, hij ziet er misschien niet ziek uit, hij kan best iets onder de leden hebben...

Het kan nu nog puur een lichamelijke oorzaak hebben, zoals schimmels of mijten, maar het kan al heel snel overgaan in een gewoonte en dan krijg je hem er echt niet 1,2 3 vanaf.

Ik heb hier zelf een plukker zitten. Ik weet waar ik over praat...

frankv46

Ik had het zelfde probleem met een parkietje, begon ook met plukken en krabben.
Parkietje onder de vleugels gekeken en zag 2 luizen zitten, dan zijn er vast meer...

Heb ze behandeld met Oropharma Ectospray wat ik voor mijn postduiven gebruik.
Daarna de kooi ook behandeld hiermee.

Plukken en krabben is sindsdien over.
Werkbare stof is Permethrine wat onschadelijk is voor parkietjes, wel even goed ventileren !!
Bij duiven kun je luizen al zien als je een witte trui aan hebt en de duif even vast houd. Hoe dit bij parkieten is weet ik niet...

Groet,

Frank