Mijn parkietje maakt zich bol en zit op 1 pootje..

Gestart door zidane, januari 29, 2011, 16:24:46

Vorige topic - Volgende topic

0 Leden en 1 gast bekijken dit topic.

zidane

Hallo,

Ik heb sinds kort 2 parkietjes, (ze zijn al 1 jaar) nou is het zo dat de ene zichzelf vaak heel klein en bol maakt, en ook op 1 pootje zit.
Is dit normaal gedrag voor een parkiet of is het iets om je zorgen over te maken? Het zou misschien kunnen zijn dat ze ook nog niet erg gewend zijn?
Ze bewegen ook erg weinig. En zitten alleen maar met zijn 2en op het stokje. (zijn verder nooit in handen geweest maar van een man die ermee fokte)
Hoop dat iemand me verder kan helpen?

Groetjes

parkietenwinkel

Hoi Zidane,

Als een parkietje bol zit én op 1 poot zit, betekent het eigenlijk meestal gewoon dat hij/zij een beetje aan het uitrusten is. Een parkiet is op zijn gemak als hij een pootje intrekt. Mijn parkiet noemen we altijd avondbolletje. 's avonds wordt ze duf, gaat ze op een bolletje zitten op 1 pootje en wil ze met rust gelaten worden. Overdags daarintegen is ze gewoon actief.
Hou een beetje in de gaten of ze ook wel eens actief zijn, want als zo overdag ook de hele tijd zo zit, dan kan er wel iets aan de hand zijn.  Als je twijfelt kan het geen kwaad om je vogeltje te laten checken door een vogelarts.

Mars

Helaas willen ook zieke parkietjes wel eens op 1 pootje gaan zitten en bolheid is dan een teken van ziekte.
Hoe ziet de ontlasting er uit? Zijn het mooi gevormde bolletjes met een wittig rondje er in?
Timo: lief klein havikje, ik hoop dat je van bovenaf naar beneden tuurt om te kijken wat we doen...
Winky: klein eigenwijsje, ontdekkingsreizigertje, dag dapper kanarietje, geniet er van!
Dag Lay, dag bloempje van me...
Mijn lief tam Kesje: amper 5 weken oud, te nieuwsgierig voor deze wereld..

zidane

Bedankt voor jullie reacties..
De poepjes zijn wel zoals je zei met een wit rondje erin. Dus dat ziet er volgens mij wel normaal uit.. Ik moet zeggen dat ze ook wel wat levendiger worden. Ze zijn in elk geval heel alert ook nu. En ze beginnen zelfs een beetje uit mijn hand te eten. Misschien toch een beetje wennen bij ons in huis is het redelijke druk met andere dieren en mensen, en bij die man zaten ze in de schuur dus dat is ook wel heel spannend voor ze oppeens! (maar het is altijd fijn om even aan mensen te vragen die er wat meer verstand van hebben want het zijn toch mijn eerste parkietjes :))