Parkietje geadopteerd, gaat het wel goed zo?

Gestart door pixie, januari 27, 2011, 12:30:22

Vorige topic - Volgende topic

0 Leden en 1 gast bekijken dit topic.

pixie

Eerder deze maand heb ik Joepie (1,5) te logeren gekregen van een vriendin die hem niet meer wilde.
Ik denk dat zij hem in een opwelling heeft gekocht, want al na een kwartiertje wist ik al dat er meerdere dingen aan zijn verzorging niet klopten
- hij had geen grit, maagkiezel, mineralenblok
- zijn kooi is rond met verticale spijlen (ik spaar nu snel voor een meer geschikte)
- er zat 'schuurpapier' op zijn zitstok, en meer.

Nu wil ik Joepie niet meer terug laten gaan, omdat je verdiepen in de verzorging van je huisdier het minste is wat je kan doen..

Ik heb al heel wat informatie opgezocht, op deze site en andere, aar heb toch nog wat vragen. Omdat sommigen met elkaar te maken hebben kon ik niet goed beslissen in welk topic ze thuis horen. Vandaar dat ik ze hier samen stel, dat is misschien duidelijker.


Ik lees dat parkieten veel verschillend voedsel nodig hebben (grit, maagkiezel, soms eivoor, etc) en dat moet vaak in aparte bakjes. De kooi waar hij nu in zit, heeft 2 bakjes. Kan je sommige dingen ook in 1 bakje geven?
Omdat hij het niet gewend is, kijkt hij niet om naar zijn grit, maagkiezel, trostgierst - hij eet alleen de zaadjes die hij lekker vindt en verder niets (hij kreeg eerst heel veel te eten). Hoe kan ik ervoor zorgen dat hij alles gaat eten wat hij nodig heeft?
Ik heb een geel mineralen blokje hangen, maar nu lees ik ergens dat het een roze moet zijn? Ook heb ik gelezen dat sepia niet goed is, omdat het te zout is.

Hij gaat trouwens wel andere dingen proberen, hij houdt erg van loof van venkel en appel.
Ik gaf hem dit eerst op mijn hand en ook trostgierst want uit mijn hand eet hij dat wel, en dat ging heel goed. Hij kwam dan uit zijn kooi op mijn hand zitten. De laatste tijd echter, begint hij te bijten. Al als mijn hand in de buurt komt, ook als hij in zijn kooi zit en mijn hand erbuiten, gaat hij 'in de aanval'. Ook als hij op mijn hand zit te eten, begint hij ineens te bijten.
Mijn hand in de kooi vindt hij helemaal  niets, ik heb de manieren van de site aangehouden, beetje bij beetje en ook wat lekkers aan bieden - moet ik dat blijven doen? Werkt dat ook op zijn leeftijd? Kan ik hem zo tam maken en het bijten afleren? (ik vind het best eng, dat bijten)
Hij kan trouwens wel bij mij zitten, en blijft makkelijk zitten - het gaat alleen niet als hij in zijn kooi of boom zit.

Als ik een betere kooi voor Joepie heb, wil ik graag een vriendje voor hem erbij.
Joepie kan echter niet vliegen - op de foto is te zien dat zijn vleugeltjes een beetje gek staan. Hij kan vanuit zijn kooi in zijn parkietenboompje klimmen en de deur staat altijd open.
Zou het vervelend voor hem zijn, als zijn vriendje wel kan vliegen? En met een vliegend vriendje, kan ik niet altijd zijn deurtje open laten en dat vind ik erg vervelend. Joepie zit nu het grootste gedeelte van de dag in zijn boom en gaat soms zijn kooi in om te eten. Ik wil hem niet opsluiten.

Dan is er nog 1 dingetje : Joepie spuugt vaak zaadjes op een belletje die in zijn boom hangt. Na een dag ligt er al een hele berg onder. Soms is het een beetje slijmerig, maar niet altijd. Ik ben pas met hem naar de dierenarts geweest, om te kijken of hij in orde was en toen heeft hij wat anti-biotica gekregen, voor niezen, maar verder was hij in orde. Is dat zaadjes spugen niet erg?

Heel wat vragen en het lijkt nu alsof het niet zo goed gaat, maar dat is niet waar hoor! Hij wordt al veel nieuwsgieriger, wat heel leuk is. Ook heb ik hem in het water laten spelen, wat hij echt fantastisch vindt. Hij gaat ook steeds meer dingen uitproberen om te eten wat fruit en groente betreft.
Hij is harstikke lief en ik denk dat met een beetje hulp alles heel goed gaat komen!

parkietenwinkel

Hoi Pixie,
Wat goed dat je dit doet en het diertje een beter leven wilt bezorgen. Hij treft het maar met jou.
Zaadjes spugen doen parkietjes ook als ze iets of iemand heel lief vinden omdat ze uit liefde dan voer willen geven.
Pellets zijn beter dan zaadvoer, als je het parkietje daarop kan krijgen zou het het mooiste zijn. Dan kan je parkietje namelijk niet meer de lekkerste vette zaadjes eruit kiezen. En als het niet anders kan dan een goed zaadmengsel kopen en daar niet teveel in het bakje van doen zodat hij niet kan kiezen. Xtravital is een rijk zaadmengsel met al eivoer. Eivoer kan je gewoon door het gewone voer heen mengen, is alleen maar beter want dan plakt het een beetje aan het gewone voer.
Bijten afleren is lastig, maar het laatste wat je moet doen is laten merken dat het pijn doet. Dus gewoon je hand laten waar hij is en niet keihard au roepen, bikkelen dus, hihi. Het wekt alleen maar de nieuwschierigheid als je laat merken dat het effect heeft. Parkietjes voelen ook met hun snaveltje dus het is niet altijd als echt gemeen bijten bedoeld.
Geweldig dat je een vriendje voor hem wilt. Je zou kunnen overwegen om het vriendje te kortwieken, maar met kortwieken kan een vogel altijd nog wel wat vliegen. Ik weet niet hoe goed Joepie kan vliegen, gaat hij nog wel in een vlucht naar beneden? Want dat is een beetje vergelijkbaar met kortwieken. Dan zijn ze wel wat gelijkwaardiger. Heeft hij nooit kunnen vliegen?
Aangezien hij al best tam is, denk ik dat als je hem veel aandacht geeft, dat hij vast nog wel een stuk tammer te krijgen is. Het draait bij tam maken om vertrouwen en geduld. Volgens mij heb jij dat wel.
Wat betreft de kleur van het mineralenblok weet ik niets. Ik heb altijd een witte, want als ik een gekleurde heb, wordt mijn witte parkiet dezelfde kleur als het mineralenblok, haha. En Sepia is inderdaad erg zout, dus daar moeten ze niet te veel van binnenkrijgen.

pixie

Hoi Zorro&Jojo,

Heel erg bedankt voor de input.

Met dat zaadjes spugen, dacht ik al dat het zoiets was. Ik vind het eigenlijk wel zielig dat hij dat bij zijn belletje doet en hoop dus dat ik een vriendje voor hem vind. Vanmiddag heb ik een afspraak bij iemand die zijn parkietje + kooi verkoopt. Als je ook weet waar ik op moet letten dan, is advies heel erg op prijs gesteld - maar ik ga ook zo het forum doorspitten en eventueel een topic plaatsen.

Voor zover ik weet is hij nooit gekortwiekt en heeft hij nooit gevlogen. Ik vind het trouwens vreselijk dat dat gebeurt (kortwieken).
Hij wil wel graag vliegen soms en probeert dat dan vanuit zijn boom. Meestal landt hij dan een meter verderop. Dat landen gaat meestal niet zo soepel, soms komt hij op zijn rug terecht bijvoorbeeld.

Met dat bijten wordt even doorbijten, inderdaad. Het zit een beetje in mijn hoofd dat ik het eng vind en daar moet ik even overheen komen.  Hij is hier natuurlijk ook pas minder dan een maand, dus het komt vast goed. Ik heb het idee dat het al wat minder wordt.


Nogmaals bedankt

parkietenwinkel

Hey Pixie,

Leuk dat je teruggeschreven hebt. Het parkietje is dus niet jong meer? Want dan hoef je al niet op die kenmerken te letten.
Je hebt een mannetje, het maakt dan niet uit of je er een mannetje of een vrouwtje bij zet. Dat kan allebei. Een vrouwtje en een vrouwtje gaan over het algemeen iets minder goed samen namelijk.
Waar je op kan letten is: is het verenpak compleet? heeft de parkiet al zijn teentjes? hangt er geen ontlasting aan de veren? is hij vrolijk of zit hij in een hoekje? Heeft hij een lange snavel (kan duiden op ziekte)? Heeft hij altijd gezond eten gehad? Hoe reageert hij op jou?
Wat betreft 2 parkieten in één kooi. Ik zou ze niet in één keer in één kooi doen, maar even kijken hoe ze buiten de kooi op elkaar reageren. Sommige parkieten zijn meteen vriendjes, maar andere parkieten niet. Je kan ze beter rustig aan elkaar laten wennen.
Als je het beestje meeneemt, kan je het beste even alle bewegende onderdelen uit de kooi halen. Nog mooier zou natuurlijk zijn als je een reisbakje hebt, dan kan het zich niet bezeren als het schrikt.
Veel plezier vanmiddag. Ik hoor graag of alles goed gegaan is!

Groetjes,
Lisa

pixie

Nogmaals bedankt voor je raad, Lisa. Ik zal er op letten straks.

Ik heb helaas geen reisdoosje.
Toen ik met Joep naar de dokter ging, heb ik hem in een kartonnen schoenendoos gedaan, met een handdoekje erin, met daaronder een soort kruikje. Het is nu in de kooi natuurlijk buiten ook erg koud en ik heb geen auto dus ga met de bus. Gelukkig is het niet ver.
Misschien is dat een idee?

Ik zag trouwens dat mijn vorige bericht niet duidelijk was, de laatste 2 alinea over het vliegen en bijten gingen over Joep, niet over het 'nieuwe' vogeltje.

Als het gelukt is vanmiddag zal ik het laten weten. Ik heb er heel erg veel zin in, omdat ik denk dat Joep er heel blij mee zal zijn!

Groetjes en bedankt :)


parkietenwinkel

Lijkt mij een heel goede oplossing met het schoenendoosje en het kruikje.
Ik ben benieuwd hoe Joep zal reageren!

MissDorien

Ik ben erg benieuwd!
Leuk hè, gezinsuitbreiding  ;)

pixie

Met Joepie gaat het inmiddels een stuk beter.

Bij bijt veel minder, echt nauwelijks.
Hij eet al veel meer nieuwe dingen, trostgierst (was hij niet gewend en at hij niet), fruit en groente, en wordt al wat ondernemender (met speelgoed etc).

Vorige week heb ik een grote kooi besteld en daar zit nu Joep zijn nieuwe vriendje -Pedro- in.
Joepie zit voorlopig nog even in zijn eigen kooi. Ik kijk even hoe het gaat. Ze zijn allebei wel nieuwsgierig en Joep klimt op de buitenkant van de kooi om Pedro goed te bekijken.
Als ze aan elkaar gewend zijn gaan ze lekker samen wonen.

Bedankt voor de input allemaal.

parkietenwinkel

Goed om te horen dat het zo goed is gegaan. Veel plezier met je parkietenvriendjes.