Parkiet bij oudere parkiet

Gestart door MissDorien, januari 26, 2011, 12:26:37

Vorige topic - Volgende topic

0 Leden en 1 gast bekijken dit topic.

MissDorien

Ik heb een parkiet van zes, en hij is zijn hele leven vanaf dat ik hem kocht (10 weken) nooit met andere vogels in aanraking geweest.
Dat was altijd prima, alleen door de honden kan hij nu alleen boven nog maar los, dat betekent dat hij soms wel 8 uur alleen zit op een dag.
Daarom wil ik er een vriendje voor hem bij.
Achten jullie de kans groot dat hij een nieuwe parkiet accepteert?

parkietenwinkel

Ik heb hier geen ervaring mee, maar ik heb er wel ervaring mee dat een oudere parkiet, omdat zijn vriendinnetje overleden was een jong nieuw vriendinnetje kreeg. Jonge vogeltjes kunnen wat overweldigend druk zijn en de hele kooi opeisen. Het nieuwe parkietje wou overal zitten waar mijn oudere parkiet ook zat. Misschien is het dan in een idee om een vogeltje te adopteren die al wat ouder en rustiger is. Vanaf 1,5 jaar oud of zo.

Het is een beetje aftasten hoe snel je ze bij elkaar kan zetten of dat het misschien wel zo goed gaat dat het dezelfde dag nog kan. Sommige parkieten zijn meteen de beste vrienden andere parkieten niet, eigenlijk net als met mensen... je mag iemand of niet. Je zou ze eerst op neutraal terrein buiten de kooi kennis kunnen laten maken. Of 2 kooitjes eerst naast elkaar zetten. En dan kijken hoe ze reageren op elkaar. Ik zou ze in ieder geval niet meteen bij elkaar zetten zonder dat ze elkaar kennen.

Je hebt het geluk dat je een mannetje hebt, een mannetje en een mannetje gaat goed samen en een mannetje en een vrouwtje ook. Een vrouwtje en een vrouwtje is soms moeilijker.

En... kijk uit dat hij niet jaloers wordt op de andere vogel als jij die andere vogel aandacht geeft. Daar kunnen ze heel gevoelig voor zijn.

MissDorien

Ja, die jaloezie, dat ken ik met de honden, dus ik weet wel hoe dat werkt ongeveer.
En ik wil sowieso de eerste week ze in twee kooitjes houden en dan af en toe in vrije vlucht ontmoeten na een paar dagen.
Ik ga morgen kijken naar een jong parkietje, als dat wat lijkt ga ik het met hem proberen.

Mars

Je zult je parkietje waarschijnlijk echt zien opleven van zo'n maatje. Misschien is het in het begin wat lastig, dingen (en jou als baasje) delen, maar dat komt vast goed.
De leeftijd maakt niet heel veel uit. Ja, een jong parkietje zal wat energieker zijn, maar sommige oudere parkietjes zijn dat ook.
Timo: lief klein havikje, ik hoop dat je van bovenaf naar beneden tuurt om te kijken wat we doen...
Winky: klein eigenwijsje, ontdekkingsreizigertje, dag dapper kanarietje, geniet er van!
Dag Lay, dag bloempje van me...
Mijn lief tam Kesje: amper 5 weken oud, te nieuwsgierig voor deze wereld..

MissDorien

Sylva is erg energiek.
Ik gun het hem ook echt, een maatje, nu hij niet meer de hele dag mensen om zich heen heeft.
Alleen hij is zes jaar alleen geweest, dus het zal een grote stap voor hem zijn.
Ik houd jullie op de hoogte.

parkietenwinkel

Alvast veel plezier met je nieuwe aankoop en ik zou het heel leuk vinden om te lezen hoe het allemaal gaat!

MissDorien

Morgen ga ik sowieso kijken bij die parkiet, en als het goed is komt dan ook mijn bestelde kooi, dus dan zou ik hem in theorie morgen gelijk mee kunnen nemen (en mij kennende gebeurt dat ook).
Ik heb al een speeltuintje hier op mijn bureau staan met een wc-rolletje erbij en allemaal nieuw speelgoed voor in de nieuwe kooi gekocht. Die speeltjes heb ik al rondom Sylva's huidige kooi gezet zodat hij er vast wat aan kan wennen.
Het plan is namelijk om de nieuwe parkiet dan in zijn oude kooi te zetten, want die kooi is kleiner dus die kan mooi op mijn bureau staan.
Dan kan Sylva hem mooi in de gaten houden (nieuwe kooi komt bovenop mijn toilettafel te staan, dat is een winkelstellage met verschillende verstelbare planken, hartstikke handig!
Sylva en ik hebben veel zin in onze nieuwe vriend in ieder geval. Hopelijk gaat hij weer spelen, want sinds hij niet meer in de woonkamer los kan is hij daarmee gestopt.

pixie

Hoi MissDorien,

Wat grappig dat je ook gaat kijken voor een nieuw parkietje.
Ik heb vanmiddag ook een afspraak voor een vriendje voor Joep (1,5). Ik heb er erg veel zin in.

Hoe is het gegaan bij jou? Jij bent vrijdag geweest?
Heb je de nieuwe parkiet meteen meegenomen? En hoe gaat/ging het?

Groetjes

MissDorien

Ik kwam er en toen bleek het parkietje al te zijn verkocht  :( Vage mensen.

Nu ga ik dinsdag bij een hobbykweker langs die een nestje handtamme bonte parkietjes van zeven weken heeft liggen.

Sylva is al bijna 7 dus ik ben zeer benieuwd hoe het zal gaan.
En ook benieuwd naar Joep en zijn nieuwe vriendje natuurlijk!

pixie

Nou, inderdaad vaag. En blijkbaar zijn er veel van dit soort mensen, want ik krijg ook net bericht dat het parkietje al is verkocht. Heel raar, dat ze dit zo doen.
Maar op zoek naar een kweker dan!

Hoop dat het lukt dinsdag. Helaas is het voor mij een beetje ver!

Ik hoor wel hoe het gaat!

MissDorien

Ja, heel raar.
Hopelijk vind jij ook snel een nieuw vriendje voor Joep!
En ik laat het meteen weten dinsdag  :P

MissDorien

Nou, Nasty is er hoor. Het is een geel/groene deens bonte geworden.
Ik had er direct een heel goed gevoel bij, en Nasty is echt mooi!
Waasrschijnlijk is het een mannetje.
Tijdens de rit naar huis zat hij lekker dicht bij mij in de buurt en reageerde op mijn gefluit.
Hij staat nu in een kleine kooi op het bureau, Sylva kijkt op ons neer vanaf zijn hoge kooi en vindt het allemaal hoogst interessant.
Straks ga ik foto's maken, nu laat ik Nasty eerst even met rust.

parkietenwinkel

Leeeeuuuukk!!! Ik ben benieuwd naar de foto's. Waarschijnlijk zullen ze morgen wel al flink naar elkaar fluiten.

MissDorien

Sylva floot nu al uitlokkend naar hem ;)
Morgen ben ik bijna de gehele dag thuis, kan ik ze lekker in de gaten houden.
Denken jullie dat Nasty morgen al los kan of kan ik beter nog even wachten?
Nasty is zeven weken trouwens.

parkietenwinkel

Is hij al handtam, want dan kan je hem rustig uit de kooi halen. Anders zou ik hem nog even aan de kooi en je hand laten wennen.

MissDorien

Hij is zeker niet bang, maar echt tam ook niet zei de kweker. Ik ga morgen wel even kijken hoe dat gaat, met mijn hand erin.

parkietenwinkel

Ja, meestal voel je vanzelf wel aan of het verstandig is of niet. Doe in ieder geval de gordijnen dicht zodat hij niet tegen ramen kan vliegen. Scheelt ook een hoop met tam maken als het beestje al niet bang is voor je handen.

MissDorien

Foto met mijn mobiel gemaakt, camera is leeg 




[verwijderd door de beheerder]

parkietenwinkel

oooo, heel mooi diertje. Hij ziet er goed uit hoor! Heel veel plezier met hem.

Moppers

Ik zou nog even wachten met Nasty uit de kooi laten. Zelfs als een parkietje supertam is, moet hij eerst zijn nieuwe omgeving een beetje leren kennen. Ik zou hier minimaal een week voor aanhouden. Als hij na die week helemaal op zijn gemak lijkt te zijn in zijn nieuwe kamer en je durft het aan wat tam zijn betreft, kan je het proberen. Maar als je er niet zeker van bent, wacht dan gerust nog wat langer.

MissDorien

Goed, houd ik een week als referentiepunt aan. Ben benieuwd  ;D

pixie

Hey MissDorien, wat een leuk beestje :) Ben blij voor je dat je een leuk maatje hebt gevonden voor Sylva, ik ben heel benieuwd hoe het gaat de komende tijd!

Mijn vriend en ik gaan zaterdag naar een parkietje kijken. Heb er heel veel zin in.

MissDorien

Sylva vindt Nasty nog wat eng, hij houdt veel afstand van Nasty's kooi.
Nasty zelf heeft lekker lopen knagen, er missen hoekjes uit de etensbakjes  :-X
En nu zit hij lekker te eten.

KikiSorrie

Hee
Ik heb ook een nieuw parkietje, maar al 3 weken ong.
Ik had al een mannetje, Sorrie, en ik weet niet hoe oud hij is. Maar toen kreeg ik Kiki, een vrouwtje dus, en die heb ik meteen bij hem in de kooi gezet. Is dat verkeerd? Want ze gaan wel goed met elkaar om maar soms hebben ze een beetje ruzie lijkt het wel. Ze eten wel allebei uit mijn hand, maar op mijn vinger doen ze nog niet :( Hoe krijg ik dat voormekaar??
Alvast bedankt :P
En veel succes met Nasty en Sylva!!
Groetjs mij

MissDorien

Even een kleine update van Nasty:
Nasty is al helemaal vrolijk, toont veel belangstelling voor Sylva maar dat is nog niet wederzijds.
Nasty pruttelt er vrolijk op los als er veel omgevingsgeluid is, pulkt aan zijn stokken en etensbakjes, is verzot op trosgierst en gaat zonder problemen op m'n vinger zitten.
Zondag heb ik de hele dag tijd voor ze: dan gaat Nasty voor het eerst uit zijn kooi.
En als dat goed gaat, mag Sylva er ook uit.
Ik ben benieuwd   :D

pixie

Wij hebben gister Pedro opgehaald. In de auto op de weg naar huis, ging hij steeds op zijn tenen staan om uit de reiskooi te kijken. Thuis heb ik de bodem van de reiskooi op de bodem van de nieuwe kooi gezet, zodat hij op zijn eigen tempo eruit kon gaan. Er lagen wat zaadjes op de bodem voor als hij op de bodem zou blijven zitten.
Pedro zat binnen 2 seconden op de hoogste stok.
Joepie had nog niet echt veel belangstelling voor hem toen. Een uurtje later, zat Joepie in zijn speeltuintje te kletsen en Pedro ging terugpraten. Harstikke grappig, want Joepie viel er elke keer stil van. Even later gingen ze tegen elkaar praten.
- Pedro klinkt veel harder en scheller dan Joep, kan dat zijn omdat hij nog jong is?

Ze hebben al kennis gemaakt, Joepie aan de buiten kant van de kooi. Pedro wilde graag kennis maken. Joepie ook wel maar was wel wat meer op zijn hoede, hij natuurlijk een hele tijd alleen geweest.
Pedro is niet bang als ik met mijn hand in de kooi kom, maar ik heb hem voornamelijk met rust gelaten, zodat hij kan wennen. Hij gaat in zijn kooi ook zo dicht mogelijk aan de kant zitten waar Joepie's kooi staat.

Morgen ga ik kijken of hij uit mijn hand wil eten. :)



[verwijderd door de beheerder]

MissDorien

Ja, Nasty heeft ook een veel schellere stem dan Sylva.
Nasty durft nu al zonder problemen op mijn vinger te blijven zitten. Maar als ik mijn vinger richting deurtje beweeg, springt hij er snel weer af.
Ook zat hij in de deuropening, maar durfde er nog niet uit.
Geeft niks, morgen proberen we weer verder.
Hij went steeds beter, pruttelt meer (nog altijd niet erg veel, maar goed) en eet en drinkt goed.
Sylva toont nog totaal geen interesse in hem, ik denk dat dat wel verandert als hij uit zijn kooi gaat.

stolkleo

#27
hallo,
leuk om een foto te zien met een jonge vogel van me zelf en zo te zien gaat het wel goed ik ben daar blij om.
groetjes leo stolk (pedro komt ons vandaan voor de mensen die het niet snppen)

Moppers

CiteerPedro klinkt veel harder en scheller dan Joep, kan dat zijn omdat hij nog jong is?
Ik denk niet dat dat te maken heeft met leeftijd. Net als mensen is er variatie in de 'stembanden' (bij parkietjes heet het volgens mij anders) tussen individuele parkieten.
Ik heb nu 8 grasjes, en ik weet ze met mijn ogen dicht op basis van hun geluiden te herkennen. Niet omdat ze andere soorten geluidjes maken, maar omdat ze allemaal een eigen 'stem' hebben. Bij mij is er geen enkele relatie tussen de schelheid en leeftijd.

MissDorien

Nasty is nu uit de kooi, en zit bovenop Sylva's kooi.
Sylva op zijn beurt is bang voor Nasty en zoekt steun bij mij.
Ze fluiten nu wel naar elkaar, een mooi gezicht.

pixie

Oh, je hebt Nasty al lostgelaten :) Als ik vragen mag.. hoe krijg je hem dan weer in zijn kooi? Of gaat hij al makkelijk op je hand zitten?

Joep was vandaag zo bezig met Pedro, hij bleef maar op de kooi zitten, probeerde zijn snavel naar binnen te steken, volgde Pedro, dat ik hem er in heb gezet om te kijken hoe het ging. Joepie ging zo dicht op Pedro zitten en tegen hem praten, dat het voor Pedro een beetje te veel was. Dus heb ik hem er weer uitgehaald.
Nu zitten ze weer bij elkaar, lekker naast elkaar, geven af en toe kusjes (zo lijkt het). Kan ik ze nu bij elkaar laten zitten, of zal ik Joep voor het slapen gaan toch maar in zijn eigen kooi zetten? (al lijkt hij dat niet te willen, hij deed net heel kribbig toen ik dichtbij kwam)

MissDorien

Hij kreeg honger en wilde zijn kooi weer in  :P
Lekker makkelijk.
Wel jammer dat Syl nog zo bang voor hem is.
Ik zou ze persoonlijk nog niet bij elkaar zetten denk ik, maar jij kan je situatie beter inschatten dan ik natuurlijk.

pixie

Hoe gaat het nu met je parkietjes, MissDorien?
Went Syl al een beetje?

Joep en Pedro konden al snel bij elkaar, het was duidelijk dat ze elkaar heel erg opzochten.
Het gaat prima met die twee. Pedro doet Joepie steeds na, wassen, slapen, eten, spelen.. Ik noem hem Joep's blauwe schaduw.
Joep gaat Pedro ook af en toe wassen (?).
Nu zitten ze zelfs in Joeps oude (kleine) kooi samen (die is nu om te spelen).
Echt geluk dat ze het goed kunnen vinden.


Bij jou zal dat ook vast zo gaan, maar misschien wat langzamer omdat Syl natuurlijk langer alleen is geweest dan Joep. Met tijd wennen ze vast aan elkaar en worden goede vrienden!

MissDorien

Volgens mij heb ik het al in een ander topic vermeld, maar ik heb Nasty gewoon bij Sylva in de kooi gezet. Ze zijn nu meteen de dikste vriende, beiden eten ze netjes uit hun eigen bakje en ze poetsen elkaar en fluiten naar elkaar. En Nasty vindt zijn nieuwe kooi helemaal fantastisch.

pixie

Oh wat goed om te horen :)
Heel veel plezier jullie 3tjes!

Had het nog niet gelezen, ik lees niet ieder topic op het forum ;)