Parkiet bij oudere parkiet

Gestart door MissDorien, januari 26, 2011, 12:26:37

Vorige topic - Volgende topic

0 Leden en 1 gast bekijken dit topic.

MissDorien

Ik heb een parkiet van zes, en hij is zijn hele leven vanaf dat ik hem kocht (10 weken) nooit met andere vogels in aanraking geweest.
Dat was altijd prima, alleen door de honden kan hij nu alleen boven nog maar los, dat betekent dat hij soms wel 8 uur alleen zit op een dag.
Daarom wil ik er een vriendje voor hem bij.
Achten jullie de kans groot dat hij een nieuwe parkiet accepteert?

parkietenwinkel

Ik heb hier geen ervaring mee, maar ik heb er wel ervaring mee dat een oudere parkiet, omdat zijn vriendinnetje overleden was een jong nieuw vriendinnetje kreeg. Jonge vogeltjes kunnen wat overweldigend druk zijn en de hele kooi opeisen. Het nieuwe parkietje wou overal zitten waar mijn oudere parkiet ook zat. Misschien is het dan in een idee om een vogeltje te adopteren die al wat ouder en rustiger is. Vanaf 1,5 jaar oud of zo.

Het is een beetje aftasten hoe snel je ze bij elkaar kan zetten of dat het misschien wel zo goed gaat dat het dezelfde dag nog kan. Sommige parkieten zijn meteen de beste vrienden andere parkieten niet, eigenlijk net als met mensen... je mag iemand of niet. Je zou ze eerst op neutraal terrein buiten de kooi kennis kunnen laten maken. Of 2 kooitjes eerst naast elkaar zetten. En dan kijken hoe ze reageren op elkaar. Ik zou ze in ieder geval niet meteen bij elkaar zetten zonder dat ze elkaar kennen.

Je hebt het geluk dat je een mannetje hebt, een mannetje en een mannetje gaat goed samen en een mannetje en een vrouwtje ook. Een vrouwtje en een vrouwtje is soms moeilijker.

En... kijk uit dat hij niet jaloers wordt op de andere vogel als jij die andere vogel aandacht geeft. Daar kunnen ze heel gevoelig voor zijn.

MissDorien

Ja, die jaloezie, dat ken ik met de honden, dus ik weet wel hoe dat werkt ongeveer.