Artikel pellets Caradow?

Gestart door inge, januari 24, 2011, 12:31:07

Vorige topic - Volgende topic

0 Leden en 1 gast bekijken dit topic.

inge

Zoals jullie weten heeft Caradow een erg mooi en nuttig artikel geschreven over Pellets (zie: www.parkietenfreak.nl). Het artikel zal zelfs in een parkietentijdschrift geplaatst gaan worden!

Hoe kan ik dit artikel te lezen krijgen ,vind het niet?

karin v h

Wat leuk, ik ben hier ook erg benieuwd naar. :)

Kleintjes

http://www.parkietenfreak.nl/a-pellets.php

heb de link voor je gehaald :)

Op de homepage staat 't in de linkerkolom met als titel: Pellets, wat zijn dat?
Pootjes van; Eddie, Neo, en Ezio
Groetjes van ons :). IM: Venus-Gino-Silly-Mini-Gina-Giny-Pino-Kyra-Tolo-Cookie-Charly-Tweety-R2-D2.1-Kruumel-Oli-Sammie-Mozy-BB-8.1-BB-8.2-C-3PO-Pino II-Scotty-Jecky-Amy-Punky-MozyII-Dot-Lemmy
Geheugen problemen; Bij voorbaat excuses

inge

Oke,hartelijk dank!!
En nu doorzetten ben benieuwd eerst nog bestellen maar ben nog op zoek van Harrison de welke,weet dat het fijn moet zijn maar je hebt high potience ofzo iets en adult enzoverder....
Ga nog even verder kijken en hoop dat het ons lukt,het schema heb ik al zal nu doorzetten worden!!!!!!!!!!!!!!

Kleintjes

Graag gedaan :)

Succes met 't overzetten !!

PS Welk magazine dan? Als 'k vragen mag.
Pootjes van; Eddie, Neo, en Ezio
Groetjes van ons :). IM: Venus-Gino-Silly-Mini-Gina-Giny-Pino-Kyra-Tolo-Cookie-Charly-Tweety-R2-D2.1-Kruumel-Oli-Sammie-Mozy-BB-8.1-BB-8.2-C-3PO-Pino II-Scotty-Jecky-Amy-Punky-MozyII-Dot-Lemmy
Geheugen problemen; Bij voorbaat excuses

karin v h

Ik heb Harrison bird foods high Potency Super fine.

Kijk goed uit waar je het koopt want ik heb het ooit bij de dierenarts in Nijmegen gekocht en die was € 4,00 duurder als de dierenarts in Arnhem. Dus vraag even informatie op want dat is zonde van het geld voor precies hetzelfde pak. ;)

inge

Ik ga naar verschillende hier in de buurt bellen voor de prijs ;)
En wat betreft welk magazine,ik zou het niet weten stond er niet bij .
De eerst zin van mijn vraag heb ik een copie van gnomen en dan geplakt in mijn vraag ,maar weet niet meer waar ,hier op het forum dat wel.
Toen ik op pellets aan het zoeken was!! zal nog even proberen of ik het vind!
Over welke hrrisons vind ik niets welke raden jullie aan ik zou allezinds de fijne of superfijn willen.

inge

Kleintjes,vindt het artikel niet meer terug. :(
Mischien kan Caradow het ons wel zelf vertellen in welk magazine ze gestaan heeft met haar artikel over pellets? ;)
Allezins ga ik nu even bellen en kijken waar ze het goedkoopste zijn en bestellen weet nu welke ik moet nemen ;D

inge

Ze zijn besteld,weet niet hoeveel julie geven maar hier 9,95 euro voor een pond.
Is dit veel? Heb klein zakje genomen omdat ik eerst wil proberen ,ze hadden net hun bestelling doorgegeven :( dus volgende maandag bestellen ze opnieuw.
In de loop van volgende week heb ik ze,ben benieuwd ;)

Caradow

Het artikel heeft in januari 2007 in het tijdschrift van de Belgische Grasparkieten Club (BGC) gestaan. Het is dus alweer 4 jaar geleden.

Ondertussen raden de meeste vogelartsen aan om grasjes gewoon altijd High Potency aan te bieden en niet over te stappen op Adult Lifetime.

inge

Gelukkig ,dan heb ik de goede besteld,ben benieuwd wat ze er van zullen vinden ;)

lovesbudgies

Citaat van: inge op januari 24, 2011, 13:19:05
Over welke hrrisons vind ik niets welke raden jullie aan ik zou allezinds de fijne of superfijn willen.

Superfijn is voor grasjes, maar ook fine kunnen ze eten.

inge

Heb de super fine genomen mischien makkelijker om te starten?

Geertje

#13
Bedankt voor de tip, ik zal het artikel zeker lezen.

Zoals al eerder gezegd zijn er voor- en tegenstanders van pellets.
Voor de argumenten van beiden valt vaak veel te zeggen.

Zo vond ik ondermeer deze, naar mijn mening, goed onderbouwde tegengeluiden.

http://www.internationalparrotletsociety.org/pellet.html

Helaas in het Engels, sorry. Gematigd enthousiasme in dit artikel.

En deze:

http://www.himbergenvogelvoeders.nl/index.php?p[2.1][activechild]=publicaties&p[2.1.4][activechild]=view&&p[2.1.4.1][id]=5
Kijk bij publicaties artikel: Voeding waar zaadetende papegaaien om vragen.

Deze meneer zegt in de jaren tachtig nauw betrokken geweest te zijn bij de ontwikkeling van pellets. Hij geeft in dit artikel wat minder genuanceerd zijn mening over pellets.

Ik blijf het in ieder geval een boeiende discussie vinden!







inge

Amai,wat is nu het beste he?
Als je dit verhaal leest,was ervan overtuigd heb al pellets besteld maar weet het niet meer ze?
Maandag ga ik met mijn grasje Happy naar de vogelarts daar ook nog maar eens luisteren!!!!
En dat allemaal omdat we het beste willen voor onze grasjes ;)

inge

Had gisteren een mailtje gestuurd naar dokter Hooimeijer welke pellets ik het beste geef.
Heb mailtje terug gekregen met heel veel informatie maar kan het hier niet plaatsen omdat het een document is!
Jammer want zou het graag met jullie delen.

Caradow

Hooimeijer heeft invoerrechten op Harrisons en zal altijd en alleen Harrisons aanraden...

De meeste bekende merken pellets staan over het algemeen wel goed bekend. Wel lijken sommige vogels er zelf een voorkeur op na te houden. Zo ken ik vogels die Nutribird steevast weigeren en vervolgens wel Harrisons makkelijk eten... Daarnaast hebben niet alle merken een kleinere brok beschikbaar voor de kleinere soorten, zoals grasjes.

Ikzelf ben ooit begonnen met Harrisons en ik heb nooit de behoefte gehad om een ander merk te proberen. Ze eten het goed, ze doen het er prima op.

Het is wel de duurste in het rijtje, maar als je een en ander gaat omrekenen betaal je echt niet meer dan wanneer je XtraVital geeft.

Ook naast pellets is het altijd nog belangrijk om ook groente en fruit aan te bieden.

karin v h

Ik heb het laatst zitten omrekenen, ik gebruik harrison. Ik koop voor 6 parkietjes 2 1/2 kg. Ik heb betaald ongeveer € 45,00. Ik doe bijna 4 maanden met deze hoeveelheid, dus € 11,00 per maand voor 6 parkietjes.
Daarbij gooi je NIETS weg (bij zaad wel) geeft geen rommel en het stuift ook niet. Ik bewaar het in de diepvries om het langer goed te houden en haal voor 3-4 dagen tegelijk uit de diepvries.
Voor mij perfect. ;)

Moppers

Nou, dat niets weggooien is bij mij niet helemaal het geval (ik geef ook Harrison's). Ik heb twee soorten bakjes in mijn kooien/volieres. De ene soort is een voerbakje dat een de buitenkant van de kooi hangt, hierbij moet het parkietje dus het bakje in 'duiken' met het koppie. Meestal pakken ze dan 1 brokje, koppie er weer uit, en dan vermalen ze hem. Daarbij eindigt er redelijk wat op de bodem van de kooi, want als het koppie uit het bakje is, worden de kruimels niet opgevangen. Van de bodem eten doen ze niet zo graag.
In de andere verblijven gaat het om voerbakjes die ofwel aan de binnenkant van de kooi handen of bakjes die in een plateau zitten. Kruimels eindigen hierbij meestal mooi weer in de bakjes (of op het plateau), maar aangezien deze bakjes aan de bovenkant niet zijn afgedekt zoals de bakjes buiten de kooi, komt er ook nog wel eens poep in terecht. Dagelijks is er wel eens bakje waar een restje pellets met wat poep in zit, dat gooi ik dan weg.
Maar ook met deze 'verspilling' ben ik niet duur uit per parkiet. Ik had eens uitgerekend dat ik ongeveer €2,50 per grasje en €3,50 per valkje per maand kwijt was aan Lifetime. Inmiddels geef ik High Potency, dus dat zal iets meer zijn per parkiet. Tis niet zo makkelijk uit te rekenen nu, aangezien het aantal vogeltjes ten opzichte van mijn vorige berekening groter is en ik niet uit mijn hoofd weet hoelang ik nu met een zak doe. Maar het zal zeker onder de €5 per vogeltje per maand zijn.

karin v h

Ik heb geen klepjes meer op de bakjes zitten, dus dat scheelt. Bij mij zit Buffy heerlijk te malen op het bakje, waardoor de anderen het alleen nog maar in hoeven te slikken. :D
Bij mij valt er ook wel eens iets op de grond maar met zaad ben je veel meer kwijt.
En wat is nu ruim 1 euro per week aan voer voor een beestje waar je veel om geeft ? :-*