Zaden uitspuwen

Gestart door Parkietentop, januari 23, 2011, 16:50:17

Vorige topic - Volgende topic

0 Leden en 1 gast bekijken dit topic.

Parkietentop

Het is al een tijdje geleden maar het was niet erg want Koko is nog steeds gezond.
Maar in elk gevol het was in de ochtend en Koko zat stil in de kooi.
Even later rekte ze haar nek uit en leek ze braakneigingen te hebben,de zaden vlogen in het rond. ???
Heel raar !!! Ik heb meteen haar vers water gegeven en het zaad weg gegooit.
Weten julllie misschien waarom ?? Kan het aan het zaad liggen?

Groetjes Hanne.

parkietengek12

Dit deed Elmo een week geleden ongeveer ook...
Hij heeft het daarna nog een keer gedaan maar sindsdien is alles weer normaal...
Ben er nog niet achter wat het had kunnen zijn en ben benieuwd wat er bij jou uitkomt.

Grungirl

Citaat van: Parkietentop op januari 23, 2011, 16:50:17
Het is al een tijdje geleden maar het was niet erg want Koko is nog steeds gezond.
Maar in elk gevol het was in de ochtend en Koko zat stil in de kooi.
Even later rekte ze haar nek uit en leek ze braakneigingen te hebben,de zaden vlogen in het rond. ???
Heel raar !!! Ik heb meteen haar vers water gegeven en het zaad weg gegooit.
Weten julllie misschien waarom ?? Kan het aan het zaad liggen?

Groetjes Hanne.

Hoe is het nou met je parkiet???
Mijn parkiet heeft dit namelijk ook sinds vandaag... :(
Ga zoiezo de va bellen maar beetje bang voor wat ik misschien te horen ga krijgen.

IceParkiet

Deed die van mij ook. Pas als de zaadjes een soort van slijm om zich heen hebben en stinken kan het echt gevaarlijk zijn.

parkietengek12

Citaat van: IceParkiet op januari 26, 2011, 15:27:11
Deed die van mij ook. Pas als de zaadjes een soort van slijm om zich heen hebben en stinken kan het echt gevaarlijk zijn.

Wat kan er zijn dan? Want dan zet u neer dat het gevaarlijk kan zijn maar dan ben ik nu benieuwd waarom  ::)

Grungirl

Mijn parkiet had ook met slijm.
Ben vandaag bij va geweest.
Ik had pas wat gelijmt, en maandag nieuwe parkiet erbij gekregen.
Volgens hem was het dus alleen maar de vieze sterke geur van lijm en stress vanwege het nieuwe parkietje.
Dus blijkbaar hoeft het niet ernstig te zijn.

Mars

#6
Aangezien er steeds 'braaktopics zijn:

Je hebt verschillende oorzaken waarom parkietjes zaadjes opgeven of kokhals bewegingen maken:
- de eerste, onschadelijke: voedergedrag. Veelal bij mannen. Mannetjes voeren graag anderen en als die er niet zijn (of niet leuk genoeg zijn), kunnen ze dingen gaan voeren: de glimmende kooi, een belletje, een spiegeltje of een doodnormale tak. Je ziet ze met het koppie op en neer gaan, ze kwebbelen wat en hup daar komt het er uit. Daarna gaat hij vrolijk verder.
- de tweede onschuldige: er zit even een vliesje dwars. Te gulzig eten, kan leiden tot kokhalzen (niet braken, voor zover ik weet). Blijft je parkietje kokhalsbewegingen maken in dit geval, geef hem dan wat lekkers als een stukje trosgierst. Je zult zien dat het zo weer voorbij is.

Dan de rest (ernstig!):
- kropontsteking: het parkietje ziet er meestal niet ziekig uit (mooie gladde veren), maar braakt. De krop waar hij zijn eten in bewaard is ontstoken. Het wordt een harde massa (je kunt dit heel voorzichtig ook voelen). Moet binnen een heeeel korte periode behandeld worden (zeg maar een dag), anders overleeft je parkietje het niet.
- vergiftiging: eenmalig of kort een paar keer achter elkaar aan braken/kokhalzen. Parkietje heeft iets gegeten dat niet goed valt. Dat kan iets heel onschuldigs zijn (kokhalsbewegingen of 1x braken), maar houdt het aan, waarschuw dan zo snel mogelijk een vogelarts. Ook hier: kans op overlijden.
- irritatie in de krop. Komt eigenlijk nooit voor, maar kan als gevolg van een teveel aan goede of slechte bacterieen zijn. Kan met een kroponderzoekje vastgesteld worden. Moet ook behandeld worden, met antibiotica.
- megabacterie. Zeg maar een sluipmoordenaar: is een schimmel die je parkietje van binnenuit 'aanvalt', de ingewanden aantast. Braken is een teken hiervan, net als veel afvallen en veel eten (hoeft dus niet allemaal tegelijk, want dan ben je te laat). Als je snel reageert op dit soort signalen is het te behandelen. Kan vastgesteld worden met kroponderzoek en/of ontlastingsonderzoek. Heeft een veelal langzame dood als gevolg.

Als een parkietje braakt zonder dat het 'gewenst is' dan zie je dat je parkietje wat stiller is dan normaal. Na het braken gaan de oogjes even dicht enz. Een brakend parkietje zal ook zijn best doen de zaadjes (of pellets) van zich af te schudden: van links naar rechts met het koppie zwaaien.
Een voederend parkietje is heel druk en knikt vooral. Hij zal niet schudden en zal ook na het voederen weer verder gaan met tikken en kwebbelen.

Vooral kropontsteking en megabacterie is iets wat we veel zien bij parkietjes. En dus zeker de moeite waard om zo snel mogelijk te laten onderzoeken door een arts met verstand van vogels.
Timo: lief klein havikje, ik hoop dat je van bovenaf naar beneden tuurt om te kijken wat we doen...
Winky: klein eigenwijsje, ontdekkingsreizigertje, dag dapper kanarietje, geniet er van!
Dag Lay, dag bloempje van me...
Mijn lief tam Kesje: amper 5 weken oud, te nieuwsgierig voor deze wereld..

Parkietentop

#7
dankje en sorry voor de late reactie mijn parkiet is weer helemaal in orde :)  ;D
Maar ik ga toch binnenkort op jaarlijkse controle bij de va voor de zekerheid

birtytweety

Mijn parkietje tweety die heeft ook net gebraakt en verder geen slijm maar wel ook beetje waterige ontlasting! ze is verder wel goed te pas, en vrolijk aan het brabbelen en vliegt in het rond!! moet ik me zorgen maken????

Mars

Waterige ontlasting is nooit een goed teken.
Braken ook niet (tenzij het opgeven tegen een speeltje of vrouwtje is).

Ga er even zo snel mogelijk mee naar een een vogelarts/dierenarts met kennis van vogels. Andere dierenartsen zullen er weinig raad mee weten.
Timo: lief klein havikje, ik hoop dat je van bovenaf naar beneden tuurt om te kijken wat we doen...
Winky: klein eigenwijsje, ontdekkingsreizigertje, dag dapper kanarietje, geniet er van!
Dag Lay, dag bloempje van me...
Mijn lief tam Kesje: amper 5 weken oud, te nieuwsgierig voor deze wereld..

birtytweety

Ze zat bij mij op de schouder toen ze dat deed. Ze is zelf een vrouwtje. Ik heb het gisteren nog even aan gekeken en er lijkt nu niks aan de hand te zijn, normale ontlasting en volop actief zoals ze altijd is. Ik hou het wel in de gaten! als ik twijfel ga ik toch na arts.
Bedankt voor de tip!!

Veroniqe

#11
Mijn parkiet doet dit ook, normaal gesproken zou dit een slecht teken zijn maar ik zie hem dit een paar keer per week doen. Zaden braken vanuit de krop of vanuit de maag zit wel een verschil in.
Vanuit de maag zijn ze meestal verkleurd juist heel donker of heel licht en zit vocht of slijm bij. Vanuit de krop is dit niet zo zover ik weet.
Mijn parkiet zie ik het weleens doen na dat ie zich weer enorm vol heeft weten te proppen, soms blijft ie maar eten en dat sta je versteld hoeveel hij naar binnen krijgt. En dat er dan een zaadje teveel in z'n krop zit lijkt me dan ook logisch. Hij wordt er gelukkig niet dik van.
Hij doet het ook weleens in een vrolijke bui, als tie bijv met je vinger aan het spelen is dan ineens geeft ie een zaadje aan je en hij legt hem zo recht voor je neer.
Ik heb hem dit ook weleens zien doen bij de neppe kanarie op z'n speeltuintje, lief he :)
Met een andere parkiet heb ik het ook weleens meegemaakt maar die was zo druk aan het doen, deze parkiet is toen onderzocht, ze dachten eerst dat het ergstig was maar er was toch niks aan de hand bleek na het onderzoek en heeft dit ook niet meer gedaan.
Waterige ontlasting is inderdaad geen goed teken, hopelijk is er niks aan de hand.

hillie

Hier doet het mannetje het ook zaden aan dingen geven/voeren.
Dan vindt die het voorwerp intersant/lief zeg maar en gaat het dan voeren.
Niet wetend dat het een dood ding is.
Want hier worden zelfs de theemokken gevoerd.