Twee parkieten tam maken

Gestart door -twinkey-, januari 22, 2011, 17:28:23

Vorige topic - Volgende topic

0 Leden en 1 gast bekijken dit topic.

-twinkey-

Hallo,
Ik heb twee parkieten Ik had er eerst een maar omdat ik hem zo zielig vond heb ik er nog een bij gekocht. Het zijn twee mannetjes en ze vinden elkaar erg leuk.
Zou ik ze allebei kunnen tam maken zodat ze op mijn kamer kunnen rond vliegen? (wat ik heel graag zou willen) Zo ja, moet ik het dan hetzelfde aanpakken als bij eentje?

Kleintjes

Lekker leesvoer :) http://parkietenfreak.nl/a-tam.php

Het zal iets langer duren, maar dat gaat zeker, 2 parkietjes tam maken.
Pootjes van; Eddie, Neo, en Ezio
Groetjes van ons :). IM: Venus-Gino-Silly-Mini-Gina-Giny-Pino-Kyra-Tolo-Cookie-Charly-Tweety-R2-D2.1-Kruumel-Oli-Sammie-Mozy-BB-8.1-BB-8.2-C-3PO-Pino II-Scotty-Jecky-Amy-Punky-MozyII-Dot-Lemmy
Geheugen problemen; Bij voorbaat excuses

parkietenwinkel

#2
Hoi Twinkey,
Ik heb ook twee parkieten. Het tam maken gaat het beste als je ze de eerste tijd in twee aparte kooitjes zet. Dan hebben ze alle aandacht voor jou en niet voor elkaar. Ik denk wel dat het scheelt als je eerste parkietje al tam is en je nieuwe parkietje dat ziet. En kleine bolletjes gierst doen wonderen met tam maken... maar dit wist je vast wel.
Groetjes Lisa

Reclame maken voor een winkel in je berichtje is niet toegestaan. Gr. Lovesbudgies

Moppers

CiteerHet tam maken gaat het beste als je ze de eerste tijd in twee aparte kooitjes zet. Dan hebben ze alle aandacht voor jou en niet voor elkaar.
Daar ben ik het niet mee eens.
De ene parkiet is wat schuwer dan de andere. Als je 1 schuwe parkiet hebt en 1 dappere, dan kan de schuweling afkijken van de dappere. Als mijn Deuntje in haar eentje zou zijn, zou ze nooit uit mijn hand komen eten. Haar mannetje Binky is wel dapper en komt als er wat lekkers te halen is gelijk op mijn hand zitten. Binnen een minuut volgt Deuntje, iets wat ze zonder Binky dus niet zou doen.

Parkieten zijn groepsdieren. Ze scheiden omdat er dan een kans is dat ze iets sneller tam worden is volledig in het 'belang' van de mens en niet in het belang van het dier. Dat is dus iets wat ik nooit zou aanraden. Zet ze na een goede introductieperiode lekker samen (zo te horen gaat dat bij jou prima twinkey) en wees geduldig.

KikiSorrie

Hee Kleintjes,
die pagina waar jij naar toe linkt, heb ik ook al eens eerder gezien en gelezen.
Maar ik heb die dingen al geprobeerd en nu zitten (mijn 2 parkieten) bijna op mijn hand trosgierst te eten. Maar het is best wel lastig om ze allebei tegelijk aandacht te geven en ze iets te leren, want dan word mijn oudste parkiet jaloers :(

Mars

Ja, dat is een beetje het nadeel van meerdere parkietjes.

Toch proberen vol te houden en steeds een stapje verder gaan (trosgierst wat verder weg houden, hand gaan bewegen met parkietje er op, of zo laten opstappen zonder trosgierst).
Als je oudste parkietje wat tammer is, zou je die even bovenop de kooi kunnen zetten en dan verder gaan oefenen met de andere.
Timo: lief klein havikje, ik hoop dat je van bovenaf naar beneden tuurt om te kijken wat we doen...
Winky: klein eigenwijsje, ontdekkingsreizigertje, dag dapper kanarietje, geniet er van!
Dag Lay, dag bloempje van me...
Mijn lief tam Kesje: amper 5 weken oud, te nieuwsgierig voor deze wereld..

ParkietenLove

Ik heb nu ook 1 parkiet (man) binnen zitten. Deze is al redelijk tam. Maar zou er graag het vrouwtje ervan bijsteken om ook tam te maken. Maar ik merk wel nu dat hij alleen zit dat hij meer rechtop zit en hij ziet er gelukkiger uit.
Zou het wel een goed idee zijn om zijn vrouwtje er nu bij te steken?

BudgieMe

Citaat van: Zorro&Jojo op januari 23, 2011, 19:52:06
Hoi Twinkey,
Ik heb ook twee parkieten. Het tam maken gaat het beste als je ze de eerste tijd in twee aparte kooitjes zet. Dan hebben ze alle aandacht voor jou en niet voor elkaar. Ik denk wel dat het scheelt als je eerste parkietje al tam is en je nieuwe parkietje dat ziet.

Aller eerst ben ik het hier dus ook helemaal niet mee eens!
Je creƫert er eerder gefrustreerde parkieten mee omdat ze naar elkaar toe willen en niet kunnen. En ga met Moppers mee voor de verdere redenen.

Citaat van: ParkietenLove op maart 23, 2011, 16:18:09
Ik heb nu ook 1 parkiet (man) binnen zitten. Deze is al redelijk tam. Maar zou er graag het vrouwtje ervan bijsteken om ook tam te maken. Maar ik merk wel nu dat hij alleen zit dat hij meer rechtop zit en hij ziet er gelukkiger uit.
Zou het wel een goed idee zijn om zijn vrouwtje er nu bij te steken?

Ja, een soortgenoot man of pop is zeker een goed idee. Een jonge vogel ( 7 a 8 weken ) die bij de kweker al handen gewend is zal sneller je gewenste tam maak resultaat geven.
Voor oudere vogels is meer geduld, tijd en doorzettingsvermogen nodig, maar niet onmogelijk.

Moppers

CiteerMaar ik merk wel nu dat hij alleen zit dat hij meer rechtop zit en hij ziet er gelukkiger uit.
Dan wat of wanneer?

MissDorien

Hoe ik het heb gedaan:

Nieuwe vogel (Nasty) eerst een paar dagen in een kleinere kooi om te laten wennen.
Toen los in de vlucht (ik wacht nooit totdat ze tam zijn, heb de tijd en ze gaan vanzelf weer terug).
Toen heb ik gewoon Nasty in de grote kooi bij Sylva gedaan.
En allebei steeds tegelijk los.
Sylva zit graag bij me dus Nasty deed het ook.
Ik probeerde steeds voorzichtig of hij op mijn vinger wilde zitten, maar drong niet aan.
Na een poosje ging hij steeds relaxt op mijn schouder zitten en zachtjes aan mijn oren en lippen knabbelen.

Parkieten zijn zo nieuwsgierig, ze gaan vanzelf bij je zitten.
Ik prefereer dus de manier om eerst je parkieten vertrouwd te maken en daarna pas tam.