pf, stressen om parkiet aan pellets te krijgen

Gestart door grietje, januari 21, 2011, 13:46:54

Vorige topic - Volgende topic

0 Leden en 1 gast bekijken dit topic.

grietje

Hallo,
omdat ik het idee heb dan Poppie een "snacker" is, wil ik hem aan de harrison pellets hebben. Dinsdag middag begonnen, woensdag en donderdagavond een klein portie zaadjes gegeven. Gewogen heb ik hem niet, daar is hij nog niet tam genoeg voor. Poppie is ongeveer 6 maanden, maar makkelijk gaat t niet. Hij maakt wel zielige geluidjes, zit wat boller, maar poetst, speelt en springt heen en weer. Hij is wel wat schrikkeriger. Ik heb een spiegeltje op de bodem gelegd met wat pellets erop, het lijkt alsof hij hier af en toe een heel klein beetje van eet. Ook heb ik geprobeerd te mengen met roosvicee, dit was niet zo'n succes. Raar genoeg lijkt hij normale ontlasting te hebben, ietwat waterig.

Lastige is dat ik het weekend een nacht weg ga en hem dus niet goed in de gaten kan houden.

Iemand tips?

Groetjes Grietje


Petr@

#1
http://forum.parkietenweb.nl/index.php?action=search2
Type pellets in en je krijgt een rij aan informatie over pellets.
In Memory: Mijn lieve Mitzi 2010
                  Mijn allerliefste Vledder 2013
                  Mijn altijd lieve angstige Goofy 2014
                  Mijn lieve pratende Pluto 2014
                  Mijn lieve dikke Luna 2015
                  Mijn lieve kleine Lola  2016

lettebabe

hoi

ook ik ben over gegaan, dit ongv. wel 10 weken geduurd.(ik wilde het ook snel doen maar dat werkte niet)
ik heb ze eerst laten wennen aan de pellets en het zaadvoer sterk verminderd naar 2x per dag een beetje
of een half uurtje zaadjes en dan weg halen wel de pellets in elk bakje die ik maar kon bedenken
wie weet gaat het dan bij jullie ook lukken.

heel veel succes maar wees geduldig komt goed.

groetjes nicolette

parkietenwinkel

#3
Hoi Grietje,

Het heeft bij mij 3 maanden geduurd voordat ik Zorro op Harrisons kreeg. Ik kan je wel een paar tips geven. Namelijk de pellets zo fijn prakken dat het aan het zaadvoer blijft plakken. Ook kan je de pellets prakken en dan er water en zaadvoer doorheen mengen. Dan krijg je een prakje. Je parkiet zal dan naar de zaadjes gaan zoeken en dan blijft het harrisons food er zeker aan plakken (ook aan de snavel, wat wel een grappig gezicht is). Maar je moet niet te lang nat voer in de kooi laten i.v.m. de beperkte houdbaarheid.
Het afbouwen naar volledig Harrisons voer moet je heel langzaam doen. Ook kan je bijvoorbeeld proberen om bepaalde tijden van de dag alleen harrisons food te geven in het bakje.

Veel succes. Geduld loont!!!

Groetjes Lisa

Reclame maken voor een winkel in je berichtje is niet toegestaan. Gr. Lovesbudgies

grietje

thanks allemaal. Ga vol houden. Verandert overigens de ontlasting als ze harrisson eten? Ga morgen het mengsel maken.

Groetjes Grietje

marinkedejong

Mijn ervaring met overzetten op pellets-zoals in eerdere topics reeds vermeldt- is toch dat de rigoureuze aanpak beter werkt. Mijn Ica vertoonde dan ook al bij de Xtravital "snackgedrag" en liet de minder lekkere zaadjes liggen. Mengen met de pellets zou een lange lijdensweg zijn geworden en dat kon ik me ook niet permitteren omdat Ica het polyoma virus heeft. Maar goed, niet alle grasjes zijn hetzelfde maar houd het gewicht goed in de gaten!

Qua ontlasting merk ik wel verschil: de pellets zorgen voor een compacter geheel en bijkomend voordeel is dat dit ook lekker makkelijk opruimt mocht hij tijdens het vliegen iets laten "vallen" ;)

grietje

ik denk dat ik inderdaad een weekje pauze inbouw en dan toch weer voor de "harde" manier kies, ondertussen doe ik wel pellets door zijn zaad zodat hij er al een beetje aan kan wennen.

Ik wil wel wegen, maar weet niet hoe. Zo tam is Poppie nog niet, iemand tips hoe ik toch kan wegen?

Groetjes Grietje

grietje

mh, lastig beslismoment.
Poppie eet nu duidelijk de gemalen pellets van het spiegeltje. Hoe nu verder? Of zou ze nu ook uit de bakjes gaan eten als ik het spiegeltje weghaal? en moet ik nog zaadjes bijvoeren?

Volgens mij is hij bijna over ;D, nog even de laatste loodjes.

Groetjes Grietje

karin v h

Waarom doe je op het spiegeltje ook niet een paar gewone brokjes pellets op, als het poeder op is begint hij misschien vanzelf aan de brokjes. Een paar hoor, je moet hem niet afschrikken. ;)

lovesbudgies

Geef de hele dag gemalen pellets en gewone brokjes op de spiegel en 's avonds zaadjes.
Als hij inmiddels zo'n 2 gram per dag eet dan zet je hem in een keer over op pellets. Even 2e en 4e dag 's avonds trosgierst en hij is vast wel over!

Mars

Als hij het van de spiegel eet, is hij gewend aan de smaak en kun je het wel gewoon alleen in het bakje doen.
Je zult zien dat hij dat dan wel gaat eten. Ik zou dat even in de gaten houden en niet zaad geven.
Timo: lief klein havikje, ik hoop dat je van bovenaf naar beneden tuurt om te kijken wat we doen...
Winky: klein eigenwijsje, ontdekkingsreizigertje, dag dapper kanarietje, geniet er van!
Dag Lay, dag bloempje van me...
Mijn lief tam Kesje: amper 5 weken oud, te nieuwsgierig voor deze wereld..

grietje

Helaas, helaas, niet gelukt. Ik was al sinds vorige week dinsdag bezig en zag Poppie nog steeds niet echt eten. Ik vond het gister te lang duren, hij zat veel bol, poepte uitgedroogde zwarte poepjes, niet goed dus :'( Ik ga hem nu een week aan laten sterken en ga het dan nog eens proberen. Wat is ie toch ongeloofelijk eigenwijs! Had me zo voorgenomen dat ik het voor elkaar zou krijgen >:(, maar wil niet zijn gezondheid op het spel zetten.

Groet Grietje

Mars

Probeer hem, als hij weer aangesterkt is, even helemaal geen zaad te geven. Eerste dag niets, dan tweede dag een stukje trosgierst of wat fruit enz. Dan derde dag even kijken hoe hij het doet. Evt. dan 's avonds even in een uurtje zaad laten bij eten en dan weer opnieuw..

Als je hem elke avond zaadjes geeft, hoe weinig ook, zal hij daarop gaan leven en langzaam steeds zwakker worden. Dan kun je hem beter even kort aanpakken.

Houd wel goed zijn gedrag in de gaten: is hij druk, dan gaat het goed, is hij heel rustig dan heeft hij eten nodig. Enne... wees koppiger dan hij.
Timo: lief klein havikje, ik hoop dat je van bovenaf naar beneden tuurt om te kijken wat we doen...
Winky: klein eigenwijsje, ontdekkingsreizigertje, dag dapper kanarietje, geniet er van!
Dag Lay, dag bloempje van me...
Mijn lief tam Kesje: amper 5 weken oud, te nieuwsgierig voor deze wereld..

grietje

Ha! is ook absoluut het plan ::) ik schrok nu van de droge zwarte poepjes. Zijn gedrag was nog niet rustig, dus op zich goed. Denk toch dat het te lang duurde. Hij heeft de 1e keer een beetje kunnen wennen, hopelijk ben ik de 2e keer net iets koppigers als poppie  :-[

groetjes Grietje

IceParkiet

Bij mij werkt de spiegelmanier. Hij heet nu kleine stukjes (korreltjes) pellets. Grote stukjes eet hij nog niet maar als ik ze bijv. in 2en deel eet hij ze.