avi-chol

Gestart door dijkje2, januari 19, 2011, 12:48:43

Vorige topic - Volgende topic

0 Leden en 1 gast bekijken dit topic.

dijkje2

Hallo,

Iemand hier bekend mee?


Avi-chol het is voor parkieten voor lever en rui.Oropharma Avi-Chol is een voedingssupplement voor vogels voor een optimale leverwerking en een goede rui. Het is een levertonicum op basis van zwavelhoudende aminozuren, biotine, sorbitol en vitamine B12. Avi-Chol zorgt voor een optimale groei en perfecte vederopbouw en pigmentatie bij jonge vogels en voor een perfecte vederopbouw en pigmentatie bij vogels in de rui. Bovendien verbetert dit product de eliminatie van afbraakstoffen van kleurpigmenten en geneesmiddelen. Een optimale leverwerking is cruciaal voor de gezondheid van uw vogel. Bij jonge vogels, waar het lichaam nog in volle ontwikkeling is, wordt de lever extra belast door een hogere nood aan energie, proteïnen, vitaminen, vetten en hormonen. Tijdens de rui wordt het verenkleed totaal hernieuwd. Hiervoor moeten alle noodzakelijke elementen in de juiste verhouding en in voldoende mate worden aangevoerd. Elk tekort uit zich in een slechte vederkwaliteit. Bij het toedienen van kleurpigmenten (kleurkanaries) wordt de lever van uw vogel extra belast. Ook het toedienen van geneesmiddelen is belastend voor de lever van uw vogel. Vandaar het belang van het toedienen van een leverondersteunend supplement. Avi-Chol bevat de nodige actieve bestanddelen (methionine, choline, biotine, vitamine B12 en sorbitol) voor een optimale leverwerking met een perfecte, glanzende vederopbouw en pigmentatie als resultaat.

Mijn parkiet is tijdens de rui altijd ziekjes, stilletjes en verkouden. Ik geef al multivitame en vitamine a maar zelfs dan is hij nog ziekjes.


Groetjess

Moppers

Ik heb er nog nooit van gehoord, misschien iemand anders.

Wat geef je je parkiet als basisvoer? Wat geef je daar nog bij (bv eivoer, groente, fruit, extraatjes etc)? Misschien dat zijn dieet een aanpassing kan gebruiken waardoor hij het tijdens de rui wat minder moeilijk heeft.

dijkje2

Hoi,
Zaden van x tra vital. En dan nog een snoepbakje met van die pelletsvoer weet de naam even niet meer, groen en rode korrels. Die pellets nam hij niet, een heel enkele keer eet hij een korreltje.
Hij krijgt multivitamine in het water en vit a drup over het voer.

Fruit raakt hij niet aan. Wel sla en andyvie.

Het is niet zo'n sterke vogel maar toch krabbelt hij er altijd wel bovenop. Altijd ook gedacht hij wordt niet oud maar is bovenverwachting nu 3,5 jaar. Ik heb al vele parkieten gehad maar deze is duidelijk zwakker.

Groetjesssss

Moppers

Aan de kwaliteit van het zadenmengsel zal het niet liggen, Xtravital is een goed merk (volgens velen zelfs het beste). Goed dat hij wel sla en andijvie lust. Ik zou eens proberen wat hij nog meer voor groenvoer lust. Veel grasjes zijn ook dol op witlof, verse kruiden gaan er ook vaak in. Maar met wat meer groenvoer is je probleem niet opgelost.

Er gaat bij mij een heel klein (echt heel klein!) lampje branden met deze extra informatie, maar ik heb eerst nog wat meer informatie nodig om daar iets over te kunnen zeggen.
Hoe oud was hij toen je hem aanschafte en hoe zag hij er toen uit? Ik ben vooral geïnteresseerd in hoe zijn verenpak er toen uitzag en of zijn vleugels en staart 'af' waren en dus geen pennen miste. Zijn de veren die hij nu heeft de normale lengte (dus niet langer of korter dan bij een gemiddelde grasparkiet)?
Is hij wel eens ziek geweest? Zo ja, wat had hij toen en hoe is dat behandeld?

dijkje2

Aha jij denk aan een kruiper ;) Nou hij was een week of 10 toen ik hem kocht en toen had hij nauwelijks een staart. Deze heeft hij later wel gekregen. Zijn vleugels waren wel normaal maar of hij pennen miste weet ik niet. Hij kon wel vliegen vanaf toen ik hem heb gekocht. Volgens mij is het een normale vogel ik vind hem er niet anders uitzien. Hij is wel wat forser ik heb altijd gedacht dat het een kruising engelse parkiet met een australiese is. Ik heb een foto meegestuurd weet niet of het te zien is.

Hij heeft ook nog weleens dat hij het benauwd heeft, daar krijgt hij dan antibiotica voor.


Groetjessssss



[verwijderd door de beheerder]

Geertje

Dijkje,

Wat weegt jouw parkiet?

dijkje2

Geen idee, moet zeggen dat hij op de foto heel dik toont maar dat is hij niet hoor. Ik zou ook niet weten hoe ik hem moet wegen. Ik schat dat hij niet meer dan 50 gram weegt.

Geertje

Ok, dat was eerlijk gezegd ook de reden waarom ik het vroeg, hij lijkt op de foto inderdaad flink aan de maat ;)

Wegen kun je bijvoorbeeld met een keukenweegschaaltje.
Iets lekkers op leggen en ze zitten er in no time bovenop.

;D







Mars

Sommige parkietjes zijn wat zwakker dan andere, wat de bron is, kom je niet echt achter, het zou als gevolg van inteelt kunnen zijn.

Ik heb ook een vogeltje dat moeilijk ruied. Erg lastig, want dan steekt ook ziekte makkelijk op (en zie het verschil maar eens!).
inderdaad is goede voeding belangrijk: geef niet te veel zaad, zodat je parkietje niet gaat snacken, maar 'alles' op eet. En voor de vitamientjes het groenvoer blijven geven.

Ik ben zelf wel een voorstander van pellets en zou je toch nog eens een goede overzetpoging kunnen aanbevelen. Met de zoekfunctie (2x op zoek drukken) vind je waarschijnlijk goede tips.
Vitamines en ruihulp (vaak een combinatie van meel met suikers) daar geloof ik niet zo heel erg in. Voor pellets-etende vogeltjes heb ik dan wel weer wat tips (van de vogelarts), maar daar heb je dan nu helaas weinig aan.

Dus voorlopig: gevarieerde voeding, groente en ook wat extra warmte enzo. Houd voor de zekerheid wel de ontlasting even goed in de gaten, dat is in zo'n moeilijke ruiperiode een goed middel om ziekte en ruizwakte uit elkaar te houden.
Timo: lief klein havikje, ik hoop dat je van bovenaf naar beneden tuurt om te kijken wat we doen...
Winky: klein eigenwijsje, ontdekkingsreizigertje, dag dapper kanarietje, geniet er van!
Dag Lay, dag bloempje van me...
Mijn lief tam Kesje: amper 5 weken oud, te nieuwsgierig voor deze wereld..

dijkje2

Nou bedanktt allemaal. Eigenlijk dus gewoon zo maar verder gaan als we al deden. En het kan inderdaad een wat te hoog inteeltgehalte in de vogel zitten wat best mogelijk is want hij komt uit de dierenwinkel.

Wegen dat wordt niks met hem, hij is overal bang van en trapt er echt niet in als er wat lekker op de weegschaal is. Maar geloof me hij is niet te dik.

Groetjes

Petr@

Dat een vogel uit de winkel komt zegt niks over inteelt, want de meeste vogels in een dierenwinkel komen dus weer van een kweker. En daar tussen heb je goede en foute kwekers.
In Memory: Mijn lieve Mitzi 2010
                  Mijn allerliefste Vledder 2013
                  Mijn altijd lieve angstige Goofy 2014
                  Mijn lieve pratende Pluto 2014
                  Mijn lieve dikke Luna 2015
                  Mijn lieve kleine Lola  2016

Petr@

Nog even iets erbij. Vaak komen er best wel gezonde vogeltjes in de dierenwinkel terecht en als ze daar eenmaal zitten komt het voor dat ze niet goed meer worden verzorgd. Met z'n twaalven in een hokje , vies water, of op de tocht zitten wat ik ook gezien hebt.
In Memory: Mijn lieve Mitzi 2010
                  Mijn allerliefste Vledder 2013
                  Mijn altijd lieve angstige Goofy 2014
                  Mijn lieve pratende Pluto 2014
                  Mijn lieve dikke Luna 2015
                  Mijn lieve kleine Lola  2016

Moppers

Ik dacht inderdaad aan kruipersziekte, en anders aan een andere geërfde vorm van zwakte. Ik sluit kruipersziekte nog steeds niet uit, maar dat is nu alleen nog met een bloedtest te achterhalen.

Ik denk ook dat wat extra warmte en dagelijks groenvoer iets kunnen helpen, maar hem er echt vanaf helpen... dat verwacht ik niet.
Wat je voor de zekerheid zou kunnen doen is zijn ontlasting na laten kijken. Dat kan je gewoon opsturen naar bepaalde vogelartsen (zoek even op het forum voor wie en waar). Misschien dat daar helemaal niets uitkomt, maar het is een simpel iets waarvoor hij niet zelf naar een dierenarts hoeft te worden gesleept.

Let met pellets wel goed op als hij eenmaal over is. Mijn vogeltjes ruien heftiger sinds ze op pellets zitten. Ik weet niet of dat bij alle merken het geval is (ik geef Harrison's), maar ik heb het vaker gehoord. Ik heb echter geen verandering gezien in hoe ze zich voelen tijdens de rui, maar ik heb dan gelukkig ook geen 'zwakke ruiers'. Áls je dus besluit hem over te zetten, verwacht dan, vooral de eerste keer, een heftigere rui dan normaal wat betreft veertjes verliezen. Maak daarbij dan goed onderscheid in zijn gezondheid en zijn uiterlijk, want een parkietje dat er door een heftigere rui scruffiger uitziet, voelt zich nog niet per se slechter. Handig steuntje daarbij is symptomen vergelijken. Schrijf nu op welke symptomen hij heeft tijdens de rui, maak foto's, zodat je een volgende keer een geheugensteuntje hebt om te vergelijken.