Is mijn parkiet ziek aan het worden?

Gestart door wofosi, januari 18, 2011, 10:21:48

Vorige topic - Volgende topic

0 Leden en 1 gast bekijken dit topic.

wofosi






Hallo allemaal,

Sinds een paar dagen voor kerst hebben we een grasparkiet "Tweety". Ze is (eerst dachten we een hij) aankomen vliegen buiten, toen ik foto's ging maken van de sneeuw. Kwetterend vloog ze om me heen en ging zwaar vermoeid op een tak zitten, eerst stapte ze op mijn vinger, maar deed weer stap op  tak en trok haar pootje in. Met mijn hand over haar heen, kon ik haar zo pakken van de tak en naam haar mee naar huis. Van de buren even een kooitje geleend, en de dag erna maar meteen een kooi gekocht. Kleine hokjes is niks.
Als ze tam is, mag ze lekker rond vliegen en maken we ook een Parkietenboom.
Ze is nooit heel erg druk geweest, heeft netjes haar drukke momenten in de ochtend en vroege avond, verder is ze rustig. Wat ik aan de ene kant wel fijn vind, maar eigenlijk ook helemaal niet, lekker gezellig met haar 'kletsen' is natuurlijk veel leuker. Ik praat de hele dag tegen haar met alles wat ik doe. Ik heb haar nu zover tam, dat ze trosgierst uit mijn hand eet, en af en toe mag ik haar heel zachtjes aaien. Maar heel even hoor, dan stapt ze weer snel naar achter in de kooi. Even heeft ze op mijn vinger gezeten, maar ging denk ik meer per ongeluk. Hoe tam ze leek, hoe afstandelijk ze eigenlijk nog is. Maar dat geeft niet, komt wel.
Maar nu zijn wij zondag de middag en begin avond weggeweest, en ik zag dat ze wel haar trosgierst gegeten had (gesnoept), maar aan haar etensbakje kon ik zien dat daar niet van gegeten was. Misschien een paar zaadvelletjes, maar verder niks. En nu is het nog niet aangeroerd. Ik heb in een ander bakje eivoer staan, vers water elke dag en zelfs een badje waar ze 1 x per ongeluk in stapte en er nooit meer in is geweest. Ik heb haar net weer wat trosgierst aangeboden onder de snavel en dan eet ze wel. Maar verder niks. niet dikzitten, netjes op beide pootjes. Wat heeft ze nu? Pootje daar was de nagel van kapot, is nu er af die nagel. Op foto zit nagel er nog.

Oja, vergeet ik nog.... ;)

Ze eet geen fruit en groente, ik biedt elke dag aan, maar er is nooit van gegeten. Ik ben er zelfs voor gaan zitten en zelf eten, en haar aanbieden, of in bakje, of aan tralie. Maar geen resultaat.

En wat denk je nu ik dit typ...............

(Ik had de kooi voor het raam weer gezet, zoals ze de eerste dagen stond. Omdat overal vogelvoer hangt, komen de vogeltjes buiten voor het raam) Zit ze nu dus te kwekken met de vogels buiten en heeft een paar hapjes gegeten. Wel een paar keer moeten niezen daarna. Verder hoor ik haar weinig niezen. Daar was ik in het begin bang voor, dat ze toch er wat aan over zou houden van de kou.

Oja, ik weet niet of het te zien is op de foto, maar haar linker pootje waar de teennagel voor zo raar zat, is roze, haar andere pootje dat blauwgrijze. Haar linkerpootje trekt ze altijd in om te slapen, en deed ze ook steeds half intrekken dat ze er net was. Dus misschien bevroren geweest of vast gezeten, je weet het niet. Maar ze mist nu voor en achter aan dat pootje een nagel. En achter zie je een zwart scherp puntje, lijkt op nageltje wat komt. Voor is een zwart stompig puntje zeg maar ( :Pklink weer lekker, nieuw Nederlands woord  :-X) Ik hoop dat de nageltjes wel weer gaan groeien, ze klimt nu haast niet.

Dat ze er net was dus een blauw doppie met wit rond neusgaten, maar ze had wel al wit randje om haar oogjes. Daarom dacht ik dat het een man was ipv een pop.

Groetjes Danielle

Berichtjes samengevoegd. Gr. Ingrid

GG

Ik begrijp je vraag niet helemaal? Je wilt weten of je vogeltje ziek is?

Je hebt je parkiet pas geleden gevonden, dus misschien is ze nog een beetje gestresst en moet ze gewoon nog wat wennen (al denk ik dat dit toch wel wat sneller zal gaan...)
Waardoor is het nageltje eraf gevallen? Heeft ze dat eraf getrokken/gebeten?

Als je het niet helemaal vertrouwd kun je het beste even langs de vogelarts gaan, misschien heeft ze wat onder de leden.. Ze heeft natuurlijk een tijdje buiten in de kou rond gevlogen!

Ik vind haar er verder wel goed uitzien eigenlijk, de veren zien er mooi uit.. En het lijkt dat haar snavel mooi blinkt...


EvelienM

staat ze niet op de tocht bij het raam?
verder ziet ze er op zich mooi uit (behalve dat nageltje inderdaad)

wofosi

#3
Citaat van: GG op januari 18, 2011, 14:55:06
Ik begrijp je vraag niet helemaal? Je wilt weten of je vogeltje ziek is?

Je hebt je parkiet pas geleden gevonden, dus misschien is ze nog een beetje gestresst en moet ze gewoon nog wat wennen (al denk ik dat dit toch wel wat sneller zal gaan...)

Een paar dagen voor de kerst is ze bij ons gekomen. Dus ons kerstkadootje. Dat nageltje was al zo dat ik haar vond. Alleen was het nog iets krom, nu stond het helemaal recht. Maar wat je nu ziet is alleen nog een zwart puntje, als zeg maar het leven (wondje misschien), maar is schoon en rustig. Maar toen de kooi dus verplaatst was, en ik het andere stukje aan het typen was, ging ze dus ineens wel eten. Vanaf zondag had ze haar bakje niet meer aangeraakt, dan alleen trosgierst gegeten. Daarom was mijn vraag of ze ziek zou worden. Maar ze kwekt nu ook weer, deed ze ook helemaal niet.

dank je voor je reactie.
Groetjes Danielle

Citaat van: EvelienM op januari 18, 2011, 16:57:32
staat ze niet op de tocht bij het raam?
verder ziet ze er op zich mooi uit (behalve dat nageltje inderdaad)

Nee dat is al gecontroleerd met de kaarstest. En dat raam kan niet open. We zijn juist heel alert op tocht, omdat we ook de cavia's
binnen hebben staan. Dit vanwege de winter, het konijn zit wel buiten in een grote ren met groot nachthok.
Nageltje inmiddels dus weg. Ontlasting is goed, netjes met donkergroenige kleur en wit. Alleen dat ze geen fruit en groente eet, is ook zo vreemd.

Zou ze nog zo jong kunnen zijn, dat ze het niet snapt of zo? Ook omdat het wasdoppie op neus, blauwig was eerst? Ze is ook heel slank. Wel al iets meer gevuld zeg maar, als dat ik haar vond, want ze was echt uitgehongerd. Ze at tijdelijk dat moment kanarievoer met eivoer erdoor. Ze heeft zelf ook heel veel eivoer gegeten, even bijtanken..... :P. Oh, en ze is bang voor een badje, ging er per ongeluk in (in de andere kooi) schrok heel erg, en is er niet meer in gegaan. Ik heb zelfs andijvie in het water gelegd, om te kijken of dat zou helpen. Maar geen succes.

Dank je voor je reactie

GroetjesDanielle


Berichtjes samengevoegd. Gr. Ingrid

Mars

Er zijn veel parkietjes bang voor badjes en water, dus geen zorgen.
Het leren van groente en fruit eten kan wel even duren, probeer anders de zoekfunctie maar eens (2 op zoek drukken als je eerst niets vindt), dan vind je tips.

Verder ziet ze er erg goed uit en had ze geen beter huisje kunnen uitzoeken geloof ik.
Aaien is niet echt iets voor vogeltjes, om haar tam te maken schrikt het eerder af dan dat het helpt. Ze laat het waarschijnlijk uit angst wat over zich heen komen.
Timo: lief klein havikje, ik hoop dat je van bovenaf naar beneden tuurt om te kijken wat we doen...
Winky: klein eigenwijsje, ontdekkingsreizigertje, dag dapper kanarietje, geniet er van!
Dag Lay, dag bloempje van me...
Mijn lief tam Kesje: amper 5 weken oud, te nieuwsgierig voor deze wereld..

wofosi

Citaat van: Mars op januari 18, 2011, 22:34:39
Aaien is niet echt iets voor vogeltjes, om haar tam te maken schrikt het eerder af dan dat het helpt. Ze laat het waarschijnlijk uit angst wat over zich heen komen.
Dank je wel, sorry, ik zal me eerst voorstellen. Mijn naam is dus Danielle en moeder van 2 kids, vrouw van gelukkig 1 man :P, baasje van 2 herders, 4 cavia's (waren er 5, moeder van 2 jongen hier, 2 jongen in Belgie is een paar weken terug overleden), konijn en dan nu een lieve parkietenpop.

Aaien is eigelijk een groot woord, het is zachtjes langs haar heen strijken. Maar dat doe ik dan als ik de trosgierst voer. Ze wijkt er niet voor terug tenminste, want dan zou ik het niet doen. Maar ik zal het laten, als dat haar zou afschrikken. Want dat is het laatste wat ik zou willen. Het is al zo lang geleden dat ik een parkiet had. Ik heb een hele lange tijd raskatten gefokt, dus was het geen optie om een parkiet te nemen in die tijd. Nu gelukkig wel, en ach, wat kan je nog meer doen als een goed huis bieden als je wordt uitgekozen? ;) Maar ja, je maakt je soms wel zorgen, het is nu toch een gezinslid net als de rest hier in huis.

Ik ga de tips lezen en het badje blijf ik gewoon neerzetten met elke dag vers water. Wie weet.

Groetjes en dank je voor je reactie.

Moppers

Heb je haar als gevonden opgegeven bij Amivedi? (www.amivedi.nl). Misschien dat haar eigenaar haar zoekt... Je kunt het eventueel ook melden bij het lokale politiebureau, asiel, dierenambulance etc, want niet iedereen weet Amivedi te vinden.

Ik vind haar er ook prima uitzien. De zit mooi in haar veren, ze ziet er niet mager uit, neusdop en snavel zijn mooi schoon en glad.
Dat nageltje is geen ramp, waarschijnlijk heeft ze haar teentje gestoten tijdens haar escapades buiten. Een donker puntje zal een korstje zijn, naarmate het geneest zal dat verdwijnen. Het kan zijn dat het voetje wat gevoelig is en dat ze hem daarom een beetje ontziet. Over een week of twee zou dat toch wel over moeten zijn.
Ook als het nageltje helemaal weg is, zal deze na verloop van tijd weer aangroeien. Misschien dat hij dan niet netjes krom groeit maar recht vooruit, maar dat is niet erg. Wel moet je er dan rekening mee houden dat hij niet te lang wordt, aangezien hij niet op de natuurlijke manier kan slijten. Ik heb zelf ook een parkietje met een raar teentje. Het nageltje was al recht, hij is er toen ook nog eens mee blijven haken waardoor het nageltje eruit was. Inmiddels zijn we al 2 jaar (of meer?) verder, sinds een jaar groeit het nageltje weer aan. Wel weer recht vooruit. Dit parkietje houdt het nageltje gelukkig zelf kort door af en toe aan het einde te pulken met zijn snavel. Hij kan zijn pootje voor de volle 100% gebruiken.

Dat ze geen groente en fruit wil is niet zo vreemd. Ze heeft bij haar eigenaar waarschijnlijk nooit groente of fruit gekregen, dus zal ze niet weten wat het is. Misschien dat ze ook nog nooit een badje heeft gehad. Groente en fruit kan ze leren eten. In een badje gaan kan ze ook leren, maar het kan ook heel goed dat ze dat nooit leuk zal vinden.

Ik vind het niet zo vreemd dat ze eerst tam leek en toen een stuk minder. Ze heeft een heel avontuur beleefd buiten, haar instinct stond in de overlevingsmodus. Intussen heeft ze de kans gekregen bij te komen van de schrik en gaat ze pas echt om zich heen kijken. Ze merkte dat alles nieuw en anders was. Een ander mens, een andere kooi, ander voerbakje, misschien zelfs ander voer. Van veel parkietjes is de eerste reactie dan de kat uit de boom kijken. Dat ze nu weer wat opleeft bevestigt dat: ze leert haar nieuwe omgeving kennen en krijgt door dat al dat nieuwe geen gevaar is. Ze zal langzaam haar echte karakter tonen, jou gaan vertrouwen. Ook zal je nu pas merken in hoeverre ze tam is.

Nou ja, heel verhaal dus, hopelijk heb je er wat aan.

wofosi

  ??? oeps, ik had antwoord gegeven maar er was iets mis gegaan denk ik. Het staat niet gepost.

Ja ik heb overal gekeken en gevraagd, ook Amivedi die ik altijd als eerste bel, zelf Politie, omdat mensen daar ook aangeven als een dier weg is. Maar nergens.

Ze was wel iets magerder dan nu op de foto. Maar het is een slank dametje ;).

Ze heeft al uit mijn hand gegeten, en al 3 x op mijn pink gezeten met de handpalm open en een stukje trosgierst tussen duim en wijsvinger. ;D ;D ;D
Maar dat doet ze alleen in de avond als de kinderen op bed zijn. Dan is het rustiger. Nog even wat makkelijker opstappen op de vinger/hand en dan mag ze rond vliegen. Maar nu lijkt het dat ze in de rui is, dus heeft ze niet zoveel aandacht nu om op de vinger te zitten. Wel voer ik haar de trosgierst uit de hand, langs het zitstokje. Maar ze wil nu niet opstappen zeg maar. Komt wel.. we wachten geduldig. Ze heeft gister wel voor het eerst aan een knabbelstokje geknaagd. Ook dat was iets raars in haar kooi. Ik geef daar elke dag fruit op die plek, dus wie weet gaat ze daar ook een keer van eten. Uit de hand in ieder geval niet. Ze is in ieder geval heel lief.

Nou ik vraag een slotje op deze topic, ik denk dat hier niets meer aan toe te voegen is.