Proberen tam te maken

Gestart door DP, januari 17, 2011, 18:31:42

Vorige topic - Volgende topic

0 Leden en 1 gast bekijken dit topic.

DP

Hallo allemaal,

Ik heb al veel berichten gelezen op deze site maar wil toch graag mijn vraag stellen.

Ik heb Paulie nu twee weken en probeer hem tam te maken. Met alle geduld die ik heb, heb ik toch het idee dat hij niet tammer wordt, integendeel zelfs. In het begin zat hij snel op mijn vinger, maar dat is afgenomen. Nu ben ik alweer bezig met het proberen uit de hand te eten, maar hij lijkt steeds minder geïnteresseerd in mij. Hij wilde eerst nog wel op mijn vinger zitten zonder eten. Nu kan het bijna alleen maar met trosgierst, want áls hij er al op komt zitten, zoekt ie meteen een 'uitweg' en bij enige beweging vliegt hij er meteen af.

Nu weet ik, geduld geduld geduld..
Maar hebben jullie enige tips? Het lijkt wel of hij mij niet meer mag. Steeds als ik dichtbij de kooi komt, lijkt hij te denken: 'Daar komt ze weer, wat moet ik doen? Waar kan ik heen?' en begint ie als het ware te zoeken naar wat hij moet gaan doen.

Alvast bedankt  :)

IceParkiet

Je kan proberen een spiegeltje met je andere hand vast te houden zodat hij zichzelf er in ziet. Zo voelt hij zich niet alleen (van zijn soort)  ;) verder geen ervaring mee ik kreeg mijn parkiet tam..

Geertje

DP

Vervelend dat het niet meer lijkt te klikken tussen jullie.

Ik ben me sinds een poosje aan het verdiepen in het gedrag van kromsnavels en heb zo een paar heel interessante sites ontdekt.
Helaas zijn de meesten in het Engels.

Parkietjes zijn prooidieren ( ogen zijkant hoofd) wij mensen zijn in hun ogen roofdieren ( ogen voorkant hoofd) en daarbij zijn wij ook nog eens reusachtig groot natuurlijk.
Het is best dapper van ze  dat zoveel parkietjes ons toch leren en durven vertrouwen.

Je kunt dit vertrouwen bespoedigen door je gedrag aan te passen ana dat van de parkiet.

Dus bv niet recht op de kooi aflopen maar zijdelings.
Rustig bewegen in plaats van schokkerig en snel.
En zo zijn er nog heel wat meer dingen te bedenken en reeds bedacht.

Ik heb hier een link voor je naar een , in mijn ogen, boeiende site hierover.

http://www.kliniekvoorvogels.nl/publicatieitem.asp?lang=1&RelatieID=88&PublicatieID=437



Succes!





DP

Dankjewel!

Ik ben er heel veel mee bezig en hij lijkt inmiddels helemaal op zijn gemak in de kooi. Hij wil ook wel op mijn vinger zitten en vindt het héérlijk als ik over zijn buikje wrijf. Maar als hij zit, gaat hij meestal snel weer van mijn vinger af en dan ergens in de kooi zitten zo van: 'nu kun je me niet meer pakken.' Dan doe ik de kooi weer dicht.. en gaat ie weer terug op het stokje zitten..

Van rustig benaderen blijft hij ook wel rustiger (heb ik net geprobeerd) maar hij zit niet graag lang op mijn vinger..

IceParkiet

Laat het kooitje eens open en ga op een klein afstandje (zo'n 2 meter) zitten. Misschien komt hij vanzelf naar je toe?

(als je misschien banaan eet kan je misschien samen met hem eten. Hij eet dan de schil en jij de banaan (zo doet mijn parkiet, hij lust geen banaan maar de schil wel  ;)). Misschien dat hij dat lekker vind en zo vertrouwt hij je sneller)

DP

Hij zit op mijn vinger en is helemaal op zijn gemak, volgens mij.

Maar haal ik hem dan niet te snel uit zijn kooitje?

August

Citaat van: DP op januari 17, 2011, 21:30:06
Hij zit op mijn vinger en is helemaal op zijn gemak, volgens mij.

Maar haal ik hem dan niet te snel uit zijn kooitje?

Zolang hij uit zichzelf de kooi weer in kan vliegen als hij het zat is, is er niks aan de hand lijkt mij.
Schrik reacties ( door plotseling wegvliegen of knabbelen aan je vinger) zijn wel vertrouwen brekers.

Groetjes,

Pauline

DP

Er is wel een paar keer geweest dat hij schrok en ineens naar de andere kant van de kooi vloog.
Terwijl ik eigenlijk alleen maar buiten de kooi stond en niet eens met hem bezig was..


DP

Laatste nieuws: Hij wil niet graag op mijn vinger zitten, maar vindt het heerlijk als ik hem aai of trosgierst voer! (Dan komt ie wel wat sneller op mijn hand zitten).

Ik heb nu 1,5 uur de kooi open laten staan, trosgierst ervoor en zelf nog met zijn speeltjes gespeeld. Zijn speeltuin staat vlak naast de kooi. Hij werd heel nieuwsgierig! Ik kon verder gewoon opruimen enzo. Na een uur kwam hij van de trosgierst eten (op het klepje van zijn kooi) maar schrok van mij en is weer terug in zijn kooi gegaan.

Morgen probeer ik het weer.  :)

insiway15

Hallo  :)

Ik heb al veel gelezen over parkieten enz en veel van mijn vragen zijn beantwoord maar er is toch nog iets waar ik mee zit:

Ik heb 2 parkieten (1 bij mijn mama = Pickwick en 1 bij mijn papa = Blue) Ik heb Blue al een jaar en toen ik hem kocht was hij ook al geen jong meer. Hij was altijd al heel erg stil en hij schrikt nogal snel. Hij is helemaal anders dan Pickwick die ik kocht toen die wel een jong was. Ik heb Pickwick in 1 week al volledig tam gekregen en hij is zo actief is dat het soms echt heel grappig is. Maar bij Blue lijkt het echt niet goed te lukken, elke keer als ik hem trosgierst aanbied lijkt hij totaal geen zin te hebben om er van te proeven of durft hij niet. Ik probeerde het eerst dichtbij te houden en soms neemt hij er na een lange tijd wachten een hapje van. Het is niet dat hij het niet lust, want als er trosgierst in zijn kooi hangt, eet hij er heel veel van. Maar toch heeft hij nooit geprobeerd om ook maar iets dichterbij te komen als ik het hem aanbied... en nu hij sinds kort ziek (hij had schurftmijt) geweest is en tijdens de behandeling van die doodsbange piep geluiden maakte, heb ik echt het gevoel dat ik hem nooit zal kunnen tam maken en dat hij mij niet vertrouwd enbang is van mij  :( Ookal ben ik de enige thuis die vaak tegen hem praat, zijn kooi kuist en bij zijn kooi gaat staan om hem aandacht te geven. Ik ben zo vaak als ik tijd heb met hem bezig, maar omdat ik alleen in het weekend thuis ben (ik moet naar school) kan ik hem nooit genoeg aandacht geven of echt volledig bezig zijn met het tam maken van Blue...

Zou het eigenlijk nog lukken om een al wat oudere vogel die erg schrikkachtig is ooit tam te krijgen? Of heeft iemand van jullie andere tips ofzo dan zou ik die heel graag weten!

Alvast bedankt,
Inske

Drippie

Hoi DP, hoe gaat het nu met tam maken? Als ik jouw verhaal zo lees zou ik het bijna zelf hebben kunnen schrijven haha.
Ik heb mijn grasparkietje nu ook 2 weken. Ik mocht hem ophalen toen hij net uit het blok was en zelfstandig kon eten. De eerste paar dagen stapte hij ook zo op mijn vinger en kon ik met hem door de kamer lopen. Maar nu sinds dik een week lijkt het net als bij jou vogeltje, dat hij mij niet meer zo leuk vindt. Al ik met gierst in de kooi kom wil hij er wel van eten. Hij wil ook wel even op mijn vinger zitten, maar eignelijk wil hij volgens mij dat ik snel weer weg ga (snik). Als hij op mijn vinger zit en ik wil hem uit de kooi halen dan vliegt hij snel weer terug de kooi in. Ik heb ook een speeltuintje voor de kooi staan met speeltjes en lekker en een tros gierst, maar hij komt er echt niet uit.
Is er bij jou al verbetering? En hoe heb je dat gedaan??

wout-kc

hey ik heb mijn parkiet nu iets meer dan een week, en hij eet wel gierst van een stokje uit mijn hand maar niet direct uit mijn hand. ik probeer ook wel af en toe mijn vinger een beetje tegen zijn borst aan te duwen maar daar lijkt-ie alleen maar van te schrikken.
kan ik beter afwachten en de gierst op een stokje blijven geven, of moet ik mezelf wat meer opdringen ?

thx alvast!

Moppers

Wout, het beste wat je kan doen is de zoekfunctie gebruiken ;) Er zijn al zo ontzettend veel topics geschreven over tam maken. Daarin zou je kunnen lezen dat een week nog helemaal niets is, dat je parkietje dan pas eigenlijk een beetje los komt. En dat opdringen absoluut geen goede tactiek is bij tam maken. Je kan nog veel meer op het forum vinden over tam maken, ervaringen van anderen, en tips. Zoekt en gij zult vinden.

vera1982

Geduld, geduld en nog veel meer GEDULD!!!! blijven herhalen wat je de parkiet wil leren. Op school zul je ook wel alles hebben moeten herhalen voordat je echt dingen ging onthouden of snappen. Ga je ongeduldig worden of twijfelen aan je zelf dan kom je geen stap verder. Een parkiet heeft heus wel door wanneer die aan de winnende hand is. Je hebt een parkiet niet tam in 1 week. Hier gaat toch(verschillende wel parkiet) een aantal maanden overheen voordat je voldoende resultaat boekt met wat je de parkiet wilt leren. Maar zoals Moppers al aangeeft zoek goed op de website en je vindt een schat aan informatie!! zelfs links naar filmpjes toe!!

Drippie

Ik heb gister toevallig geschreven, dat mijn parkietje (heb ik nu 2 1/2 week) wel uit mijn hand wilde eten maar echt niet uit de kooi wilde. Nu heb ik de oplossing haha. Ik heb een rood/geel balletje en daar is hij helemaal gek op. Dus als ik die op het opengeklapte deurtje leg dan wil hij er nu wel uit. En dan achter dat balletje aanrennen. Echt zo grappig!!!! En gister dacht ik nog het gaat me nooit lukken dat tam maken en nu zit hij steeds te kijken of dat deurtje eindelijk weer open gaat omdat hij graag met dat balletje wil spelen dat naast de kooi ligt. ;D DUS!!!! Geef niet op. Vaak net als je denkt het gaat me niet lukken dan lukt het ineens toch ;D ;D

DP

Hey allemaal,

Om antwoord te geven op een vraag van een paar berichtjes eerder: nee, het gaat nog niet veel beter! Soms zit hij een beetje te bibberen als ik op hem af kom. Het ene moment wil hij niet dat ik dichtbij kom, terwijl hij het andere moment wél trosgierst uit mijn hand wil eten en ik ook heel lang over zijn buikje mag aaien. Hij wil echt niet zijn kooi uit, dus ik weet het af en toe niet meer..

Hij speelt niet met zijn speeltje en schommeltje, dus ik heb er nu een nieuw speeltje in gehangen (zelfgemaakt). Ook heb ik een tip van de dierenwinkel gekregen, om zijn voederbakje in de opening te hangen, zodat ie misschien wel naar buiten gaat. Dat heb ik nu al 1,5 uur. Hij speelt wel wat in zijn kooi nu (niet met de speeltjes) en kijkt naar zijn eten, maar is er nog niet dichtbij geweest.

Iemand toevallig nog tips?

Ozzie

Weet je zeker dat hij al wel aan zijn nieuwe omgeving gewend is? Eet hij goed, slaapt ie op één pootje, brabbelt in zichzelf, is zaadjes aan het herkauwen enz ... Als dat nog niet het geval is, moet je hem meer tijd geven om te acclimatiseren en het tam maken niet opdringen. Tenminste, dat denk ik ...

DP

Ja, dat heb ik hem allemaal al zien doen. Eigenlijk al een paar weken geleden dat ie zich heel erg op zijn gemak voelde (en dat dus allemaal deed).

Ik kwam nu net mijn kamer op en hij zat heel rustig op zijn stokje, de lamp was even een tijdje uit geweest. Ik ging rustig tegen hem praten en hij bleef heel rustig zitten. Toen ben ik in de kooi gegaan en heb hem tien minuten lang lekker kunnen aaien over zijn buikje, net onder zijn snaveltje en een klein stukje over zijn vleugeltjes.

Dit is al wel een goed teken, toch?  ::)

ParkietenLove

Bij mij wil mijn parkiet gelijk niet echt eten van de trosgierst. Ik weet niet goed of hij het wel lust. Zat daarvoor in een kweekkooi, maar zit nu alleen binnen sinds eergisteren en begint al een beetje tam te worden. Of is er nog iets anders dat parkieten graag eten? Misschien kan ik hem daarmee lokken?  :)

DP

Mijn lieffie zit de hele tijd te bibberen op zijn stokje als ik tegen 'm praat of dichterbij kom  :(

Zou hij bang voor mij zijn? Hebben jullie tips/ideeën?