Puberteit?

Gestart door Mattanja, januari 15, 2011, 15:24:43

Vorige topic - Volgende topic

0 Leden en 1 gast bekijken dit topic.

Mattanja

Hallo allemaal,

Mijn parkietje, Odie, is nu ongeveer 7 maanden en best tam.  :-*
Hij komt alleen niet uit zichzelf naar mij toe, en hij speelt ook niet met zijn speeltjes. Dit vind ik best apart, want ik zie bij heel veel forumleden dat de parkiet óf heel veel speelt óf heel aanhankelijk is, of beiden natuurlijk ;) Odie dat echter allebei niet!
Waar hij wel gek op is, is zijn ''vriendin''. Dit is een plastic parkietje, en daar is hij echt dol op. Hij komt ook weleens uit de kooi, maar dan gaat hij op zijn kooi zitten, omdat daar trosgierst hangt.

Ook wilde ik hem gisteren op mijn vinger nemen, en toen beet hij opeens. Hij beet niet door, het was meer een tik. Was dit speelgedrag of agressie?
Hij zit nu al een paar weken in zijn eerste rui, het is de ene week wat erger dan de vorige, maar vorige week en deze week was het wel erger. Ik las dat na de eerste rui de puberteit komt. De puberteit is toch als ze 3 á 4 maanden zijn? Want hij is nu al een stuk ouder, maar ik heb nooit gemerkt dat hij in de puberteit kwam ofzo.

Ik las ook ergens dat parkieten moeten leren spelen, maar hoe leer je een parkietje dat?

Ik wil heel graag dat hij ook naar me toekomt enzo, want hij is totaal niet bang voor mensen. Als ze bij zijn kooi gaan zitten bekijkt hij ze nieuwsgierig, en ook naar buiten kijken doet hij graag.

Ik hoop dat jullie me kunnen helpen!

Groetjes,
Mattanja & Odie

lovesbudgies

De eerste rui komt na 3/4 maanden en daarna kan inderdaad een 'pubertijd' volgen.
Waarschijnlijk was de eerste rui van Odie zo licht dat je het niet gemerkt hebt, en nu heeft hij een zware rui. Dit komt vaker voor.

Ik denk dat Odie jou heel lief vind, maar dat hij niet zo goed weet wat hij met je aan moet. Hij heeft duidelijk nooit geleerd om zelf te spelen.
Geef hem eens een stuk papier, misschien vind hij het leuk om te knagen. Of neem keukenrolpapier, wcrol of eierdoosje.
Sommige parkieten vinden tandenstokers leuk, ik doe er heel veel in mijn vuist en dan trekt mijn parkietje ze een voor een eruit en gooit ze op de grond. Vind hij een geweldig spelletje.
Of speel samen met zijn plastieken parkietje. Gebruik ook trosgierst of wat anders lekkers.
Je kunt ook samen gaan clickeren.

Tegen je vinger tikken of bijten kan vele oorzaken hebben. Dominantie, agressie, angst of hormonen. Het is geen speelgedrag.
http://www.parkietenfreak.nl/r-croky's_column3.php

IceParkiet

Mijn parkiet zat ongeveer zijn hele eerste jaar in de puberteit.. We hadden een spiegel hangen en hij kwam inderdaad ook nooit naar ons. We deden de spiegel weg en nu speelt hij met ons. Hij werd veel te lui en het enige wat hij deed was de spiegel voeren  :-\

Mattanja

Bedankt voor jullie reacties! ;D

Ik heb alleen nog een vraagje, want nu bijt hij niet echt, maar als ik mijn vinger voor hem houd, doet hij zijn snavel open en gaat met zijn tong op en neer. Is dit een teken dat hij op het punt staat te gaan bijten?

Het probleem met Odie is vooral dat hij erg angstig en bang is. Ik probeerde bijvoorbeeld hem net met een papiertje te laten spelen, maar hij vloog telkens weg. Ook al bleef ik rustig praten. Toen hij wel bleef zitten, deed hij er niks mee, alsof het hem niet boeit. :S
Ook komt hij alleen voor trosgierst zelf zijn kooi uit, dus heb ik nu trosgierst met sisaltouw in een wcrolletje gedaan, maar ook daar is hij bang voor..

De site van die link heb ik net doorgelezen, en daar staan best nuttige dingen in! Het is alleen niet dat ik me ergens in kan vinden, dat ik zie dat Odie dat ook doet ofzo..

Ik ben alleen bang als ik zijn plastic maatje eruit haal, hij eenzaam wordt of heel erg veranderd.. Zou ik dat gewoon zomaar kunnen doen? Dan lijkt het net alsof ik zijn vriendje weghaal! :(




hillie

Nee, hij wil niet bijten dan, maar onderzoek je vingers.

ja, sommige parkieten zijn bang voor nieuwe dingen.
maar legt het papiertje er maar gewoon in de kooi dan went die er vanzelf aan.

Is een grote kans dat die eenzaam wordt omdat hij daar een maatje in ziet.
maar misschien komt die dan meer naar jouw toe.

IceParkiet

Toen wij ons spiegeltje weg haalde werd hij niet eenzaam, maar bleef even vrolijk en speelde meer met ons  ::)

Mattanja

Bedankt iedereen! :D

Hij doet het nu nog steeds dat ''bijten''. Ik denk zelf dat hij gewoon wil spelen, omdat ik de eerste keer mijn vinger terugtrok. Nu vind ik het niet erg meer, want hij duwt alleen zijn snavel tegen mijn vinger en likt me een soort van.

Alleen qua spelen gaat het nog steeds niet zo. Ook heb ik hem wat sisaltouw gegeven, zodat hij kan knagen, aan handdoeken e.d. doet hij dat namelijk graag.
Ik hoop dat hij wat gaat spelen, want een parkiet die totaal niet speelt heb ik nog nooit gezien. Wel dat de één speelser is dan de ander, maar niet dat ze helemaal niet spelen. Het enige waar ie iets mee doet is dus zijn plastic maatje, maar alleen als er muziek op staat ofzo, en zijn schommel soms om op te slapen.

Heeft er nog iemand tips? Alles is welkom! :D