Duidelijker leren praten???

Gestart door Grungirl, januari 12, 2011, 13:33:48

Vorige topic - Volgende topic

0 Leden en 1 gast bekijken dit topic.

Grungirl

Hoihoi,

Ik had zo'n vermoeden dat mijn parkiet kon praten.
maar omdat ik het 1 keer hoorde en het heel onduidelijk was,
dacht ik dat ik het alleen maar hoorde omdat ik het wilde horen.
Maar nou hoorde ik toch echt dat hij kiekeboe zei!
Het is alleen niet goed verstaanbaar, moet echt stil zijn om het een beetje te kunnen horen.
ze is nou 6 maanden.
Ik weet dat je ongeveer ze na 6 maanden niet meer kunt leren praten.
Maar goed ze kan praten.
Maar nou vroeg ik mij dus af...
Omdat het heel moeilijk verstaanbaar is...
Kan ik mijn parkiet nog duidelijk leren praten???
Of is dat niet meer mogelijk??

fullmetalgirl

Het is niet waar dat vogels na 6 maanden niet meer kunt leren praten :)
Als je een imitator hebt kan het soms wel jaren duren voordat het eerste duidelijke woordje komt..

Zeg het woord extra vrolijk! dat vinden ze vaak erg leuk en zijn ze meer geneigd het na te doen. ;D
Heel vaak blijven ze wel een beetje parkietachtig klinken in plaats van mens... veel oefening baart kunst ;)

Mars

Je parkietje zal als het eenmaal wat praatachtige geluidjes maakt door de positieve aandacht die het oplevert steeds meer proberen. Dan zal het waarschijnlijk ook duidelijker worden.

Dat parkietjes maar tot 6 maanden kunnen leren praten is een fabeltje, meestal zul je een eerste woordje of riedeltje al eerder horen, maar dat hoeft zeker niet, het kan ook later pas komen. En de uitbreiding komt zeker ook later pas.
Timo: lief klein havikje, ik hoop dat je van bovenaf naar beneden tuurt om te kijken wat we doen...
Winky: klein eigenwijsje, ontdekkingsreizigertje, dag dapper kanarietje, geniet er van!
Dag Lay, dag bloempje van me...
Mijn lief tam Kesje: amper 5 weken oud, te nieuwsgierig voor deze wereld..

Grungirl

okee dat is dan al de zoveelste keer dat de een dit zegt en de ander dit:P
Want dat ze na 6 maanden niet meer kunnen praten heb ik ook van dit forum!
Maar goed...als ik 2 verschillende verhalen hoor, geloof dan meestal maar wat ik zelf wil:P
Maar ik wou trouwens in februari een 2e parkiet kopen.
Maar omdat mijn parkiet nu een beetje begint te praten, twijfel ik een beetje.
Ik vind zelf dat mijn parkiet te vaak alleen is voor een parkiet alleen.
En daarom wil ik eigelijk al heel en lang zo snel mogelijk een 2e.
Maar aan de andere kant is ze nog niet echt heeel erg tam.
En wil ik haar eigelijk ook wel nu ze praat wat meer aan het praten krijgen.
Voor ik een 2e er bij doe.
Wat kan ik het beste doen???
Ik ben vooral bang dat als ik niet in februari een nieuwe parkiet koop,
dat het dan heeel lang duurt voor ik er weer 1 kan kopen.

Angelique Janssen

Onze parkiet wordt in maart 2 jaar en hij leert nog steeds nieuwe woordjes en zinnetjes.
Hij pikt heel veel dingen op die wij zeggen, dat is wel grappig.
Dus volgens mij staat daar geen tijd voor dat je parkiet binnen een bepaalde tijd moet leren praten.

En wij twijfelen ook om een tweede parkiet erbij te nemen, maar vooralsnog zijn wij veel thuis.
Dus onze Anjo is niet veel alleen. Op dit forum staat wel veel informatie over een tweede parkiet erbij nemen.

Petr@

Je kunt je parkiet gewoon nieuwe woordjes leren hoor.
Ik heb hier een parkiet en ik denk dat hij al tegen de 5 loopt en die ook is gaan praten.
In Memory: Mijn lieve Mitzi 2010
                  Mijn allerliefste Vledder 2013
                  Mijn altijd lieve angstige Goofy 2014
                  Mijn lieve pratende Pluto 2014
                  Mijn lieve dikke Luna 2015
                  Mijn lieve kleine Lola  2016

Mars

Ik denk dat het idee van de 6 maanden opmerking een beetje geweest is dat als een parkietje na 6 maanden niet praat, de kans klein is dat hij dat later wel gaat doen. En zelfs dat betwijfel ik, volgens mij leren ze het best nog wel eens met een jaar. Maar als hij wel praat, dan kun je hem zeker meer woordjes leren.

Petra is het voorbeeld van iemand die meerdere parkietjes heeft en waar 1 parkietjes dus wel praat.
Ik heb zelf een heel tam vogeltje dat nog steeds graag aandacht van mij krijgt, ook al heb ik er meerdere. Het nadoen van geluiden of praten kan er ook voor zorgen dat andere vogeltjes dat ook gaan doen. Bij mij doen ze bijvoorbeeld de telefoon na. En niet alleen praten is imiteer gedrag, maar ook geluiden nadoen. Dus het principe zal ongeveer hetzelfde zijn.
Timo: lief klein havikje, ik hoop dat je van bovenaf naar beneden tuurt om te kijken wat we doen...
Winky: klein eigenwijsje, ontdekkingsreizigertje, dag dapper kanarietje, geniet er van!
Dag Lay, dag bloempje van me...
Mijn lief tam Kesje: amper 5 weken oud, te nieuwsgierig voor deze wereld..

Moppers

Tja, wat kan je het beste doen, nu wel een twee erbij of niet. Dat ligt eraan wat je voorop stelt: het welzijn en plezier van je parkiet, of het sneller leren praten (waarvoor je niet eens garantie hebt, ongeacht een tweede erbij of niet) zodat ze aan jouw ideaalbeeld voldoet.
Ik zou het wel weten...

Petr@

Ik moet wel zeggen dat het bij Pluto eigenlijk onverwacht was. Hij vind het ook leuk om een auto alarm na tedoen.
In Memory: Mijn lieve Mitzi 2010
                  Mijn allerliefste Vledder 2013
                  Mijn altijd lieve angstige Goofy 2014
                  Mijn lieve pratende Pluto 2014
                  Mijn lieve dikke Luna 2015
                  Mijn lieve kleine Lola  2016

Grungirl

Citaat van: Moppers op januari 13, 2011, 21:48:35
Tja, wat kan je het beste doen, nu wel een twee erbij of niet. Dat ligt eraan wat je voorop stelt: het welzijn en plezier van je parkiet, of het sneller leren praten (waarvoor je niet eens garantie hebt, ongeacht een tweede erbij of niet) zodat ze aan jouw ideaalbeeld voldoet.
Ik zou het wel weten...

Je hebt gelijk!
Dank je! :)
Vind het altijd zielig om hem alleen te laten...
Maar wat dit betreft dacht ik eigelijk een beetje te veel aan mezelf. :-[
Slecht, heel slecht!

hillie

En ik denk dat als je er een tweede bij doet ook wel goed leert praten.
wij hebben ook 2 parkietjes en het mannetje praat ons de oren van het hoofd.
En duidelijk is het ook nog.( is wel erg tam het mannetje)
En ik weet niet of jouw parkietje tam is maar dan gaat denk wel sneller.

Grungirl

Tot welke leeftijd zijn ze eigenlijk het makkelijkst tam te maken???

doebadevos

mijn parkietje doet dan we niet praten, maar op een gegeven moment had ik door dat ie het fluitje na deed dat ik altijd doe alsik binnen kom. Langzamerhand zijn er zo meer deuntjes bij gekomen. Toen de tweede erbij kwam heeft die het overgenomen en nu fluiten ze gezellig met z'n tweeen, en er komen nog steeds nieuwe bij. Dus ik zou zeker een maatje aanschaffen!

Grungirl

Heb eindelijk een parkiet gevonden in de buurt ;D
Maar heb er toch nog even een vraag over.
Ik heb een popje dat is een mannetje.
Dat mannetje is half jaar ouder.
Omdat hij ouder is ben ik bang dat hij meteen de baas wil spelen.
Of maakt leeftijd wat dat betreft niet uit?

Viooltje

Ringo is ook ouder dan Robin en kwam later. Nou, ik wilde dat hij zich niet zo op de kop liet zitten door Robin, want zij is toch echt de baas/bazin. Misschien omdat zij ook 'gewichtiger' is? (hij: 33 gram, zij: 48 gram).

Moppers

Of het ene parkietje het andere parkietje de baas wil zijn, hangt af van het karakter van beide vogeltjes. Leeftijd heeft invloed op karakter, zo zal een ouder vogeltje (en dan denk ik aan 10+) meestal rustiger zijn dan een jong vogeltje.
Een leeftijdsverschil van een half jaar is niets. Waarschijnlijk zal je popje de baas proberen te zijn, omdat popjes over het algemeen pittiger en baziger zijn. Ze zullen samen uitmaken wat de rangorde is. Misschien dat ze daar binnen 5 minuten uit zijn, maar het kan ook zijn dat ze elkaar constant uit blijven dagen en elkaars grenzen testen om te kijken of die rangorde nog wel hetzelfde is.

Ik denk niet dat formaat er iets mee te maken heeft. Mijn kleinste parkietje Bob is de pittigste van allemaal. Als ik ze allemaal bij elkaar zou zetten, durf ik te wedden dat zij binnen een dag duidelijk heeft gemaakt dat zij de baas is en niemand anders. Niet omdat ze zo klein is, maar omdat ze gewoon een lekker pittig ding is.

Viooltje

CiteerIk denk niet dat formaat er iets mee te maken heeft.
Dat denk ik ook niet. Dat van mij was maar een grapje en kun je tweeledig opvatten.
Onze Robin is gewoon een hele pittige tante en Ringo is de rust zelve (zit het liefst hele verhalen te vertellen).