Hele drukke jonge parkiet

Gestart door bedje, januari 11, 2011, 13:06:49

Vorige topic - Volgende topic

0 Leden en 1 gast bekijken dit topic.

bedje

hoi allemaal,

ik heb sinds gisteren een parkietje van 6 weken oud. Alleen ik zit met het volgende.. hij vliegt de gehele dag de koooi door... ik weet niet hoe ik hem rustig kan krijgen? er wordt tegen mij gezegd van dat ik zijn vleugels moet knippen en dat een parkietje van 6 wk niet zo vliegt maar juist rustig is en haast niet op een stokkie kan zitten...
hebben jullie misschien tips voor mij? moet ik misschien een doek over zijn kooi hangen zodt hij rustig blijft? heb vaker parkietjes gehad maar nooit 1 die in zijn kooi probeert te vliegen...


groetjes


Titel gewijzigd. Gr. Lovesbudgies

Mars

Als je een nieuw parkietje hebt, dan heb je vaak twee karaktereigenschappen:
of het vogeltje zit doodstil op zijn stok
of het vogeltje gaat als een gek door zijn kooitje heen klimmen en vliegen.

Probeer hem gewoon zijn rust te laten zoeken. Hij moet even wennen aan de nieuwe situatie. Besteed er niet te veel aandacht aan, maar geef hem aandacht op het moment dat hij rustig is.

Ga niet zijn vleugeltjes knippen, dat helpt niet en kan juist het vogeltje nog onzekerder maken. Bovendien moet je, mocht je het overwegen hem te wieken, dat nooit zelf doen als je niet weet hoe dat moet. Je kunt hem ernstig verwonden.
Timo: lief klein havikje, ik hoop dat je van bovenaf naar beneden tuurt om te kijken wat we doen...
Winky: klein eigenwijsje, ontdekkingsreizigertje, dag dapper kanarietje, geniet er van!
Dag Lay, dag bloempje van me...
Mijn lief tam Kesje: amper 5 weken oud, te nieuwsgierig voor deze wereld..

bedje

hai,

bedankt voor je reactie... ds als hij druk is moet ik hem gewoon laten gaan... hij is nu ook heel druk en zit gewoon in zijn kooi een gaatje te zoeken waardoor hij weg kan glippen.. ik vind het wel komisch... houd dit na een paar dagen op denk je.. hij komt wel in zijn kooitje op mijn hand zitten en is niet bang... alleen nu ook hij is als een gek bezig. ik heb van mezelf 3 parkieten maar geen 1 is zo geweest >:(

ik hoor alleen maar fladder fladder en sjiirrrp sjiirrrpp

heb de neiging hem beetje te gaan pakken en even vast te houden.. ben bang dat hij zichzelf gek maakt...

GG

Ah.. Wij hebben ook een nieuw vogeltje, 3 mnd oud.. die was ook hyperactief toen ie net in de kooi was! Nu issie soms nog wel hyper, maar ik ben hem nu tam aan het maken zodat ie binnenkort lekker door de kamer kan fladderen :)

bedje

hoi allemaal,

ik vind het zo zielig mijn pietje zit zichzelf gek te maken... hij rent de hele dag heen en weer in zijn kooi.. is dit normaal???


lovesbudgies

Citaat van: bedje op januari 11, 2011, 17:45:11
heb de neiging hem beetje te gaan pakken en even vast te houden.. ben bang dat hij zichzelf gek maakt..

Nooit doen. Hij is gewoon een jong parkietje dat zijn kooitje uit wil. Dit gaat vanzelf over.
Hij moet nu eerst door krijgen dat zijn kooitje een veilige plek voor hem is. Zodra hij alles een beetje door heeft wordt hij vanzelf rustig.
Geef hem lekker een klein stukje trosgierst en de volgende keer wat groenten of fruit.

Ook het heen en weer rennen in de kooi is normaal. Net als koppeltje duikelen en zijn kopje door zijn pootjes door doen zodat hij op z'n kop hangt.

Maak je niet druk. Begin over een paar dagen met tam maken en zorg ervoor dat hij niet kan ontsnappen.
Doe voor de zekerheid de gordijnen dicht.
Als hij op een gegeven moment goed tam is mag hij voor de eerste keer los met de gordijnen dicht.

Dit gaat echt vanzelf over en is niet schadelijk voor 'm.

bedje

hai,

ik merk dat hij het voornamelijk doet als ik mijn nachtlampje alleen aan heb.. als ik groot licht aan doet dan doet hij het niet..
heb hem nu 3 dagen en ben al wel bezig geweest met hem.. hij komt in zijn kooi gewoon op mijn vinger zitten en blijft zitten ik kan dan met en andere vinger onder zijn snavel aaien en dat laat hij ook toe.. ik heb hem wel een keer gepakt en dan op mijn borsten gezet zeg maar en hem dan geaaid en ook met mijn hand een kuiltje gemaakt waar hij dan in kruipt en ik dan lekker onder zijn oog en snavel kan kroelen dat laat hij wel al toe..
ik heb zelf 3 andere parkieten maar geen 1 heeft dit ooit gedaan.. vandar dat ik bang was.. klinkt stom maar dacht en straks krijgt hij een hartaanval van al het geren ???



lovesbudgies

Dit komt omdat hij nog zo jong is en gaat (jammer genoeg) weer over.