Parkiet vliegt niet goed

Gestart door Alycan, januari 10, 2011, 19:57:26

Vorige topic - Volgende topic

0 Leden en 1 gast bekijken dit topic.

Alycan

Sinds 2 daagjes (en na ruim 10 jaar weer) een parkiet in huis. Beestje is nu 5/6 weekjes oud, maar er is iets waar ik me zorgen over maak.

Zodra hij namelijk wilt vliegen is het resultaat een achterwaartse looping gevolgd door een niet al te vriendelijke ontmoeting met de grond. Ook legt hij vaak zijn kopje achterover in zijn nek (min of meer omhoog kijken.) en loopt hij ook vrij vaak rondjes op de vloer.

Echter zodra hij op mijn hand zit of klimt dan lijkt alles vrij normaal te gaan.

Voor de experts hier al een paar dingetjes:


  • Vleugels zijn gaaf en verzorgd.
  • Wast zichzelf netjes.
  • 5/6 Weken oud.

Als jullie graag foto's of video's willen meld dit dan even. Wil meer dan graag weten of het misschien de licht sterke kan zijn in het huis of een afwijking van hem zelf.

doebadevos

Een parkiet van 5/6 weken is heel erg jong, eigenlijk mogen ze pas bij 7 weken weggehaald worden. Het is dan ook normaal dat ie nog niet goed vliegt, dat moet ie nog leren. En hij moet wennen aan zijn nieuwe omgeving. Die van mij vlogen in het begin ook niet goed en landden vaak op de gekste plaatsen, maar nu gaan ze als een speer door het huis.

Mars

Ik vind dat een vogeltje van 5 weken wel al redelijk moet kunnen vliegen, of in ieder geval landen.

Dus misshcien is het goed om hem even op te pakken en dan een vleugeltje te spreiden en daar een foto van de maken. Dan kunnen we even kijken.
Timo: lief klein havikje, ik hoop dat je van bovenaf naar beneden tuurt om te kijken wat we doen...
Winky: klein eigenwijsje, ontdekkingsreizigertje, dag dapper kanarietje, geniet er van!
Dag Lay, dag bloempje van me...
Mijn lief tam Kesje: amper 5 weken oud, te nieuwsgierig voor deze wereld..

Alycan

#3
Vleugels zijn naar mijn idee in een prima conditie, wel heeft hij sinds hij uit het ei is gekropen als wat met zijn nekje. Tot een kleine 3 weken oud had hij zijn hoofd vrijwel alleen maar achterover staan (vandaar het "Omhoog kijken").

Na de eerste post even fotootjes gemaakt van hem, met vleugels gespreid komen nog. Wou hem niet wakker maken  :).


[verwijderd door de beheerder]

Mars

Ik vind hem er erg bol uitzien. Ziek eigenlijk.

Slaapt hij veel? Hoe ziet zijn ontlasting er uit? Eet hij goed?
Timo: lief klein havikje, ik hoop dat je van bovenaf naar beneden tuurt om te kijken wat we doen...
Winky: klein eigenwijsje, ontdekkingsreizigertje, dag dapper kanarietje, geniet er van!
Dag Lay, dag bloempje van me...
Mijn lief tam Kesje: amper 5 weken oud, te nieuwsgierig voor deze wereld..

Alycan

Ontlasting ziet er normaal uit en eten doet hij ook gewoon. Slapen doet die wel aardig wat, tevens niest hij sinds vandaag.

Mars

In principe hoort een jong vogeltje niet heel veel te slapen, maar vooral wat hyper actief te zijn.
Als ik je zo vanaf hier advies mag geven, dan zou ik er op gokken dat het vogeltje wat onder de leden heeft en daardoor een zwakke vlieger is.

Helaas vrees ik dat je, om dat vast te stellen, langs een dierenarts zult moeten. En, als het werkelijk zo is dat hij ziekig is, dan is het ook van belang dat je snel handelt.


Misschien zijn er meer mensen (experts) die dit gevoel van mij kunnen bevestigen?


De eerste foto is voor mijn gevoel heel slecht, maar ook als ik alleen naar de 3e foto kijk, zie ik nog een ziekig parkietje.
Timo: lief klein havikje, ik hoop dat je van bovenaf naar beneden tuurt om te kijken wat we doen...
Winky: klein eigenwijsje, ontdekkingsreizigertje, dag dapper kanarietje, geniet er van!
Dag Lay, dag bloempje van me...
Mijn lief tam Kesje: amper 5 weken oud, te nieuwsgierig voor deze wereld..

Ingrid

Met dit vogeltje had ik allang bij de vogelarts gezeten.....
Het zit inderdaad erg bol en maakt op mij ook een zieke indruk.

Petr@

#8
Dit is zeer zeker een ziek vogeltje, als je naar de eerste foto kijkt hoeft je niet meer te twijfelen. Ik vind het een klein zielig hummeltje.
Ik zou heel snel een VA opzoeken.
In Memory: Mijn lieve Mitzi 2010
                  Mijn allerliefste Vledder 2013
                  Mijn altijd lieve angstige Goofy 2014
                  Mijn lieve pratende Pluto 2014
                  Mijn lieve dikke Luna 2015
                  Mijn lieve kleine Lola  2016

Moppers

Die eerste foto schreeuwt in mijn ogen ook 'ziek!', de andere twee foto's ontkrachten dat zeker niet.

Alycan

Bedankt voor alle input! Gaat morgen gelijk naar de dierenarts. Ontlasting was toch wel aan de dunne kant bij nadere inspectie.  :'(

Kleintjes

Dit hummeltje is, zoals al opgemerkt, ziek.

Verstandig van je dat je met 't pluisje naar de DA gaat. Laat je weten hoe 't gegaan is?

PS: enig idee hoe die vreemde vlekken op de snavel zijn ontstaan?
Pootjes van; Eddie, Neo, en Ezio
Groetjes van ons :). IM: Venus-Gino-Silly-Mini-Gina-Giny-Pino-Kyra-Tolo-Cookie-Charly-Tweety-R2-D2.1-Kruumel-Oli-Sammie-Mozy-BB-8.1-BB-8.2-C-3PO-Pino II-Scotty-Jecky-Amy-Punky-MozyII-Dot-Lemmy
Geheugen problemen; Bij voorbaat excuses

Alycan

Vandaag bij de dierenarts geweest met HJ en voeding en antibiotica gekregen.

Helaas heeft dit niet meer mogen baten en is hij rustig overleden  :(

inge

#13
Ocharme,wat zonde leefde zo mee met je grasje. :o
Zonde dat het maar zo kort van het leven mocht genieten :(
Had niet verwacht dat het zo erg was,heel veel sterkte toegewenst ,t,was zo,n mooi grasje.

lovesbudgies

#14
Een looping maken, rondjes lopen en zijn kopje in zijn nekje leggen zijn een tekenen van een neurologisch probleem.
Dit kan komen door een vergiftiging bv of een aangeboren foutje, het is in ieder geval een 'storing' in de hersenen.
Dus naast dat hij bol zat had hij een veel groter probleem.

Veel sterkte met het verlies van je parkietje. Ook al had je hem nog niet zo lang, het is altijd verdrietig om een kleintje te verliezen.


Ps. @ Kleintjes: baby parkietjes worden geboren met een donker snaveltje, dit parkietje heeft daar nog wat vlekjes van, volkomen normaal.

Kleintjes

Jammer dat je kleine vriendje is overleden :(
Sterkte met 't verlies.

@ LB: leek mij meer op 'n soort kneuzing, vandaar. Kan zijn dat de foto iets vertekent.
Pootjes van; Eddie, Neo, en Ezio
Groetjes van ons :). IM: Venus-Gino-Silly-Mini-Gina-Giny-Pino-Kyra-Tolo-Cookie-Charly-Tweety-R2-D2.1-Kruumel-Oli-Sammie-Mozy-BB-8.1-BB-8.2-C-3PO-Pino II-Scotty-Jecky-Amy-Punky-MozyII-Dot-Lemmy
Geheugen problemen; Bij voorbaat excuses

Mars

He dat is jammer. Sterkte met je verlies.
Problemen in de hersentjes kunnen overigens ook adv een virus ontstaan: mijn Jimmetje had dit met 7 weken en ze is nog steeds een prachtige mooie dame van een dikke 5 jaar!


Ook mij lijken de vlekken niet gewone geboortevlekjes, het was me al eerder opgevallen
Timo: lief klein havikje, ik hoop dat je van bovenaf naar beneden tuurt om te kijken wat we doen...
Winky: klein eigenwijsje, ontdekkingsreizigertje, dag dapper kanarietje, geniet er van!
Dag Lay, dag bloempje van me...
Mijn lief tam Kesje: amper 5 weken oud, te nieuwsgierig voor deze wereld..

hillie


EvelienM

gecondoleerd, het was een poepie om zo te zien :-) sterkte!