Ondersnavel afgebroken

Gestart door Charlie, januari 10, 2011, 16:15:15

Vorige topic - Volgende topic

0 Leden en 1 gast bekijken dit topic.

Charlie

Hallo allemaal.

Zo'n twee weken geleden is mijn grasparkiet met zijn snavel tussen de deur gekomen.
Uiteraard zijn we naar de dierenarts geweest en hebben wij vloeibare voeding gekregen omdat
hij niet meer at.
Nu eet hij weer gewoon, alleen kan hij de zaden niet kapot maken omdat zijn ondersnavel eraf is.
Het is zeg maar hetzelfde als bij een mens wanneer de nagel langzaam eraf valt na een ongelukje.

Het enige wat de parkiet nu kan eten zijn zachte dingen zoals beschuit en ei ed.

Weet iemand op dit forum of de ondersnavel nog aangroeit, zo ja hoe lang duurt het ongeveer?
Denken jullie dat de parkiet er heel veel last van heeft (hij vliegt en praat nog wel gewoon maar zit wel vaak stil en soms een beetje bol)

En wat zouden jullie doen om het beestje te blijven voeden?

Alvast bedankt,

groeten Marko

Parkieten-Freak

#1
Hallo Marko,
Wat ontzettend naar allemaal.
Goed dat je naar de dierenarts gegaan bent met je parkietje. Misschien is het verstandig om nog een keer terug te gaan naar de dierenarts om te overleggen hoe het nu verder moet. Ik denk overigens niet dat de snavel nog aangroeit.
Ik denk dat je vogeltje vloeibare voeding of zachte voeding zal moeten blijven gebruiken. Er zijn speciale pellets in de handel die fijngemaakt zijn en waar je water bij kunt doen. Je krijgt dan een soort papje.
Wellicht dat forumleden Mars en Lovesbudgies (of iemand anders die veel ervaring heeft met pellets) je hierin goed advies kan geven.

Tip: op de onderstaande website (Duitstalig) staat goede informatie over vogels met snavelproblemen.
http://www.birds-online.de/beh/schnabeldefekt.htm
Sterkte!

Edit://
Naam van Lovesbudgies even toegevoegd, zij weet ook erg veel van pellets! Hoe kan ik dat nou toch weer vergeten?  :(
Sorry LB ;)
GR, PF


Mars

Ik zat ook meteen aan pellets te denken. Nadeel van pellets is wel dat ze het eerst moeten leren eten.
Pellets zijn brokjes, die niet gepeld hoeven te worden, zoals zaadjes. Ze bevatten heel veel voedingsstoffen. De wat grotere varianten worden eerst door de snavel door midden gebroken, maar als ik mijn vogeltjes beloon met een pellet, eten ze hem ook wel eens helemaal. Dan wordt hij wel verteerd in de krop.

Als je kijkt naar de iets kleinere variant pellet, dan die de meeste pellets-mensen hier geven, dan zou je eens kunnen kijken naar de Harrison High potency super fine. Dan heb je nog de poedervorm: zelfde samenstelling, maar alleen maar poeder: mash ook in high potency. Dat poeder is ideaal van vorm voor een 'gehandicapt' parkietje. Mijn maar is dat ze hier altijd liever de brokjes eten dan het overgebleven poeder van het brokkelen.

Dan heb je nog een laatste vorm, dat is de juvenile. Juvenile is eigenlijk handopfok, maar wordt ook gebruikt voor zwakkere vogels (bijvoorbeeld tijdens ziekte of gewoon de rui). Het is heel voedzaam en kan gegeven worden als bolletjes (met wat water, een beetje kauwgom-achtige structuur, dus zacht) of wat geruld: met wat minder water half droog. Daarbij moet een vogeltje wel veel drinken (zal een vogeltje wel veel gaan drinken). Mijn eigen vogeltjes willen het niet als bolletjes hebben, maar misschien die van jou wel.

Het lastige van dit alles is dus vooral het overzetten op pellets: parkietjes eten het meestal niet meteen. Maar het kan zijn dat jouw parkietje vrij snel behoefte heeft aan goede voeding en het daarom vrijwel meteen opeet.


Als je nadenkt over pellets, dan mag je me wel even een berichtje sturen. In dit geval lijkt het me goed als je even uitprobeert wat voor je parkietje geschikt is. Ik kan je dan een beetje gewone pellets (die je tussen twee lepels of met een vijzel wat kunt fijnmaken als mash) en wat juvenile opsturen.

Ik wil je graag meegeven, dat je wel snel moet handelen. Parkietjes zijn heel gevoelig voor slechte voeding, dus het is belangrijk dat zo wel echt parkietenvoer gaat eten.

Nog een linkje, omdat het voer niet bij elke dierenarts verkrijgbaar is:
http://www.winkelplein.nl/harrisonsvogelvoeding/default.asp?
Timo: lief klein havikje, ik hoop dat je van bovenaf naar beneden tuurt om te kijken wat we doen...
Winky: klein eigenwijsje, ontdekkingsreizigertje, dag dapper kanarietje, geniet er van!
Dag Lay, dag bloempje van me...
Mijn lief tam Kesje: amper 5 weken oud, te nieuwsgierig voor deze wereld..

lovesbudgies

#3
Jeetje, wat heftig.

Ik wil graag nog even benadrukken dat beschuit en ei geen volwaardige voeding is voor een parkiet, ook niet voor bv een week.
Je zult of pap of pellets moeten gaan geven.

Misschien kun je een foto plaatsen van de snavel om te kijken of het nog aan kan groeien?


Bijna tegelijk met Mars

Charlie

Dank jullie wel voor de hulp.
Ik kan wel een foto maken maar de ondersnavel is zo goed als weg.
Gelukkig stuurt Mars mij als het goed is wat vloeibare voeding.

Momenteel hebben we de zaadjes gestampt en gemixt met wat vochtig beschuit, hele kleine stukjes appel
en brinta en hier eet Charlie echt superveel van.
Nu merken we echter al het volgende probleem; nl. Diarree.
Dus ik weet ook zeker dat het van belang is dat Charlie normale voeding gaat nemen.
Echter is die wel heel kieskeurig met wat die eet, en omdat die geen dingetjes door kan breken,
moet alles piepklein gemaakt worden.

Ik heb de voeding nog niet binnen maar denk dat dat morgen arriveert. Dan zal ik jullie
op de hoogte houden van de stand van zaken...

Groeten Marco

Mars

Hopelijk is het er morgen dan.
Probeer de juvenile een beetje 'rull' te maken, liever niet vloeibaar.
En het allermooiste is het als je hem geplette pellets kunt laten eten (even tussen twee lepels fijndrukken). Dat mag best een beetje grof zijn. Hopelijk heeft hij voldoende honger om aan de smaak te wennen meteen.
Timo: lief klein havikje, ik hoop dat je van bovenaf naar beneden tuurt om te kijken wat we doen...
Winky: klein eigenwijsje, ontdekkingsreizigertje, dag dapper kanarietje, geniet er van!
Dag Lay, dag bloempje van me...
Mijn lief tam Kesje: amper 5 weken oud, te nieuwsgierig voor deze wereld..

Charlie

#6
Op de eerste foto zie je alletwee de kanten van de snavel
Daarna zie je hoe Charlie er overwegend uitziet
En daarna kan je nog een keer zien hoe zijn onderkant van de snavel eruit ziet.
Zoals je ziet is er nog maar een heel klein stukje van de onderkant over. Hij kan zich dus
ook niet optimaal wassen, nauwelijks klimmen in zijn kooi en geen zaadjes kapot maken.

Hij praat wel en vliegt ook gewoon, hij is ook alert en wil de hele tijd bij ons zitten.

Vandaag de pellets gemalen maar hier wilde die in 1e instantie niets van weten.
Nu fijngemaald en gemixt met een klein beetje nat beschuit en een beetje gemixt met krachtvoer.
Hier eet hij als een gek van. Dus dat is wel mooi.
Maar wellicht kan ik t beter met iets anders mixen?
En hij moet de hele dag eten, maar als het hard word wat moet ik dan doen, of moet ik continue
zorgen dat het eten vers in zijn buurt is?

In ieder geval bedankt voor alle hulp

[verwijderd door de beheerder]

Mars

Ik weet niet wat je nu hebt gegeven, de juvenile of de pellets (vermalen). Probeer anders dag voor dag de samenstelling wat meer richting pellets te laten gaan: dus steeds wat minder beschuitprut.

Houd er ook rekening mee dat je parkietje nu gewoon misschien alleen lekker wil eten en dat je hem wat minder tegemoet mag komen. In ieder geval de juvenile is met een beetje water als grove structuur heel goed voor hem te eten en ook pellets vermalen wel. Maar hij moet het ook leren eten nu. Als voorbeeld: afgelopen zomer was een van mijn parkietjes ziek. Hij wilde niets meer eten, zelfs geen trosgierst. Alleen maar stukjes cracker. Dan had ik hem de hele dag alleen maar crackertjes kunnen geven, dan raakte hij wel wat gevuld, maar dat is natuurlijk weinig voedzaam. Dus heb ik de middenweg gezocht: een beetje pap onder dwang en een paar hapjes cracker.
Timo: lief klein havikje, ik hoop dat je van bovenaf naar beneden tuurt om te kijken wat we doen...
Winky: klein eigenwijsje, ontdekkingsreizigertje, dag dapper kanarietje, geniet er van!
Dag Lay, dag bloempje van me...
Mijn lief tam Kesje: amper 5 weken oud, te nieuwsgierig voor deze wereld..

lovesbudgies

#8
Je mag de fijngemalen pellets zo geven, of inderdaad met nat beschuit erdoor. Ook kun je er nat eivoer doorheen doen, en natte Brinta met Roosvicee.
Zaadjes zou ik niet doen, want dat kan hij toch niet pellen.

Het natte voer mag je maar even laten staan, ongeveer een kwartier. Mocht je de tijd hebben, probeer het hem dan ieder uur vers aan te bieden.
Droge pellets kan hij nu ook nog niet eten, dus niet nat geven heeft geen zin. Op een gegeven moment kun je gaan naar 4 eetmomenten op een dag
waarbij je het vers geeft.
Als hij eenmaal is aangesterkt zou je zelfs naar 2 eetmomenten van een uur kunnen gaan per dag. Maar eerst moet hij goed aansterken, goed eten
en niet meer bol zitten.

Edit, weeer bijna tegelijk met Mars, haha.

Ik ben al blij dat hij pellets eet met nat beschuit, maar op een gegeven moment moet je de beschuit inderdaad af gaan bouwen.
Ik denk niet dat hij droge pellets kan eten, Mars wel, dus wellicht moet je het gewoon zelf even proberen.

Charlie

Hier nog wat pics

[verwijderd door de beheerder]

lovesbudgies

Kleine tip: ga wat verder weg staan (ruim een meter) als je een foto maakt, en zoom dan in. Of zoom later in op de computer.
Zo worden de foto's minder overbelicht en scherper. :)

Charlie

Hier kunnen jullie zien hoe Charlie zich vandaag voelt. Zoals jullie ook kunnen zien is er geen ondersnavel meer. Daardoor krijgt hij zijn zaadjes niet meer kapot.

Nu een mix gemaakt, van een klein beetje krachtvoer, een klein beetje brinta, een heel klein stukje verkruimeld beschuit.
Daarnaast veel pellets en juvenile fijngestampt en ook gemixt. Een aantal druppeltjes water zodat hij er een aantal stukjes vanaf kan halen.
Hij vindt het heerlijk en eet superveel.
Zonder de beschuit eet hij het gek genoeg niet, maar dat beschuit bouw ik langzaam af.

Verder wilde ik nog vragen of appel goed is voor de parkiet?

Alvast bedankt

[verwijderd door de beheerder]

EvelienM

appel is prima (zou ik wel een zachte, zoete en geen zure appel doen), goed en fijn dat ie zo goed en veel eet, houd het wel goed in de gaten, het moet als het goed is teruggroeien toch?

Parkieten-Freak

Even offtopic:
Ik stel voor om dit topic te verplaatsen naar het "hot stuff" gedeelte, dit bevat echt waardevolle info.
Heeft iemand hier bezwaar tegen?
.


Charlie

Nee hoor, mij maakt t niets uit!

Wat vinden jullie van hoe Charlie er nu uitziet?

Ps. Ik denk niet dat de snavel gaat teruggroeien...

Mars

Dat is mooi dat hij het nu eet.

Het snaveltje zal waarschijnlijk niet teruggroeien, denk ik. Maar als je hem zo kan helpen dan is dat fijn!

Best ingrijpende foto's om te zien, dat snaveltje dat nauwelijks zichtbaar is.
Timo: lief klein havikje, ik hoop dat je van bovenaf naar beneden tuurt om te kijken wat we doen...
Winky: klein eigenwijsje, ontdekkingsreizigertje, dag dapper kanarietje, geniet er van!
Dag Lay, dag bloempje van me...
Mijn lief tam Kesje: amper 5 weken oud, te nieuwsgierig voor deze wereld..