Ik zat ook meteen aan pellets te denken. Nadeel van pellets is wel dat ze het eerst moeten leren eten.
Pellets zijn brokjes, die niet gepeld hoeven te worden, zoals zaadjes. Ze bevatten heel veel voedingsstoffen. De wat grotere varianten worden eerst door de snavel door midden gebroken, maar als ik mijn vogeltjes beloon met een pellet, eten ze hem ook wel eens helemaal. Dan wordt hij wel verteerd in de krop.
Als je kijkt naar de iets kleinere variant pellet, dan die de meeste pellets-mensen hier geven, dan zou je eens kunnen kijken naar de Harrison High potency
super fine. Dan heb je nog de poedervorm: zelfde samenstelling, maar alleen maar poeder:
mash ook in high potency. Dat poeder is ideaal van vorm voor een 'gehandicapt' parkietje. Mijn maar is dat ze hier altijd liever de brokjes eten dan het overgebleven poeder van het brokkelen.
Dan heb je nog een laatste vorm, dat is de juvenile. Juvenile is eigenlijk handopfok, maar wordt ook gebruikt voor zwakkere vogels (bijvoorbeeld tijdens ziekte of gewoon de rui). Het is heel voedzaam en kan gegeven worden als bolletjes (met wat water, een beetje kauwgom-achtige structuur, dus zacht) of wat geruld: met wat minder water half droog. Daarbij moet een vogeltje wel veel drinken (zal een vogeltje wel veel gaan drinken). Mijn eigen vogeltjes willen het niet als bolletjes hebben, maar misschien die van jou wel.
Het lastige van dit alles is dus vooral het overzetten op pellets: parkietjes eten het meestal niet meteen. Maar het kan zijn dat jouw parkietje vrij snel behoefte heeft aan goede voeding en het daarom vrijwel meteen opeet.
Als je nadenkt over pellets, dan mag je me wel even een berichtje sturen. In dit geval lijkt het me goed als je even uitprobeert wat voor je parkietje geschikt is. Ik kan je dan een beetje gewone pellets (die je tussen twee lepels of met een vijzel wat kunt fijnmaken als mash) en wat juvenile opsturen.
Ik wil je graag meegeven, dat je wel snel moet handelen. Parkietjes zijn heel gevoelig voor slechte voeding, dus het is belangrijk dat zo wel echt parkietenvoer gaat eten.
Nog een linkje, omdat het voer niet bij elke dierenarts verkrijgbaar is:
http://www.winkelplein.nl/harrisonsvogelvoeding/default.asp?