s'avonds terug in broedblok?

Gestart door inge, januari 07, 2011, 20:30:10

Vorige topic - Volgende topic

0 Leden en 1 gast bekijken dit topic.

inge

Hallo allemaal,
Heb ik er goed aangedaan om mijn grasparkietje dat sinds een paar uur voor het eerst uit het broedblok gevlogen is , terug geplaatst heb voor de nacht?
Groetjes ;)

Mars

Een beetje laat. Maar ja, dat is prima.
Als je het idee hebt dat kleintjes nog wat wankel zijn of nog wel wat liefde kunnen gebruiken dan is het prima ze terug te zetten. Je zult zien dat ze in een paar dagen veel sterker worden en dan zichzelf heel gemakkelijk door de kooi (en evt. blok) bewegen, dan hoef je hem niet terug te zetten, want dan zou hij met gemak zelf terug kunnen keren.
Timo: lief klein havikje, ik hoop dat je van bovenaf naar beneden tuurt om te kijken wat we doen...
Winky: klein eigenwijsje, ontdekkingsreizigertje, dag dapper kanarietje, geniet er van!
Dag Lay, dag bloempje van me...
Mijn lief tam Kesje: amper 5 weken oud, te nieuwsgierig voor deze wereld..

inge

Oke, bedankt.
Hij zit er nu nog in, is het terug aan het bekijken of hij er wel zal uitkomen :D.
Als ik nog iets mag vragen, als ze 7 weekjes zijn mogen ze samen met paps en mams in de nieuwe kooi (2 van de kleintjes).
Eentje zou ik bij mijn mannetje in een andere kooi plaatsen omdat dit mannetje door de andere steeds van zijn stok gepikt wordt zit hij nu alleen. Ik zou er een kleintje bij zetten mischien is dat een goed idee,wat vinden jullie?(het mannetje is een super braaf)
Het andere zeer dominant popje mag dan ook weer bij de andere in de grote kooi hoe zou ik dat het best laten verlopen,
Eerst de andere in de kooi doen en haar als laatste of na een paar uurtjes, en zou het te riskeren zijn,zijn de kleintjes instaat tegen haar in te gaan moest ze ze iets willen doen,heb er een beetje schrik van dat er toch nog iets fouts zou kunnen gaan!!!!!
Alvast bedankt!!!!

Mars

Ik snap het niet helemaal (haal je het koppeltje uit elkaar?), maar...
Over het algemeen redden parkietjes van 7 weken zich prima en anders leren ze snel. Ze zijn vaak energieker dan de wat oudere en daarmee hebben ze een streepje voor. Voor een rustig mannetje kan dat even wennen zijn, zo'n aandachttrekkend kleintje ;)
Ze samen zetten is dus niet zo'n probleem, wees daar niet te bang voor. Qua leeftijd maakt het ook niet zo veel uit. Over het algemeen zul je altijd wel wat gekibbel krijgen om een nieuwe rolverdeling te krijgen. Geef dat ook de tijd.

Verder kun je bij een dominant popje en een nieuwe bewoner het beste even zorgen voor een nieuwe start: dus de kooi helemaal opnieuw indelen, zorgen voor een hoogste stok waar ze beide op kunnen zitten en voor alle vogeltjes een etensbakje (dus niet delen). Popjes zijn en blijven wat dominanter en dat zul je altijd blijven zien: een beetje gekibbel en gemopper om uit zoeken wie de baas is, krijg je dan waarschijnlijk wel. Pas als dit tot echt vechten (rollebollen over de bodem van de kooi) of elkaar achterna jagen lijdt dan moet je oppassen.

Timo: lief klein havikje, ik hoop dat je van bovenaf naar beneden tuurt om te kijken wat we doen...
Winky: klein eigenwijsje, ontdekkingsreizigertje, dag dapper kanarietje, geniet er van!
Dag Lay, dag bloempje van me...
Mijn lief tam Kesje: amper 5 weken oud, te nieuwsgierig voor deze wereld..

inge

Hoi Mars,nee hoor haal het koppeltje zeker niet uit elkaar!!!!!!!!
Even de toestand van voor de broedtijd.
We hadden eerst 2 grasjes pop en man,daarna nog twee bijgenomen ook pop en man.
De man die we eerst hadden en het vrouwtje die we laatst kochten werden verliefd ;Die begonnen eitjes op de bodem te leggen en heb ze dan een  broedblok aangeboden.
Toen had ik het mannetje die we het laatst gekocht hadden al appart gezet want werd door de popjes gepikt en weggejaagd ocharme t,is nen schat.
Daarna het eerste popje dat we hadden gekocht ook weggehaald bij het broedend koppeltje om jaloeze te vermijden!
Dus nu de huidige toestand  Nu zit paps en mams met de drie kleintjes in een kooi.
Heb een nieuwe kooi gekocht montana madeira en mijn bedoeling is om het koppeltje samen met 2 kleintjes en het oudere dominante popje samen in die kooi te laten samenleven!
En mijn ander mannetje een vriendje of vriendinnetje te geven zodat hij ook iemand heeft waar het hopelijk wel goed met gaat!!!!!!
Hoop dat je het nu wat beter verstaat,is inderdaad een heel verhaal .
Maar bedankt voor de uitleg ,hoop dat het allemaal goed gaat verlopen nog een paar weekjes dan is het zo ver ;D

Mars

Volgens mij ontstaan er alleen problemen in broedtijd of als er gebroed wordt. Nu de verhoudingen duidelijk zijn (broedende koppel is gevormd), zou het verder wle goed moeten gaan, mits je ze de ruimte geeft en er dus niet gebroed wordt.

De belangrijkste stelregel is eigenlijk: zorg er voor dat je nooit meer popjes hebt dan mannen. Liefst een 50-50% verdeling.
Ik zou dus weer lekker je twee koppels samen zetten en dan evt twee kleintjes houden. Houd daarbij in de gaten dat je ook niet wilt dat er inteelt ontstaat en de kans is natuurlijk groot dat twee leeftijdsgenootjes naar elkaar toe trekken: dus liever niet een popje en een mannetje uit hetzelfde nest houden. Kies je voor twee popjes, dan is de verhouding uit je groep en vooral als ze straks broeds zijn, is dat een probleem (eerste half jaar nog niet). Twee broertjes is een optie.

Zelf zou ik er dan voor kiezen (sterker nog, heb ik er voor gekozen) om 1 kleintje te houden en dan deze later aan te vullen met een (niet familie zijnde) nieuweling van het andere geslacht. Dan houd je de verhoudingen man-vrouw gelijk en in evenwicht. Maar jouw optie is ook mogelijk, mits je dus wel de man-vrouw verhoudingen in de gaten houdt.

Timo: lief klein havikje, ik hoop dat je van bovenaf naar beneden tuurt om te kijken wat we doen...
Winky: klein eigenwijsje, ontdekkingsreizigertje, dag dapper kanarietje, geniet er van!
Dag Lay, dag bloempje van me...
Mijn lief tam Kesje: amper 5 weken oud, te nieuwsgierig voor deze wereld..

inge

Dankjewel Mars,nu nog afwachten welk geslacht ze hebben de kleintjes ;)
En ben helemaal niet meer van plan om ze te laten broeden !!!!
Heb het eenmaal meegemaakt,wat ook niet eerst de bedoeling was ,hadden geen broedblok maar legde toch eitjes.
Heb het toen maar toegelaten met broedblok.
Kan ze toch niet allemaal houden he, als ik  ze maar hun gang laat gaan :D
En weg doen is voor mij geen optie, alleen als ik zou weten dat ze echt goed terecht zouden komen.
Dus vond het leuk dat eens meegemaakt te hebben ,ben blij met de kleintjes,en gelukkig is alles goed verlopen!!!!!!!!!!
Nu nog afwachten welk geslacht,ik zet binnenkort nog wat foto's erbij ,hopelijk is het dan al te zien.
Alvast hartelijk dank voor de vele raad die  ik van jou krijg ;D