te weinig eten

Gestart door hillie, januari 07, 2011, 13:33:52

Vorige topic - Volgende topic

0 Leden en 1 gast bekijken dit topic.

hillie

Ik heb al met de zoekfuctie gekeken wat de kenmerken zijn als een parkietje te weinig eten binnen krijgt.
En er staat maar een kenmerk in.
En dat is dat het poepje donkergroen/zwart wordt.

Zijn er nog meer dingen waar het parkietje dan last van kan krijgen als ze niet voldoende eet?
Het zit namelijk zo.
Wij hebben een popje waar de snavel van groeit.
En dat ze als die wel heel erg lang is niet voldoende eten binnen krijgt.
Nu hebben we gisteren avond de snavel weer kunnen knippen ( dat lukt niet altijd, omdat ze niet tam is)
En toen ging ze eten of ze de schaden in moest halen van dagen daarvoor.
En daarom wil ik weten waar ik het beste kan opletten dat ze niet verhongerd.

Geertje

Wanneer je je parkiet vasthoudt en je kunt het borstbeen duidelijk voelen of zien uitsteken, dan is de parkiet te mager.
Maar dan ben je eigenlijk al aan de late kant natuurlijk.

Hoeveel parkietjes heb je?
Als dat er 1 is of 2 zijn... dan zou aan het voerbakje te merken moeten zijn dat er beduidend minder gegeten wordt dan anders het geval is.

Ik voer mijn 2 grasparkieten dagelijks vers zaad. En elke dag is het zaadbakje ook helemaal leeggegeten ( op de lege zaadhulsjes na natuurlijk) als er iets overblijft dan is het wat groente of fruit uit een van de andere bakjes.
Mij zou het dus opvallen als niet alles op zou zijn.
Of als een vogel wel heel erg dik zou worden  :P





Mars

Ik denk dat je inderdaad de ontlasting wat inde gaten kunt houden, zoals je zelf al omschrijft.

De ene keer eten parkietjes ook meer dan de andere keer, dus het bakje als richtlijn houden, zou volgens mij vrij lastig zijn.
Timo: lief klein havikje, ik hoop dat je van bovenaf naar beneden tuurt om te kijken wat we doen...
Winky: klein eigenwijsje, ontdekkingsreizigertje, dag dapper kanarietje, geniet er van!
Dag Lay, dag bloempje van me...
Mijn lief tam Kesje: amper 5 weken oud, te nieuwsgierig voor deze wereld..

hillie

We hebben 2 parkietjes, dus aan de etens bakjes kan ik het niet zien.
Want het mannetje eet uit beide bakjes ( het vrouwtje trouwens ook).
Ze krijgen ieder 2 schepjes per dag.
En daar bij nog vers fruit en groente.

Dus moet de ontlasting maar in de gaten moeten houden.

Geertje

#4
Hillie,

Als ieder 2 schepjes per dag krijgt, en de snavel niet te lang is.. dan eten ze beide uit die bakjes.
Als ze 2 schepjes per dag krijgen en de snavel van de een is te lang om te eten.. dan zou ik denk ik toch merken dat de bakjes minder snel leeg raken?

Tenzij de andere parkiet in die periode ineens 2 keer zoveel gaat eten. Dat bedoelde ik toen ik schreef dat een (1) parkietje dan plots wel erg dik wordt ;)

Maar als het klopt van die donkergroene/ zwarte ontlasting dan is dat inderdaad ook een goeie graadmeter.

Lijkt me trouwens een heel gedoe, dat snaveltje knippen. ik benijd je niks :(

Succes ermee!

lovesbudgies

Ik heb het jammer genoeg 1x meegemaakt dat een parkietje te weinig gegeten had.
En geloof me, dat merk je! Ze was sloom en rustig, kon nog wel vliegen maar ik kon haar ook oppakken met m'n handen en kroelen, terwijl ze niet zo tam was. Oppakken zou ze nooit toelaten, dan vloog ze snel weg, maar nu kon ik haar zo pakken. Ze had totaal geen fut meer.
Ze zat niet bol maar dat kan er wel bij horen.

Op zo'n moment moet het parkietje zo snel mogelijk makkelijk en snel verteerbaar voedsel krijgen en een beetje druivensuiker.

Toen die van mij gegeten had was ze nog dezelfde dag weer helemaal de oude.

Dus het zou best kunnen dat jou parkietje iets te weinig binnen kon krijgen, maar zeker niet zo weinig dat het acuut levensbedreigend was.
Wel zou ze langzaam kunnen vermageren, dit kun je checken door haar te wegen en door om de paar dagen het borstbeen te checken.

parkietenwinkel

#6
Hoi Hoi,

Een lang aangroeiende snavel kan (hoeft niet) worden veroorzaakt door leverproblemen. Ik denk dat je het beste een vogelarts even naar je vogeltje kan laten kijken of hij misschien juist overgewicht heeft. Overgewicht kan namelijk leverproblemen veroorzaken.

Om overgewicht te voorkomen zou  je kunnen overwegen om over te stappen op pellets of op een rijk zadenmengsel. Overigens moet je van zo een rijk zadenmengsel ook niet te veel geven, want dan zoeken ze alleen de lekkere vette zaadjes eruit.

Groetjes,
Lisa

Reclame maken voor een winkel in je berichtje is niet toegestaan. Gr. Lovesbudgies