Nieuw parkietje, raar teentje!

Gestart door GG, januari 03, 2011, 18:56:35

Vorige topic - Volgende topic

0 Leden en 1 gast bekijken dit topic.

GG

Hoi allemaal, (ik wist niet precies waar ik het neer moest zetten, daarom maar hier :D)

Zoals jullie misschien gelezen hebben is onze Gemmie afgelopen vrijdag overleden :(.. Gappie zat er sindsdien maar een beetje vreemd bij en was telkens op zoek naar z'n maatje...

Dusss... Hebben we besloten om een nieuw maatje voor hem te kopen: Binkie :D
Binkie is ongeveer 3 maanden oud (lichtblauw met witte vleugels en een zwarte tekening op zijn koppie) en is echt super nieuwsgierig en helemaal niet bang! Ze wilde meteen naar Gappie toe, maar hij moest er niks van weten, hij was zelfs bang!
Binkie ging toen telkens heel voorzichtig stapje voor stapje dichterbij Gappie, en ineens waren ze de beste maatjes en zaten ze elkaar te kroelen  :-*

Maar nu viel me iets op! Binkie heeft een raar teentje! Haar lange teentje (die aan de achterkant zit zeg maar), die kan ze niet krullen en steekt gewoon naar achteren! Ook het nageltje zit heel raar, meer bovenop zeg maar! Op de een of andere manier kan ze toch wel goed kracht zetten met dat pootje en heeft ze goede balans (ook als ze op 1 pootje zit)... Haar andere pootje zag er op het eerste gezicht ook een beetje vreemd uit, maar toen ze op het gewone stokje zat krulde ze die wel netjes om het stokje...
Is het erg dat dat ene teentje zo raar staat? Of zou dat nog "normaal" groeien?

Ik zag het pas toen ze thuis was, ze zat met zoveel verschillende vogeltjes in een kooi dat ik het moeilijk kon zien daar... Verder ziet ze er gezond uit: snaveltje glanst mooi, ze heeft geen bloedluis, veren zitten netjes en geen ontlasting aan de veren...


Parkieten-Freak

Misschien kun je even een foto plaatsen van het teentje?


lovesbudgies

Waarschijnlijk is het een aangeboren foutje. Zolang ze er geen last van heeft en normaal kan zitten en landen is er niets aan de hand.
Je zult het nageltje wel regelmatig moeten knippen aangezien het het stokje niet raakt en dus niet afslijt.

Het zal niet nog normaal groeien, de pootjes zijn al uitgegroeid. Je zou eventueel nog even kunnen kijken of het goed buigt etc met je vingers.

Wel ontzettend fijn dat ze al lekker samen zitten te kroelen!


Edit; tegelijk met PF. Maar een foto zou wel handig zijn!

GG

Bedankt voor jullie reactie!
Ik zal morgen even proberen een foto'tje te plaatsen :) Voor vandaag heeft ze al genoeg gestresst!

Het ziet er eigenlijk stiekem wel een beetje grappig uit hoe ze vast knijpt met dat teentje, het ene deel van het teentje spant aan, het andere deel steekt naar achteren ;)

GG

Oke, ik heb inmiddels een foto gemaakt van het teentje, hoop dat het een beetje duidelijk is...



[verwijderd door de beheerder]

Kleintjes

Lijkt mij 'n schoonheidsfoutje. Ziet er niet vreemd uit verder.
Nouja, niet vreemder dan dat 't teentje niet buigt dan.

Je zult wel inderdaad regelmatig 't nageltje moeten knippen. Dit kun je bij de DA laten doen als je dat zelf eng vindt, of je kan iemand die ervaring heeft om hulp vragen. Als je 't aandurft kun je ookv ragen of iemand je 't wil leren, dan kun je 't zelf bijhouden.
Pootjes van; Eddie, Neo, en Ezio
Groetjes van ons :). IM: Venus-Gino-Silly-Mini-Gina-Giny-Pino-Kyra-Tolo-Cookie-Charly-Tweety-R2-D2.1-Kruumel-Oli-Sammie-Mozy-BB-8.1-BB-8.2-C-3PO-Pino II-Scotty-Jecky-Amy-Punky-MozyII-Dot-Lemmy
Geheugen problemen; Bij voorbaat excuses

GG

Ja, ik heb het zo eens zitten observeren, maar de kracht is verder gewoon prima!
Ik wil wel zelf het nageltje leren knippen, om daarvoor elke keer naar de dierenarts te gaan is ook zo duur ;)

Hoevaak en wanneer zou ik het nageltje moeten knippen? Ik moet dan toch het nageltje tegen het licht houden om te kijken hoe het adertje loopt.. Maar moet dat dan ook schuin geknipt worden en kan dat gewoon met een klein nagelschaartje/knippertje?

lovesbudgies

#7
Je moet het nageltje knippen zodra het te lang wordt, hoe vaak dat zal zijn is niet te zeggen, dat ligt eraan hoe snel het groeit.
1 van mijn parkietjes heeft ook zoiets; hij heeft hele vreemde nageltjes waarvan er eentje recht naar beneden loopt. Deze raakt
dus ook de stok niet. Ik moet dit nageltje ongeveer om de 3 maanden even bijknippen.

Even het teentje tegen het licht houden inderdaad, al is het nageltje zo te zien zo licht dat je de ader ook zo wel kan zien lopen.
Je mag een nagelknippertje gebruiken. Ik vind het zelf handiger om een klein schaartje met een bolle punt gebruiken.
Je moet het nageltje inderdaad schuin afknippen:



http://www.birdweb.nl/content/view/250/

GG

Ah super bedankt voor je antwoord :) ;D Wel duidelijk zo met het plaatje!

Is inderdaad wel een goede tip om een schaar met een botte punt te gebruiken! Voor je het weet heeft een parkiet een schaar in zijn buikje bij een verkeerde beweging! En dat zou natuurlijk vreselijk zijn!!

Ik ga het even in de gaten houden.. vind het nog moeilijk om te beoordelen wanneer ik het nageltje moet knippen aangezien ze heel de dag rond hupt. Zo te zien belemmerd het haar niet, ze valt eerder nog voorover dan achterover uit haar enthousiasme :D.... (ze gaat ook nog niet uit de kooi, dus weet ook niet of ze in kleding blijft hangen ofzo)..