broedsheid in januari/februari

Gestart door Mars, januari 02, 2011, 20:01:30

Vorige topic - Volgende topic

0 Leden en 1 gast bekijken dit topic.

Mars

Hallo allemaal,

Ik ben eventjes heel erg nieuwsgierig. Ik merk hier ieder jaar in januari dat mijn man en pop (Milan en Jim) heel erg broeds worden.
Het begint meestal als beide door de stevige rui heen zijn en dan zie ik het gedrag echt weer veranderen.

Op dit moment zijn ze met zijn tweetjes flink aan het oefenen. Nu zal dit normaal niet tot kleintjes leiden, maar Jim ziet overal wel een broedplekje in, dus vorig jaar had ze een deel van een etensbak in bezit genomen.
Het rare is dat ik dit gedrag dus eigenlijk het hele jaar niet zo sterk zie als begin van het jaar (dus ook lente en zomer niet).

Mijn vraag:
Zien jullie dit gedrag in deze tijd ook? Of hebben Jim en Milan gewoon een rare tijdsklok in zich?
Timo: lief klein havikje, ik hoop dat je van bovenaf naar beneden tuurt om te kijken wat we doen...
Winky: klein eigenwijsje, ontdekkingsreizigertje, dag dapper kanarietje, geniet er van!
Dag Lay, dag bloempje van me...
Mijn lief tam Kesje: amper 5 weken oud, te nieuwsgierig voor deze wereld..

Petr@

Uhmmm ik heb hier een klein nympfomaantje :-[
Luna is altijd wel broeds tot grote vreugde van Vledder die geen meisje meer heeft ;)
In Memory: Mijn lieve Mitzi 2010
                  Mijn allerliefste Vledder 2013
                  Mijn altijd lieve angstige Goofy 2014
                  Mijn lieve pratende Pluto 2014
                  Mijn lieve dikke Luna 2015
                  Mijn lieve kleine Lola  2016

fullmetalgirl

Ik zie hier het gedrag ook behoorlijk,

Buiten dat hoor ik van meerdere mensen en zie ik op meerdere forums flink wat broedgedrag.
Het is wat mij betreft zeker niet iets wat bij slechts een enkeling gebeurt op dit moment :)

Waarom weet ik niet precies, misschien omdat de luchtvochtigheid nu goed is?


Mars

Ik zat aan de temperatuur binnen te denken (verwarming is aan).
Maar misschien ook wel zoals ik al noemde: de grote rui is geweest.. ze zijn er weer klaar voor?

Ik weet het niet, vind het gewoon wat raar en het levert me nu al een bijkomend probleempje op: het evenwicht tussen mannen en vrouwen.
Ik heb twee mannen en 3 popjes (de ene is van het nestje vorig jaar en de andere nu 1,5). Ik merk dus dat ook de jaloersie nu al op begint te komen: mijn tweede man (Quint) valt wat minder in de smaak, dus richten alle popjes zich op Milan. Maar goed dat is een ander verhaal.

Maar in ieder geval goed om te weten dat er meer hormoontjes op hol slaan zo in deze tijd.
Timo: lief klein havikje, ik hoop dat je van bovenaf naar beneden tuurt om te kijken wat we doen...
Winky: klein eigenwijsje, ontdekkingsreizigertje, dag dapper kanarietje, geniet er van!
Dag Lay, dag bloempje van me...
Mijn lief tam Kesje: amper 5 weken oud, te nieuwsgierig voor deze wereld..

fullmetalgirl

mijn vogels zitten overigens allemaal buiten...
en heb hier stuk of 4 koppels die echt behoorlijk "willen"

ze zullen toch nog even moeten wachten..  ::)

Kleintjes

Januari en Februari zijn de normale broedmaanden voor de parkietjes. In 't wild broeden ze namelijk in deze maanden omdat 't dan zomer is in Australië en er dus genoeg te vinden is.

Opmerkelijk is 't dat er verschil zit tussen parkietjes in Noord en Zuid Australië: Noord broedt tussen Juni en Augustus, terwijl Zuid tussen Januari en Februari broedt hihihihi :P.

We moeten nooit vergeten dat hun biologische klokjes nog altijd met de klokjes aan de andere kant van de wereld synchroon lopen, en niet met onze klok ;)

Eigenlijk heel logisch dus :)
Pootjes van; Eddie, Neo, en Ezio
Groetjes van ons :). IM: Venus-Gino-Silly-Mini-Gina-Giny-Pino-Kyra-Tolo-Cookie-Charly-Tweety-R2-D2.1-Kruumel-Oli-Sammie-Mozy-BB-8.1-BB-8.2-C-3PO-Pino II-Scotty-Jecky-Amy-Punky-MozyII-Dot-Lemmy
Geheugen problemen; Bij voorbaat excuses

lovesbudgies

#6
@Kleintjes: Hè? Dat kan toch niet?

De biologische klok wordt toch beïnvloed door de seizoenen en niet door welke naam wij aan deze maanden geven.
Ik bedoel; in Januari en Februari is het in Australië warm en is er genoeg te eten om kleintjes groot te brengen. Bij ons is het in deze tijd het tegenovergestelde, dan kunnen zij toch niet weten dat het in hun oorspronkelijke land tijd om te paren is?

Het lijkt mij dat hun gedrag wordt beïnvloed door de omstandigheden om hun heen, en niet door de omstandigheden op dat moment in hun land van herkomst.

Dit is logisch denken van mij hoor, geen van experts overgenomen kennis, dus mocht ik het fout hebben dan eis ik een uitleg. :P

Kleintjes

Citaat van: lovesbudgies op januari 02, 2011, 23:56:43
@Kleintjes: Hè? Dat kan toch niet?

De biologische klok wordt toch beïnvloed door de seizoenen en niet door welke naam wij aan deze maanden geven.
Ik bedoel; in Januari en Februari is het in Australië warm en is er genoeg te eten om kleintjes groot te brengen. Bij ons is het in deze tijd het tegenovergestelde, dan kunnen zij toch niet weten dat het in hun oorspronkelijke land tijd om te paren is?

Het lijkt mij dat hun gedrag wordt beïnvloed door de omstandigheden om hun heen, en niet door de omstandigheden op dat moment in hun land van herkomst.

Dit is logisch denken van mij hoor, geen van experts overgenomen kennis, dus mocht ik het fout hebben dan eis ik een uitleg. :P

Je mag eisen wat je wilt, of je 't ook krijgt is 'n ander hahaha :P
Je hebt 't niet fout hoor :) Maar als aanvulling:

Eigenlijk komt dit grotendeels overeen met eerdere gissingen  van Mars: Wij zorgen voor meer licht, warmte en (als 't goed) luchtvochtigheid in huis, dus eigenlijk bootsen wij de seizoenen na, maar dan ook 'persoonlijke' schaal :)
Hun biologische ritme is deels nog altijd aanwezig, kijk maar eens naar de verwilderde halsbandparkieten. De eerste 'wilde' koppels hier in ons landje wisten immers ook nog steeds wat ze moesten doen om te overleven. Daar hoort dat klokje ook bij :) Zodra er meer licht, warmte en dergelijke is dan gaan ze er tegen aan, om 't zo maar even te noemen hihihi.
Pootjes van; Eddie, Neo, en Ezio
Groetjes van ons :). IM: Venus-Gino-Silly-Mini-Gina-Giny-Pino-Kyra-Tolo-Cookie-Charly-Tweety-R2-D2.1-Kruumel-Oli-Sammie-Mozy-BB-8.1-BB-8.2-C-3PO-Pino II-Scotty-Jecky-Amy-Punky-MozyII-Dot-Lemmy
Geheugen problemen; Bij voorbaat excuses

fullmetalgirl

Citaat van: Kleintjes op januari 03, 2011, 00:04:28
Je mag eisen wat je wilt, of je 't ook krijgt is 'n ander hahaha :P
Je hebt 't niet fout hoor :) Maar als aanvulling:

Eigenlijk komt dit grotendeels overeen met eerdere gissingen  van Mars: Wij zorgen voor meer licht, warmte en (als 't goed) luchtvochtigheid in huis, dus eigenlijk bootsen wij de seizoenen na, maar dan ook 'persoonlijke' schaal :)
Hun biologische ritme is deels nog altijd aanwezig, kijk maar eens naar de verwilderde halsbandparkieten. De eerste 'wilde' koppels hier in ons landje wisten immers ook nog steeds wat ze moesten doen om te overleven. Daar hoort dat klokje ook bij :) Zodra er meer licht, warmte en dergelijke is dan gaan ze er tegen aan, om 't zo maar even te noemen hihihi.

Dat legt niet uit waarom de buiten vogels met 0 graden en weinig licht buiten ook broeds zijn :)
Ze zijn er dit jaar dus gewoon vroeg bij... (januari febr. zullen ze hebben overgehouden van "thuis" zover ik heb gehoord gaat het daar meer om luchtvochtigheid dan warmte)

Kleintjes

Citaat van: fullmetalgirl op januari 03, 2011, 08:14:32
Dat legt niet uit waarom de buiten vogels met 0 graden en weinig licht buiten ook broeds zijn :)
Ze zijn er dit jaar dus gewoon vroeg bij... (januari febr. zullen ze hebben overgehouden van "thuis" zover ik heb gehoord gaat het daar meer om luchtvochtigheid dan warmte)

Da's waar.
Welke dieren of welke planten zijn niet van slag af tegenwoordig?
Pootjes van; Eddie, Neo, en Ezio
Groetjes van ons :). IM: Venus-Gino-Silly-Mini-Gina-Giny-Pino-Kyra-Tolo-Cookie-Charly-Tweety-R2-D2.1-Kruumel-Oli-Sammie-Mozy-BB-8.1-BB-8.2-C-3PO-Pino II-Scotty-Jecky-Amy-Punky-MozyII-Dot-Lemmy
Geheugen problemen; Bij voorbaat excuses

Mars

Bij mij zijn ze er dus al drie jaar vroeg bij he? ;)

Maar inderdaad: gedeeltelijk zijn ze hun oergevoel kwijt (Jim wil altijd graag vriendjes worden door het raam van de deur met de buurkat buiten) en gedeeltelijk echt niet: dus ik geloof zeker wel in de januari is broedmaand theorie.

Timo: lief klein havikje, ik hoop dat je van bovenaf naar beneden tuurt om te kijken wat we doen...
Winky: klein eigenwijsje, ontdekkingsreizigertje, dag dapper kanarietje, geniet er van!
Dag Lay, dag bloempje van me...
Mijn lief tam Kesje: amper 5 weken oud, te nieuwsgierig voor deze wereld..

Moppers

De parkietjes die wij hier in Nederland houden weten echt niet, bewust of onbewust, dat het tegelijkertijd in Australië zomer is. Het indelen van tijd in maanden is puur een menselijks iets. Seizoenen zijn iets van de natuur. Dus bij mij komt het er niet in dat parkietjes hier in januari broeds worden omdat het in Australië ook januari is en daar dan toevallig zomer.

Zorgen we echt voor meer licht en warmte in de winter? Ik in ieder geval niet.
In de zomer is het al om 5 uur 's ochtends licht. Ik lig dan toch echt nog te slapen, dus zowel in de zomer als in de winter bepaalt de hoeveelheid licht buiten of het tot een uur of 7 binnen licht of donker is.
Ik heb mijn verwarming standaard op 17 graden staan vanaf het einde van de herfst (dit jaar was ik er laat bij met het aanzetten van de verwarming, maar dat lag aan het nog niet afhebben van de volledige cv aansluiting). Als ik langer dan 4 uur thuis ben, zet ik hem op 19 graden. Hoewel mijn huis in de zomer vrij koel is, gaan de temperaturen dan toch echt richting de 25 graden, warmer dus.
Ik zal eens kijken of Binky en Deuntje nu ook meer aan het 'oefenen' zijn dan normaal en hoe dat de komende twee maanden verloopt. Het is me nog niet opgevallen, maar aangezien ik absoluut niet aan nestjes doe is het sinds het eerste jaar dat ze het deden niets vreemds meer. Misschien dat het dus zegmaar het ene oog ;) in en het andere oog uitgaat, zal er eens op letten.

Kleintjes

Even 'n gekke gooi maar..: Kent iemand 'n dierentolk? Dan zouden we misschien 'te weten komen' wat er zich speelt. Hoewel, 100% zeker weten we dat nooit, maar dan nog.
Misschien 't proberen waard?

Als we alles zouden weten dan was er ook niks meer te leren en werden er geen fouten gemaakt. Dus dat zou ook niet goed zijn, lijkt me :)
Pootjes van; Eddie, Neo, en Ezio
Groetjes van ons :). IM: Venus-Gino-Silly-Mini-Gina-Giny-Pino-Kyra-Tolo-Cookie-Charly-Tweety-R2-D2.1-Kruumel-Oli-Sammie-Mozy-BB-8.1-BB-8.2-C-3PO-Pino II-Scotty-Jecky-Amy-Punky-MozyII-Dot-Lemmy
Geheugen problemen; Bij voorbaat excuses

lovesbudgies

Ik ben het totaal met Moppers eens, haha. Bij mij gaat die "Januari is zomer in Australië" theorie er ook niet in.
Ik zie hier wel dat de mannen ontzettend druk zijn en graag willen paren. De popjes daarentegen hebben nergens last van. (Ja, van de mannen!)

Ik ken een aantal mensen die telepathisch met dieren kunnen communiceren. Sterker nog, ik ben zelf ook ooit eens met de ruim 6 jarige opleiding begonnen.
Ik heb een aantal keer een consult aangevraagd onder andere voor mijn parkietjes. Let wel altijd op wie je vraagt. Toen ik met die opleiding begon
waren er 25 dierentolken in Nederland, allemaal hadden ze de opleiding gevolgd waar ook een jarenlange training aan vast zit. Per diersoort!
Elke diersoort is anders dus werden ze na hun opleiding begeleidt door ervaren paardentrainers, etc.
Intussen zijn er tientallen mensen die zich dierentolk noemen terwijl ze geen opleiding gehad hebben. Die bij wijze van spreken 1 keer een goed antwoord uit hun eigen huisdier kregen en gelijk een site hebben aangemaakt. Er zit nergens zoveel kaf tussen het koren als in de paranormale wereld.
Ik ken 1 hele goede in zoetermeer mocht je een consult aan willen vragen.

Maar bedenk wel; parkieten kennen alleen zichzelf en hun vriendjes. Ze 'spreken' vanuit hun eigen kleine belevingswereld. Het kan heel goed zijn dat ze 'zegggen': als ik broeds ben dan ben ik gewoon broeds. Luchtvochtigheid? Temperatuur? Het is een lichamelijke reactie hierop dat ze broeds maakt, het is instinct, dus ik weet niet of ze daar bewust iets over kunnen zeggen.
Oergevoel? Het feit dat het nu in Australië zomer is? Mijn ervaring is dat de meeste dieren daar niet over nadenken, ze weten het misschien niet en het boeit ze niet. Ze leven in het hier en nu en zullen eerder dingen vertellen als dat hun baasje niet goed in z'n vel zit, of dat ze hun favoriete speeltje terug in de kooi willen.

Moppers

Ik zou het in de gaten houden, dus bij deze.
Binky en Deuntje vertonen nog geen oefengedrag. Gisteravond zag ik echter dat popje Bloem zich aanbood aan haar ventje Pique. Ze nam de paarhouding aan, tikte tegen zijn snavel, ging de hele tijd in die houding tegen hem aan zitten. Pique moest er niets van weten (of snapte het niet, dat kan natuurlijk ook, het is immers een vent ;)) Bloems hitsigheid heeft zo'n 5 minuten, sindsdien heb ik niets meer gezien. Maar wie weet wat ze allemaal uitvogelen als ik aan het werk ben.
De temperaturen in mijn huis zijn nog hetzelfde. De luchtvochtigheid waarschijnlijk ook, maar aangezien ik nergens een hygrometer kan vinden kan ik dat niet met zekerheid zeggen. Wel is duidelijk dat het aantal lichturen langzaam toeneemt, aangezien het steeds langer licht is overdag.