broeden in voliere woonkamer

Gestart door rhoogerhuis, januari 02, 2011, 14:29:20

Vorige topic - Volgende topic

0 Leden en 1 gast bekijken dit topic.

rhoogerhuis

Hallo,

ik heb in de woonkamer een binnen voliere met drie koppels erin.
Heb er 5 broedblokken ingehangen maar er gebeurd niets. Ga van de zomer een buiten voliere maken en een broedruimte.
Wil nu alvast kijken ofdat ik mijn eigen bloedlijn kan maken.
De parkieten kijken niet om naar de hokken en toen ik ze kocht waren de neusdoppen nog aardig bruin maar ze zijn nu allemaal blauw geworden van de poppen.
De lichturen heb ik ook op 15 uur staan, dus wat kan ik nu nog doen ?
Zal er even een foto bij sturen van de situatie.
Zou het kunne dat het in de woonkamer te druk is.
Heb wel een zoon van 1,5 jaar door de kamer heen lopen.

Ik hoop dat iemand nuttige informatie voor mij heeft.

Gr Remco

Mars

#1
Mogelijk zijn de vogeltjes nog niet oud genoeg (popjes een jaar?), of hebben ze gewoon last van de korte dagen. Zo te horen moet je je eerst nog eens goed inlezen: denk aan lichturen, ruimte, luchtvochtigheid, voeding, handopfok enz. In principe maakt een onrustige omgeving niet uit, tenzij parkietjes zich niet veilig voelen. Dat gebeurt meestal pas na een paar maanden. Dus twee vragen: hoe oud zijn ze en hoe lang heb je ze?
De twee popjes die bij mij gebroed hadden kregen onder invloed van broedsheid beide een andere kleur dop: de ene juist heel donker, de andere juist heel licht (wittig). Dus dat zegt weinig.

Ik weet niet hoe groot je binnenvoliere is, maar ik zou je niet aanraden met meerdere koppels tegelijk in een huiskamervoliere te broeden.
Je hebt nu 6 vogels, stel dat ze allemaal 6 kleintjes krijgen dan heb je 24 vogels in een huiskamervoliere, beetje krap denk ik zo.

Maar dat is nog niet het grootste probleem. Broedse popjes (maar ook mannen) kunnen heel wreed tegen elkaar zijn, vooral als de ruimte klein is: ze kunnen elkaar ernstig verwonden in de strijd voor een blok. Als dat eenmaal gebeurd is, dan heb je nog niet het ergste achter de rug. De kans is groot dat de vogels op een kleine ruimte de eitjes, of kleintjes van elkaar beschadigen.

Ik heb het zelf zelfs met een popje gehad dat jaloers werd op haar eigen uitgevlogen kleintjes en haar man: ook daar was ze flink mee aan het vechten als gevolg van een relatief te kleine ruimte (een behoorlijk ruime kooi, maar dus wel met 6 kleintjes en ouders er in). Lees ook eens het laatste berichtje van Mirjam over de ladekuikens http://forum.parkietenweb.nl/index.php?topic=25139.msg141729 dan zie je ook hoe fel de broedse dames kunnen zijn.

Dus mijn advies: kies een koppel uit, als ze oud genoeg zijn en je voorzorgsmaatregelen neemt (zie hierboven en het artikel over broeden op de site van parkietenfreak.nl) en zet dit apart in de voliere of een ruime kooi (ik zou de voliere voor het koppel gebruiken en dan de 4 samen in de ruime kooi).

Timo: lief klein havikje, ik hoop dat je van bovenaf naar beneden tuurt om te kijken wat we doen...
Winky: klein eigenwijsje, ontdekkingsreizigertje, dag dapper kanarietje, geniet er van!
Dag Lay, dag bloempje van me...
Mijn lief tam Kesje: amper 5 weken oud, te nieuwsgierig voor deze wereld..

Mars

Ik lees net je andere bericht over het vogeltje met schurftmijt.
Je hebt de vogels nog maar net en je hebt in ieder geval 1 vogel met een besmettelijke ziekte.

- Je zult eerst een paar maanden moeten wachten tot je zeker weet dat de schurftmijt definitief weg is en niet overgegaan is op 1 van de andere vogels.
- Schurftmijt tast het afweersysteem ernstig aan, dus de man die het nu heeft gehad, zal eerst moeten herstellen voor hij papa wordt, dat kost een hoop energie.
- Als de schurftmijt onder de kleintjes komt, dan kan dat de dood tot gevolg hebben of de kleintjes zullen zich niet goed kunnen ontwikkelen (niet goed groeien).


- parkietjes moeten eerst wennen aan elkaar, koppels vormen, wennen aan de nieuwe situatie en vertrouwen krijgen in het nieuwe huisje. Het lijkt me heel sterk dat ze al heel snel aan kleintjes beginnen. Gun ze wat tijd en hang de blokken in het voorjaar pas op.
Timo: lief klein havikje, ik hoop dat je van bovenaf naar beneden tuurt om te kijken wat we doen...
Winky: klein eigenwijsje, ontdekkingsreizigertje, dag dapper kanarietje, geniet er van!
Dag Lay, dag bloempje van me...
Mijn lief tam Kesje: amper 5 weken oud, te nieuwsgierig voor deze wereld..

rhoogerhuis

de vogels zijn tussen de 1 en 5 jaar oud.
1 koppel heb ik al langer.
DE man met schurftmijt heb ik nu weer bij de rest gezet en hersteld goed, hou de rest ook in de gaten.
Als in jonkies krijg dan heb ik daar nog wel andere hokken voor en ook wel ruimte maar ga binnekort ook aan de buiten en binnen voliere beginnen in aan de garage.

De voliere is 60*60 cm vierkant en 1,5 meter hoog. dus dat lijkt me groot genoeg.
En koppen waarvan de man ziek is geweest die hebben al vaker nestjes gehad bij een kweker waar ik ze weg heb.
Maar we wachten gewoon af en anders begin ik van de zomer buiten.

Remco

Mars

60 x 60 is al voor 6 parkieten aan de kleine kant. Echt, dat zou ik niet doorzetten als ik jou was.
De hoogte maakt voor de vogels niet veel uit, aangezien ze graag hoog zitten.
Timo: lief klein havikje, ik hoop dat je van bovenaf naar beneden tuurt om te kijken wat we doen...
Winky: klein eigenwijsje, ontdekkingsreizigertje, dag dapper kanarietje, geniet er van!
Dag Lay, dag bloempje van me...
Mijn lief tam Kesje: amper 5 weken oud, te nieuwsgierig voor deze wereld..