Mannetje veranderd na dood popje

Gestart door GG, januari 01, 2011, 15:08:39

Vorige topic - Volgende topic

0 Leden en 1 gast bekijken dit topic.

GG

Zoals jullie misschien in mijn vorige bericht hebben gelezen is Gemmie gister avond overleden.
Nu hebben we nog een 2e parkiet: Gappie. Die is van kleins af aan bij Gemmie geweest (Gemmie was een weesje die we gevonden hadden, Gappie hebben we daarbij gezet, die was toen een half jaar). Hij is dus erg gewend aan een vriendinnetje.

Nu merk ik dat Gappie wat aan het veranderen is. Hij is vandaag erg stil, slaapt veel en eet niet (hij heeft alleen een klein stukje sinaasappel op). Soms speelt ie wat met het spiegeltje waar Gemmie altijd mee speelde, maar over het algemeen zit hij rustig op zijn stokje en komt er niet veel uit, hij heeft wel even op mijn hand zitten brabbelen, maar ging daarna meteen terug het kooitje in..
Gappie is echt een gezelschapsdiertje en vind het heerlijk om te knuffelen.. Zou het daarom misschien verstandig zijn om een nieuw popje erbij te zetten, zodat ie weer een maatje heeft?

Wat moet ik doen met het eten? (Ik ben een dag of 2 geleden overgestapt op Xtravital, Gappie at dit goed, maar met name omdat hij alles wat Gemmie deed, na deed.)
En moet ik het spiegeltje weghalen? Of wat andere speeltjes erin hangen?

lovesbudgies

Dit is lastig GG. Het zou ook kunnen dat Gappie ziek is. Uiteraard kunnen parkieten apathisch worden door bepaalden omstandigheden, maar dit
kan ook een teken van ziekte zijn.

Hou hem even een paar dagen goed ik de gaten. Mocht het verslechteren ga dan meteen langs de vogeldierenarts.
Als hij zo blijft ga dan ook binnen een week langs de vogeldierenarts. Je moet er niet aan denken Gap ook te verliezen.

Geef hem maar even zijn oude eten weer met ei-voer apart. Je mag hem ook trosgierst geven als hij niet wilt eten.

Ik zou het spiegeltje even laten hangen, zo lijkt het voor hem of hij minder alleen is. Plus hij speelt ermee, dat is goed.
Je kunt er een ander speeltje bij hangen mits hij er niet bang voor is. Dat moet je nu even niet hebben.

Te zijner tijd kun je inderdaad weer een maatje voor Gappie kopen, ik denk dat hij daar heel erg blij mee zou zijn. Wanneer je dat doet hangt
ook van jou en je eigen gevoel af. Wil je alweer een nieuw parkietje? Of doe je het alleen voor Gappie? En wat doe je met het parkietje
als het tussen hem/haar en Gappie niet klikt?

GG

bedankt voor je reactie!

het gaat inmiddels weer wat beter, hij begint voorzichtig aan zijn voer te pikken en hij is weer hyperactief! Gelukkig! Ik denk dat hij een beetje moest wennen dat ie alleen is, want alles wat Gemmie deed, dat deed hij na... Op het moment is ie een appel kusjes aan het geven haha!

Een nieuw parkietje willen we aanschaffen omdat we het zielig vinden dat hij alleen zit, we hebben door de week ook niet veel tijd om hem aandacht te geven vanwege werk e.d. Vaak zit ie dan de hele middag alleen..
Het verzorgen van een 2e parkiet zijn we gewend, dus of we nu voor 1 of 2 parkieten zorgen dat maakt dan niet uit :)
Gappie is een erg makkelijk vogeltje, hij vind alles prima. We hebben ook wel eens een parkiet van vrienden gehad omdat zij op vakantie gingen, Gappie ging meteen op onderzoek uit en vond het andere parkietje wel heeel interessant en wilde er bijna bij in het kooitje kruipen! Gemmie werd helemaal agressief, dus het is een wonder dat ze Gappie ooit geaccepteerd heeft...
Ik denk dat het wel gaat lukken met Gappie en een ander parkietje erbij, zo niet dan kunnen we het andere parkietje bij vrienden onderbrengen (die hebben een voliere).

Morgen gaan we even kijken bij een kweker... :D

pbos

Hoi,

je hoeft niet persee een popje er weer bij te doen hoor. Je kunt ook voor een mannetje kiezen. Mannetjes gaan vaak goed samen en zullen snel de beste maatjes zijn. Popjes zijn over het algemeen wat dominanter. Zij zal dus vaak degene zijn die 'de broek aan heeft' in de kooi. Succes met je keuze. Weet zeker dat je parkietje blij zal zijn met een vriendje.

Groetjes Peter

GG

Thanks :D Ik zal even aan de kweker vragen wat hij het beste vind...
Al moet ik zeggen dat ik Gemmie nog wel mis hoor :( Het nieuwe vogeltje zal onze eigenwijze, nieuwsgierige en lieve Gemmie niet kunnen vervangen!

We gaan morgen even langs bij de kweker, ben benieuw wat hij allemaal heeft...
Ik neem natuurlijk ook wel even een lijstje mee waar ik allemaal op moet letten bij de aanschaf van een nieuw vogeltje!
Heb er wel erg veel zin in om weer een parkietje tam te maken :D

EvelienM

sterkte hoor met het verlies van Gemmie, ik denk inderdaad dat een maatje wel fijn voor Gappie zal zijn, succes!

GG

Nou het nieuwe vriendje is er inmiddels (3 mnd oud popje), Gappie was eerst heeel bang! Na 3 uur moeilijk doen en vooral niet bij elkaar in de buurt proberen te komen, waren ze ineens aan het kroelen :)
Gappie is helemaal omgeslagen en weer het vrolijke vogeltje die we gewend zijn :)

Het is dus een goede beslissing geweest, al voelt het soms wel een beetje lullig omdat Gemmie net overleden is, die mis ik namelijk ook nog steeds :S