Xtravital vervangen?

Gestart door GG, december 30, 2010, 16:56:34

Vorige topic - Volgende topic

0 Leden en 1 gast bekijken dit topic.

GG

Hallo,

Ik ben sinds vandaag overgestapt van gewoon parkietenzaad naar Xtravital (op aanraden van de dierenarts), alleen ik vind het echt duur voor zo'n kleine verpakking! Nu las ik hier iets dat je ook gewoon eivoer een paar keer per week kan toevoegen aan heb parkietenzaad, is dit ook goed? Want ik vind het erg duur om telkens zo'n zak te geven.

Hoeveel voer mag een parkiet eigenlijk hebben? Ik doe elke week het bakje helemaal vol en daar doen ze dan heel de week mee, maar volgens mij eten ze dan best wel veel, want soms is het ook eerder op!
Bij de Xtravital zit zo'n schepje, ik heb nu 3 schepjes in het bakje gedaan, maar dat lijkt zo weinig?! Mijn 2 parkieten eten namelijk best vaak... Moet ik dit meerdere malen per dag geven of zijn 3 schepjes genoeg voor de hele dag? En mogen ze dan ook nog dat parkietenzaad erbij of afwisselen?
Ik zie even door de bomen het bos niet meer, de dierenarts heeft me zoveel verteld!

GG

Oh ik ben weer te snel met vragen! heb al een hoop antwoorden kunnen vinden :D

lovesbudgies

Mooi! Mocht je nog iets willen weten dan kun je het hier alsnog vragen.

Marcus

Zo duur is Xtravital niet hoor. Ik betaal nu voor mijn pellet voer net zoveel als destijds voor Xtravital. Bedenk wel dat als je de bakjes helemaal vol gooit voor een week, de vogels de neiging krijgen om te snacken met gevolg dat je vogels misschien ondervoed raken.

GG

^ Dat deden we eerst inderdaad en toen viel het op dat ze wel heel veel aan het eten waren heel de dag door!
nu doen we gewoon telkens 4 lepeltjes erin en pas weer nieuwe als het op is.
Maar het eten gaat nu sowieso minder snel omdat Gappie nu nog maar alleen is, dus das ook even wennen ;)

pbos

Hoi,

Als je XtraVital voert, zijn twee schepjes per vogel per dag genoeg. Het is verstandig om deze hoeveelheid aan te houden. Anders gaan ze, zoals al gezegd, alleen het lekkere eruit eten en krijgen ze niet alles binnen wat ze nodig hebben. Naast de twee schepjes XtraVital, kun je natuurlijk ook wat groente of fruit geven. Af en toe een stukje trosgierst mag ook best. Maar niet meer dan een halve stengel per vogel per week. Een kilo verpakking XtraVital kost 9 euro, als je een vogel hebt en twee schepjes per dag voert, kun je 100 dagen met een verpakking. Komt neer op 3 euro per maand! Niet echt duur toch?

Succes ermee... Peter

Mars

Je zou evt ook kunnen kijken naar het zelf samenstellen van een gemengd zaadvoer.
Dus wat verschillende merken en soorten zaden door elkaar heen mengen en uiteraard daarnaast eivoer geven.

Maar XtraVital is wel 1 van de betere zaadvoeders en komt volgens mij rond de 3 euro, 3,50 per maand uit per parkiet. Net als harrison pellets overigens.
Tja, dat zou je te veel kunnen vinden, maar het valt reuze mee, volgens mij. En ik denk dan... als je dat al te duur vind, wat nu als je een keer naar een dierenarts moet, heb je dat er wle voor over?
Timo: lief klein havikje, ik hoop dat je van bovenaf naar beneden tuurt om te kijken wat we doen...
Winky: klein eigenwijsje, ontdekkingsreizigertje, dag dapper kanarietje, geniet er van!
Dag Lay, dag bloempje van me...
Mijn lief tam Kesje: amper 5 weken oud, te nieuwsgierig voor deze wereld..

GG

Nou ja, ik ben pas naar de dierenarts geweest en ja dat heb ik ervoor over :) Want mijn parkietje(s) is (zijn) natuurlijk een deel van de familie!

Mijn vogeltje begint het voer nu te eten en ik zie inderdaad ook dat hij het wat minder vaak eet, maar nog wel voldoende (vult het misschien sneller?).
Ik had inderdaad ook al bekeken hoe het zat met die schepjes, met name ook omdat het zo voedzaam is allemaal :) Ik ga eens kijken hoelang we over dit pak doen :P Maar ik denk toch dat we Xtravital blijven geven :)

Fruit en groente krijgt ie elke dag een stukje en trosgierst ook eens in de week en als ie lief is geweest buiten de kooi wat extra pitjes in z'n speeltje :D

Kleintjes

De hoeveelheid XtraVital die 'n parkietje eet zat ietsjes verschillen. Hier krijgen ze elk anderhalf (1.5 )schepje per parkiet per dag. Mini kreeg in de tijd dat ze nog leefde (ze was ziek) meer en ook vaker apart (ong 3 schepjes per dag). De andere parkeitjes die ik heb gehad kregen ook ietsjes meer, ze waren veel actiever en ook wat groter.

Ik heb 't gewoon even moeten uitproberen en uiteindelijk kwam ik erachter dat met anderhalf schepje er nagenoeg geen zaadje verspild wordt. Alleen in tijden dat ze erg actief zijn of in de rui krijgen ze meer omdat ze dan meer energie nodig hebben :)
Pootjes van; Eddie, Neo, en Ezio
Groetjes van ons :). IM: Venus-Gino-Silly-Mini-Gina-Giny-Pino-Kyra-Tolo-Cookie-Charly-Tweety-R2-D2.1-Kruumel-Oli-Sammie-Mozy-BB-8.1-BB-8.2-C-3PO-Pino II-Scotty-Jecky-Amy-Punky-MozyII-Dot-Lemmy
Geheugen problemen; Bij voorbaat excuses