Schoonmaken van de tralies

Gestart door karin v h, december 29, 2010, 20:59:26

Vorige topic - Volgende topic

0 Leden en 1 gast bekijken dit topic.

karin v h

Waar ik wel benieuwd naar ben is, hoe maken jullie de tralies van de kooi goed schoon. Ik zet 1 x per maand (soms vaker) de kooi onder de douche en maak ik de tralies met een spons goed schoon. Hoe doen jullie dat met zo'n grote kooi?

lovesbudgies

Ik spray de tralies in met Eucalyptusspray, laat het even intrekken en maak het dan schoon met een doekje en heet water.
Dan maak ik de tralies weer droog en spuit ze eventueel in met een middel dat bacteriën, schimmels en virussen doodt.
Dat laat ik drogen en dat is het schoon!

karin v h

Hoe vaak doe je dit ongeveer (ligt er natuurlijk ook aan of ze veel rondvliegen en hoeveel erin de kooi zitten)?

inge

#3
Das een interessant onderwerp voor mijn nieuwe kooi ;D
Ook een vraagje namens mij waar koop je die eucalyptusspray,en het middel tegen bacteriën,schimmels en virussen?
Dit wordt gedaan veronderstel ik als ze hun vluchtje aan het maken zijn?
Kan dat ook op die montana met poedercoat?
Alvast  weeral eens bedankt voor de antwoorden :D

karin v h

Ik heb 2 kooien dus ik maak 1 kooi schoon als ze rondvliegen zodat ze toch het 'honk' zien als ze ergens van schrikken! Maar met 1 kooi is dat natuurlijk anders!

inge

 ;)ja das ook waar wat moet je daar voor verzinnen?

karin v h

Inge misschien wennen jouw parkietjes eraan als jij in de kamer de tralies schoonmaakt. Ik doe het in de douche dus ben even uit de kamer maar als je het in de kamer doet heb je er extra controle over.

inge

Karin,heb een mailtje gestuurd waar ze de kooien verkopen.
Ze mailden terug met het volgende;best schoonmaken met een sopje en vochtige doek.
Wat het schoonmaken betreft ik doe het nu ook zoals jij zegt Karin gewoon als ze er bij zijn.
Maar met die spray tegen schimmels en virussen zou dat denk ik (weet het niet he) het beste zijn niet in de kamer waar ze verblijven alhoewel volgens mij is het wel een diervriendelijke ;)

Petr@

Ik maak de Montana voliere altijd met appelazijn schoon ook de tralies.De onderbak doe ik met dettol en spoel ik dan heel goed af.
In Memory: Mijn lieve Mitzi 2010
                  Mijn allerliefste Vledder 2013
                  Mijn altijd lieve angstige Goofy 2014
                  Mijn lieve pratende Pluto 2014
                  Mijn lieve dikke Luna 2015
                  Mijn lieve kleine Lola  2016

lovesbudgies

Citaat van: karin v h op december 29, 2010, 21:09:37
Hoe vaak doe je dit ongeveer (ligt er natuurlijk ook aan of ze veel rondvliegen en hoeveel erin de kooi zitten)?

Ik doe dit elke week. Het is sowieso verstandig elke week de tralies schoon te maken.

Vroeger zette ik de kooi inderdaad ook in het bad, wat was dat heerlijk zeg vergeleken met nu, haha. Nu is het best wat werk.

Ik heb gekozen voor deze 2 sprays omdat de een het vuil heel goed losweekt en de kooi dus makkelijk schoon te maken is, daarnaast is het
onschadelijk voor mens en dier, het is dus niet erg als er resten overblijven, ook kunnen de vogels gewoon in de kamer blijven.
De spray tegen bacteriën, virussen en schimmels gebruik ik -logisch- om die dingen te bestrijden. Je kun dit niet alleen gebruiken want het
oppervlak moet eerst schoon zijn. Ook deze spray is onschadelijk voor mens en dier. Ik spray het ook in de lucht om schimmels te bestrijden
(grasjes zijn erg gevoelig op de luchtwegen) en je mag het zelfs in het drinkwater doen. Al doe ik dat niet.

Eucalyptusspray kun je vrijwel overal krijgen, F10 koop ik bij AvianHealtcare.

Vroeger deed ik het net zoals Petra! Maar appelazijn krijgt de poep van 8 parkieten niet meer weg en Dettol bestrijd alleen bacteriën en is
ook nog giftig dus als ik het niet overvloedig kan afspoelen gebruik ik het niet meer.

inge

Interessant,maar die F10 die je koopt bij AvianhHealtcare  kan dat ook online ?
Wat ik doe altijd op de bodem van de kooi/lade is eerst keukenpapier leggen daarover strooi ik schelpenzand.
De lades van mijn kooien zijn nog altijd als nieuw,als je het wekelijks verschoont is het infeite niet nodig de la te wassen bij wijze van spreken,maar ja dat duurt maar eventjes en is weer lekker fris!!!!!!!
En kan  ik inderdaad de 2 sprays gebruiken op poedercoat?

lovesbudgies

Je kunt de sprays prima op alle oppervlakken gebruiken, ook op een poedercoating.  :)

http://www.mamut.net/avianhealthcarecompany/shop/ (je krijgt er een spraykop bij)

Gerja

Ik gebruik Dettol met het schoonmaken van de kooi. Dus als je het goed afspoelt kan het geen kwaad? Soms doe ik het ook gewoon met warm water.

lovesbudgies

Citaat van: Gerja op december 31, 2010, 11:11:22
Dus als je het goed afspoelt kan het geen kwaad?

Goed afspoelen en daarna alles goed droog maken. Zorg dat het nergens in kan trekken, dus gelijk afspoelen.
Dan kan Dettol geen kwaad. Maar het doodt geen schimmels of virussen.

GG

Ik doe de onderbak, speeltjes en stokjes altijd in een bak met heet water en afwasmiddel (daarna heeel goed afspoelen natuurlijK!!) De kooi maak ik schoon met een doekje met warm water..
Ik laat de speeltjes en de tralies altijd nat, vinden ze heerlijk om mee te spelen en te sabbelen aan alle speeltjes  ;D

Gerja

Citaat van: lovesbudgies op december 31, 2010, 15:21:51
Goed afspoelen en daarna alles goed droog maken. Zorg dat het nergens in kan trekken, dus gelijk afspoelen.
Dan kan Dettol geen kwaad. Maar het doodt geen schimmels of virussen.

Wat kan je verder dan nog gebruiken? Of is Dettol wel goed om gewoon de kooi mee schoon te maken?

lovesbudgies

Om schoon te maken kun je bv eucalyptus gebruiken, of gewoon een huishoudsopje. Maar ook Dettol kan inderdaad.
Om bacteriën, schimmels en virussen te doden heb je F10, Halamid of Virkon S nodig.