bourke parkiet

Gestart door bigkizzzz, december 29, 2010, 12:35:49

Vorige topic - Volgende topic

0 Leden en 1 gast bekijken dit topic.

bigkizzzz

Ik was net in de winkel en daar zag ik een bourke parkiet en vond het een leuk beestje om te zien. Maar vraag me af of een bourke parkiet samen met een grasje kan??? Wie heeft er ervaring mee?


doebadevos

hoi,
bij mijn ouders thuis hadden we altijd een voliere met parkieten, waaronder ook bourkes.
In de voliere ging dit prima samen. De bourkes waren zelfs de enige parkieten die in de voliere een beetje tam werden.
Samen in een kooi heb ik geen ervarng mee.

bigkizzzz

Iemand anders ervaring met bourke en grasje samen in een kooi????

lovesbudgies

Hi Bigkizz,

ik denk het niet, de meeste leden hier hebben alleen grasparkieten.
Over het algemeen geldt dat parkieten die zo'n groot verschil in grootte hebben niet samen in 1 kooi gezet moeten worden.
Bedenk wat er kan gebeuren als de Bourkeparkiet -met zijn veel grotere en sterkere snavel- een grasparkiet aanvalt.

Dus mijn advies; niet samen in 1 kooi zetten. 2 aparte kooien en samen los laten vliegen als jij erbij bent mag wel. Ook samen in een grote
volière is geen probleem.

Bourke parkieten zijn ontzettend leuk, maar totaal anders dan grasparkieten, lees je goed in!

Moppers

CiteerOver het algemeen geldt dat parkieten die zo'n groot verschil in grootte hebben niet samen in 1 kooi gezet moeten worden.
Bedenk wat er kan gebeuren als de Bourkeparkiet -met zijn veel grotere en sterkere snavel- een grasparkiet aanvalt.
Zoveel groter dan grasjes zijn bourkes niet hoor. Ze zijn te vergelijken met Engelse parkieten wat 'lengte' betreft, maar dan wat slanker. De snavel is dus niet hetgeen waar je je zorgen om hoeft te maken.

Maar zorgen maken als je een bourke en een grasje in 1 kooi of (kamer)voliere huisvest moet je zeker. Bourkes zijn erg rustig en kalm. Grasjes zijn wat drukker, meer aanwezig, nieuwsgieriger en ook wat dominanter. Voor een Bourke is het niet prettig om met zo'n druktemakertje in een verblijf te zitten (hoewel het in een grote buitenvoliere waarschijnlijk wel kan). In de combinatie grasparkiet en Bourkeparkiet is het de Bourke die het onderspit delft.