Graag jullie mening over aankoop nieuwe kooi.

Gestart door inge, december 28, 2010, 17:18:09

Vorige topic - Volgende topic

0 Leden en 1 gast bekijken dit topic.


Geertje

Inge,

Niet doen. Ik heb 'm sinds augustus.
Een plaatje om te zien, maar de parkieten knagen 'm aan alle kanten kapot.
Ik ga deze maand nog een nieuwe kooi kopen.. ziet er niet meer uit :(

inge

Dankjewel Geertje,vond het ook zo een mooie daarom had ik hem graag gekocht,niet doen dus jammer  ;)
Weet jij mischien andere mooie die wel oke zijn .Vind de meeste echt niet mooi voor in de huiskamer :(
Jammer voor jou,voor het geld >:( weet jij al welke je gaat kopen?
Groetjes en ben blij dat ik het even vroeg ,zou zonde zijn v/h geld!!!!!!!!!

lovesbudgies

Ik heb deze: http://www.zooplus.nl/shop/vogels/kooi/grasparkiet/kooien_hout/73514
Het knagen aan deze valt mee. Je ziet het niet zo erg. En staat super in huis.

Al had ik nu voor dat geld een Montana volière met poedercoating gekocht; makkelijker schoon te maken en gaat langer mee.

inge

Dankjewel!!!!
Aan allen die nog tips hebben over kamervolieres laat maar weten ;)
Weet niet of het zo op het forum mag?
Anders via pb,
Bedankt ;) ik wil een nieuwe tegen dat de kleintjes zelfstandig zijn. Omdat dan het andere vrouwtje er weer bij mag die nu even in een andere kooi zit voor de veiligheid!!! Ga er zelf twee houden ,dus het zou voor vier grasjes zijn! Het ene kleintje mag bij mijn grasje dat niet aanvaardt wordt . En eentje weg dat hopelijk in een warm nest terecht komt :-*

Geertje

#5
Graag gedaan meid,

En nee, ik ben er nog niet over uit.
Hierbij een link naar mijn photobucket albums.

http://s1236.photobucket.com/home/Gee62/index

In album Kwibus vindt je een foto van huidige kooien.

De witte houten is van Shy en Cheeky, mijn 2 parkieten.
De stalen montana Madeira 111 is van Kwibus, mijn kakariki.

De kooi van Kwibus is nu 2 maanden oud, minder " huiskamermooi" maar wel een dijk van een kooi. Oerdegelijk, praktisch en bijzonder goed afgewerkt. Erg ruim maar in alle hoeken en gatne voor mij goed bereikbaar. Handig bij schoonmaken.
Deze gaat echt jaaaaaren mee en Kwibus heeft het er erg in naar zijn zin. Omdat Kakariki's graag over de bodem scharrelen heb ik wel de tralies uit het bodemrek gezaagd.
En ik gebruik het onderstel niet. Zonder deurtjes of lades erin vond ik t een onpraktisch hoog ding.


De witte voliere is een maand lang een pronkstukje geweest maar nu bind ik wilgentakken met tyreps in de hoeken van de kooi om dat ze deze tot op de tralies hebben kaalgevreten.
En ze knagen ook aan de dakbedekking.. leek me niet gezond.
Shy kan niet zo goed vliegen ( kruipertje?) en kiept nog al eens naar beneden. Een minder hoge maar bredere kooi zou voor hem geschikter zijn.

Inmiddels kunnen Kwibus, Shy en Cheeky het zo goed met elkaar vinden dat ik overweeg om beide kooien op te doeken en 1 grote(re) voliere aan te schaffen.
Hoewel " meneer Geertje"  daar nog niet echt blij van wordt.. ;)

tip: Ding eens af op een kooi. Is mij ook gelukt met de Montana. Die krengen zijn zo duur!
Een brutaal mens heeft de halve wereld.  

Succes!
En als je een leuke vindt, hou me dan op de hoogte, misschien is het ook iets voor mij.

Wit vlak weggehaald. Gr. Lovesbudgies
Ps. mooi huis!

inge

Hoi Geertje,wat vindt je infeite v/d Montana madeira III,
Heb hem eens goed bekeken wat is jou ervaring zou hij goed zijn ook voor mijn grasparkietjes?
Kan er ook een badje voor,volgens de tekst wel ,maar past het ook een gewoon?
Hoeveel grasjes zouden er samen goed in kunnen leven?
Ik heb hem op parrotshop online gezien voor 199€?
En inderdaad over jouw huis geproken wauw wat een prachtig gezellig huis, ziet er landelijk uit van inrichting vindt ik prachtig!!!!

inge

Hoi Geertje,zag net dat de tralies afstand 15 mm bedraagt op de ene site en op de andere staat 10 kan jij het even nameten aub?
De andere traliesafstand v/d montana II is 13 ,normal is het voor grasjes 10 of kan 13 en 15 ook?

Geertje

#8
Inge,

De tralieafstand van de madeira 3 is 15 mm. Dat is redelijk groot. Nou is cheeky een forse dame, maar voor shy zou ik nu liever gaan voor 10 tot max 13. Jammer genoeg kom je dat weinig tegen bij kooien van dit formaat.
Mijn kakariki heeft een badschaal op de bodem van zijn kooi dus ik heb geen idee of er een badje voor past. Nooit geprobeerd.

De kooi meet 96 x 58x 101 aan effectieve leefruimte, dus zonder standaard. Nu ik de tralies uit het bodemraster heb gehaald is hij zelfs nog hoger (van de bodem afgemeten)
Hoeveel grasjes er in kwijt kunt? Tja.. mogen ze veel rondvliegen? Dan moet 4 tot 6 toch wel kunnen denk ik.
Maar als ze zelden uit hun kooi komen.. dan 2 tot max 4?

Hij is echt lekker ruim. Makkelijk en goed schoon te maken. Dak kan open, maar dat beperkt ook de ruimte om speelgoed in de kooi aan het dak te bevestigen.
Omdat hij lekker breed is kunnen ze zelfs in de kooi wat heen en weer vliegen.
De voerbakjes zijn ideaal. Omdat ze van buiten af bij te vullen zijn hoef je niet steeds in de kooi.
Als je de tralies uit het rooster haalt kun je niet schoonmaken zonder het risico dat de vogels m peren, tenzij je m op een kastje of zo zet.
Maar met tralies er nog in is dat ook geen enkel probleem natuurlijk.
Door de coating geen last van roest , wat ideaal is met zo'n badfan als Kwibus.

Maar nogmaals, gezien de tralieafstand niet echt een aanrader voor grasjes vind ik. Overigens geldt dat ook voor de witte voliere.

199,- is een mooie prijs. Ik had een site waar hij voor 250,- stond. Omdat hij elders goedkoper was "kreeg" ik m voor 190,- met wat speelgoed en extra bakjes.

Ons huis is een klein appartement op de begane grond in hartje Rotterdam met een , naar stadse begrippen, forse tuin.
Zo'n ouderwetse voor en achter met glas in lood schuifdeuren en hoge plafonds en zo. Was op slag verliefd een paar jaar terug
En ik voel me er helemaal thuis. :)! Bedankt voor het compliment.

zie bij plaatsen dat we 2 zielen 1 gedachte hadden... tralieafstand is dus inderdaad een struikelblok.
die 10 mm... las je dat bij beschrijving madeira of witte kooi?

lovesbudgies

15 mm is inderdaad te groot voor een grasje, die kunnen dan met hun koppie tussen de tralies door.

Wat voor kooi zoek je dan precies? En hoe groot moet 'ie zijn?

inge

Dankjewel voor de vele informatie !!
Ik las het bij de beschrijving van madeira maar op een site bij petgoodies dacht ik ,en bij parrotshop was het 15.
Heb ondertusen verder gezocht en denk dat ik de II ga kopen van montana madeira,daar is de tralies afstand 13mm
Ga morgen alles nog eens goed bekijken maar denk dat mijn besluit vast staat.
Erg bedankt voor de informatie waar ik veel mee geholpen ben ;D.
Laat het zeker weten als ik er een besteld heb!!!!
Groetjes,Inge

inge

Oei Lissanne,was aan het typen lees je tekst nu maar!!
Waar ze nu inzitten is de kooi ,breedte 72
diepte 50 ,en hoogte 155 en hebben ze verticale tralies
Bij de montana II is de breedte 82 de diepte 54 en de binnenhoogte dacht 82 en horizontale tralies.
Wilde toch een nieuwe ,en omdat ik nu een kleintje bij de ouders ga laten en het popje dat eventjes in een andere kooi zat (uit veiligheidsmaatregelen jaloezie)er als het kleintje zelfstandig is mag het popje er weer bij.
Heb gelezen dat het beter is als ze kennismaken met elkaar het beter in een nieuwe kooi kan ,het ene popje dat terug mag is nogal dominant.
Dus als ik toch een nieuwe neem dan beter nu is het voor allemaal nieuw.
Zou niet willen dat het kleintje alsnog aangevallen wordt door haar!!!!

inge

Heb beslist ,het is de montana madeira II geworden de tralies is 13mm.
Heb hem besteld bij huisdierengigant voor 149€ .
Goede koop?Hoop het!!

Gerja

Het is mooie kooi heb een afbeelding gezocht. Bij Petgoodies.nl is die 129 euro.

inge

Hoi, dankjewel, net even gekeken op petgoodies.nl is ook 149€.
Denk dat je bij de montana I gekeken hebt?
Ben benieuwd als het aan mij lag mag hij vlug komen ,ook al moet ik wachten tot de kleintjes zelfstandig zijn :-*

lovesbudgies

Volgens mij een super keuze. Ik heb een bijna vergelijkbare kooi van Montana en hij is goed schoon te maken, goede prijs/kwaliteit en blijft tot nu toe
lang mooi. Ik vind het ook heel handig dat er wieltjes onder zitten!

inge

Dankjewel,hoop dat ze er veel geniet van zullen hebben!!!!!!!
Ben nieuwschierig naar de kooi,dat ze maar vlug geleverd wordt maar zal wel tijdje duren ,woon in Belgie en is in Nederland besteld :(

Geertje

veel plezier van de nieuwe kooi, goeie keus!  ;D


inge

#19
Dankjewel Geertje, Lissanne en Gerja en een fijn eindejaar gewenst!!!