Waarschuwing: pas op met Teflon!!!

Gestart door Parkieten-Freak, december 24, 2010, 17:58:15

Vorige topic - Volgende topic

0 Leden en 2 gasten bekijken dit topic.

Parkieten-Freak

De Tip van de week is afkomstig van Lovesbudgies. Het is niet alleen een tip maar eigenlijk ook ook een waarschuwing.

Ga je gourmetten met de kerstdagen of oud en nieuw?
Pas dan op met Teflon pannetjes want een oververhitte anti-aanbaklaag kan Teflontoxicose veroorzaken!
Dit geldt niet alleen voor het merk Teflon maar ook voor andere anti-aanbakpannen die voorzien zijn van een PTFE-coating.

Meer informatie vind je op de volgende sites:
Site PF http://www.parkietenfreak.nl/a-teflon.php
Een ervaringsdeskundige aan het woord: (nederlands) http://www.kippenforum.nl/phpBB3/viewtopic.php?f=11&t=15962&p=214637&hilit=+Teflon#p214637
Info over toxiciteit van Teflon(engels) http://www.ewg.org/reports/toxicteflon
Foto's en artikel over Teflon van Gerrie Dorrestein http://www.noivbd.nl/Teflon%20Een%20gevaarlijke%20tijd%20voor%20gezelschapsvogels.pdf


parkietenwinkel

Zelf heb ik een open keuken, dus ik moest hier ook een oplossing voor vinden. De BK Balans koekenpannen bevatten geen teflon maar Thermolon en geven geen schadelijke dampen af voor je parkiet. Het zijn wat duurdere pannen, maar wel heel sterke pannen.

fullmetalgirl

Ik vind het wel een beetje overdreven allemaal hoor,

Pannen die je normaal in de keuken gebruikt komen eigenlijk nooit boven de 200 graden.
Deze laten dus geen giftige stoffen los...

ook de gourmet plaat komt in principe niet zo hoog...
dat gebeurt alleen als je de gourmet plaat een kwartier lang op volle kracht zet..
en niemand doet dat omdat dan je vlees veel te snel aanbrand.

Nou vindt ik nog dat je tijdens het gourmetten parkieten beter weg kunt zetten vanwege de grote hoeveelheid rook die vrijkomt..

Maar overdrijven is ook een vak.
Alle studies ondersteunen het feit dat het pas boven ongeveer 240 graden celcius wat giftige stoffen afgeeft. dus als je simpelweg geen pan of gourmetplaat laat staan op een pit die op volle kracht staat zonder dat er iets in/op ligt... is er niets aan de hand.

Petr@

Ik heb ook zo mijn twijfels hoor. Ik bak nog steeds in een tefal koekepan, heb er ook een wok en hapjespan van.
Ik gebruik dit al jaren ben geen keukenprinses maar er is nog nooit iets over verhit geraakt.
In Memory: Mijn lieve Mitzi 2010
                  Mijn allerliefste Vledder 2013
                  Mijn altijd lieve angstige Goofy 2014
                  Mijn lieve pratende Pluto 2014
                  Mijn lieve dikke Luna 2015
                  Mijn lieve kleine Lola  2016

Moppers

Citeerook de gourmet plaat komt in principe niet zo hoog...
dat gebeurt alleen als je de gourmet plaat een kwartier lang op volle kracht zet..
en niemand doet dat omdat dan je vlees veel te snel aanbrand.
Jij hebt kennelijk (ervaring met) een gourmetstel waarbij je de sterkte kan regelen. Mijn ouders niet, een vriendin van mij ook niet... Ik heb nog nooit een ander gourmetstel gezien dan eentje met alleen een aan/uit functie (dat wil zeggen aan is stekker erin, uit is stekker eruit). Het kan dus wel degelijk lijkt me.

fullmetalgirl

Citaat van: Moppers op januari 25, 2011, 13:16:01
Jij hebt kennelijk (ervaring met) een gourmetstel waarbij je de sterkte kan regelen. Mijn ouders niet, een vriendin van mij ook niet... Ik heb nog nooit een ander gourmetstel gezien dan eentje met alleen een aan/uit functie (dat wil zeggen aan is stekker erin, uit is stekker eruit). Het kan dus wel degelijk lijkt me.

Je kunt haast niet bakken op 200+ graden,
dan zou je vlees zwart worden in plaats van gaar..
gourmetstellen die alleen een aan en uit knop hebben zullen waarschijnlijk een lager maximum hebben zodat je op een normale manier kan bakken.. (i.p.v. wokken op een plaat)

Vergeet niet dat de giftige stoffen ook giftig zijn voor mensen,
Ze zijn dus verplicht om er rekening mee te houden.
Bakplaten/gourmetstellen komen dus in principe niet boven die grens... als je ze normaal gebruikt.

(Ik heb er overigens nog nooit een gezien met alleen een aan en uit knop, betekend niet dat ze niet bestaan)

Stevan

Citaat van: Moppers op januari 25, 2011, 13:16:01
Jij hebt kennelijk (ervaring met) een gourmetstel waarbij je de sterkte kan regelen. Mijn ouders niet, een vriendin van mij ook niet... Ik heb nog nooit een ander gourmetstel gezien dan eentje met alleen een aan/uit functie (dat wil zeggen aan is stekker erin, uit is stekker eruit). Het kan dus wel degelijk lijkt me.

Wellicht moet je eens de gebruiksaanwijzing van deze gourmetstellen lezen. Vaak zit er wel een beveiliging op. Op een moderne frietpan zit dat ook, etc..

Wat ik verder mis in deze discussie is een gedegen link naar een geconstateerd voorval.
Het gaat allemaal over wat misschien zou kunnen gebeuren als misschien een pan te heet wordt. Is er geen gedegen onderzoek naar gedaan en zo ja waar vind ik dat dan?
Zouden die dampen ook niet giftig zijn voor mensen en daarom verboden zijn?

Volgens mij is er geen gevaar zolang je je parkiet niet rechtstreeks in de pan legt :)

vera1982

dit is een schrijven van deze website over teflon:
http://www.parkietenfreak.nl/a-teflon.php

Ik gooide standaard mijn pannen met teflon weg als er maar 1 kras te diep was in de pan. Het blijft kankerverwekkend spul als je het tot je neemt.(waar zit tegen woordig nog wel gezonde stoffen in vraag ik mij soms af)
Sinds ik 2 parkieten in huis heb heb ik alle teflon pannen verbannen en bak nu met BK balans.
Maar ieder zijn eigen keus. Ik kies liever voor een veilige optie dan wachten tot het wel fout gaat en de parkieten dood neervallen.

Ik las gisteren in het reclame krantje van Cook en Co(kookzaak) dat de BK balans pannen in de aanbieding zijn, voor wie interesse heeft in een teflon vrije pan :)

parkietenwinkel

Dierenvriend, je hebt helemaal gelijk! Ik neem ook het zekere voor het onzekere met de BK balans pannen. Het kan natuurlijk ook een gelijdelijk slecht effect hebben op je vogel, zonder dat je direct de link naar de teflonpan legt. Je weet het gewoon niet zeker.

fullmetalgirl

De stof komt gewoon pas vrij bij temperaturen die je bij normaal gebruik gewoon niet haalt..
Ik kan vrij zeker zeggen dat in het huis hier geen giftige stoffen vrijkomen door het gebruik van teflon pannen...

We zetten namelijk geen teflon pan zonder ook maar iets erin voor enige tijd op een inductieplaat/gasplaat/keramische plaat etc.

Er zijn wel 100 dingen die je voor de zekerheid maar beter niet kunt doen,
ergens moet er een grens getrokken worden :)
kaarsen vind je bijvoorbeeld ook in elk huis wel.. en daar staat zelfs nadrukkelijk op dat je het niet in huis moet gebruiken of bij dieren. (kijk maar eens voor de gein op een verpakking van wat theelichtjes of geurkaarsen)
Het is ieder zijn eigen keus zeker... maar persoonlijk onderbouw ik keuzes liever met feiten.

Ik zou mensen nog eerder waarschuwen voor de rook wat vrijkomt bij gourmetten/koken dan voor teflon.
die kan namelijk ook behoorlijk schadelijk zijn voor de longen.

Sanne

Als die teflonwaarschuwingen allemaal zo'n onzin zijn, omdat de kans dat het oververhit raakt zo klein is, waarom zie ik dan regelmatig topics met de vraag: "waarom gaan m'n parkieten een voor een dood" en dat dan blijkt dat een pan met teflon (of 'n oven) oververhit is geraakt (of dat er is gegourmet). 'k heb vroeger vaak gegourmet en als je gezellig zit te kletsen en even niet oplet brandt er zo een pannetje aan.

Als je hier op 't forum en op de website niet zou waarschuwen zouden veel minder mensen op de hoogte zijn van de risico's en is de alertheid in de keuken waarschijnlijk ook lager.

Kortom: deze waarschuwing is absoluut geen onzin en het aanraden van pannen zonder teflon is ook zeker geen overmatige voorzichtigheid.

@Stevan: als jij denkt dat er geen gevaar is voor je vogel zou ik zeggen: koop een goedkope teflonpan, zet je vogel in de keuken (of de woonkamer als je 'n open keuken hebt, dat werkt namelijk ook) en laat de teflonpan lekker aanfikken. Ik garandeer je dat je grasparkiet binnen 1 a 2 weken dood is. Ik heb zelf genoeg situaties hier op 't forum gezien waar het fout is gegaan. Maar als jij graag een onderzoek wilt, ben ik bereid om die pan voor je te financieren. Wil ik wel graag bij het onderzoek aanwezig zijn ;)

Parkieten-Freak

Recentelijk heb ik een verhaal gehoord van iemand die gedurende een half uur een lege Teflon pan op een kookplaat (full speed) heeft laten staan.
De Teflon laag liet los. Ik garandeer je dat er schadelijke chemische stoffen vrijgekomen zijn.
Gelukkig hadden de mensen een aparte keuken en geen vogels, andere huisdieren of kleine kinderen in huis....


Parkieten-Freak

Citaat van: Stevan op januari 25, 2011, 14:02:44
Wellicht moet je eens de gebruiksaanwijzing van deze gourmetstellen lezen. Vaak zit er wel een beveiliging op. Op een moderne frietpan zit dat ook, etc..

Wat ik verder mis in deze discussie is een gedegen link naar een geconstateerd voorval.
Het gaat allemaal over wat misschien zou kunnen gebeuren als misschien een pan te heet wordt. Is er geen gedegen onderzoek naar gedaan en zo ja waar vind ik dat dan?
Zouden die dampen ook niet giftig zijn voor mensen en daarom verboden zijn?

Volgens mij is er geen gevaar zolang je je parkiet niet rechtstreeks in de pan legt :)


Eerst goed lezen en dan pas reageren Stevan:
http://www.parkietenfreak.nl/a-teflon.php
Kijk even bij de bronvermelding. Lees de artikelen en daarna hoor ik graag of je van mening veranderd bent.


lovesbudgies

#13
Citaat van: Stevan op januari 25, 2011, 14:02:44
Wellicht moet je eens de gebruiksaanwijzing van deze gourmetstellen lezen. Vaak zit er wel een beveiliging op. Op een moderne frietpan zit dat ook, etc..

Wat ik verder mis in deze discussie is een gedegen link naar een geconstateerd voorval.

Wellicht moet je het eerste bericht in dit topic even lezen, daar staan wel 4 links in, met ervaringen en onderzoeken.

Citaat van: fullmetalgirl op januari 25, 2011, 12:32:47
Ik vind het wel een beetje overdreven allemaal hoor,

Pannen die je normaal in de keuken gebruikt komen eigenlijk nooit boven de 200 graden.
Deze laten dus geen giftige stoffen los...

ook de gourmet plaat komt in principe niet zo hoog...

Maar overdrijven is ook een vak.
Alle studies ondersteunen het feit dat het pas boven ongeveer 240 graden celcius wat giftige stoffen afgeeft. dus als je simpelweg geen pan of gourmetplaat laat staan op een pit die op volle kracht staat zonder dat er iets in/op ligt... is er niets aan de hand.

Waarom gaan er dan nog steeds vogels aan dood?

CiteerHoe hoger de temperatuur van verhit Teflon, hoe groter het gevaar.
Bij "relatief lage" temperaturen kunnen vogels al sterven: 160 graden! Dat is een normale oven temperatuur!!!
Bij 280 graden sterven vogels bij laboratoriumxperimenten van DuPont (de producent van Teflon).
De werkelijkheid is dat vogels veel eerder sterven dan DuPont aangeeft.
Niet alleen vogels, ook andere kleine huisdieren zijn kwetsbaar. Baby's trouwens ook.
Hoe hoger de temperatuur, hoe toxischer de vrijkomende gassen zijn.
Bij zeer, zeer ernstige oververhitting (ongeveer 475 graden) krijg je een fluor-variant van chemische strijdgassen die men in oorlogen gebruikt. Dit laatste is echter bij lange na NIET te bereiken met huishoudelijk apparatuur!
Bron: http://forum.parkietenweb.nl/index.php?topic=11293.0

CiteerIn new tests conducted by a university food safety professor, a generic non-stick frying pan preheated on a conventional, electric stovetop burner reached 736°F in three minutes and 20 seconds, with temperatures still rising when the tests were terminated. A Teflon pan reached 721°F in just five minutes under the same test conditions (See Figure 1), as measured by a commercially available infrared thermometer.
Vertaling: In nieuwe onderzoeken gedaan door een professor 'voedsel en veiligheid' van de universiteit bereikte een pan met anti-aanbaklaag voorverwarmd op een conventionele elektrische kookplaat in 3 minuten en 20 seconden een temperatuur van 391 graden Celsius, terwijl de temperatuur
nog steeds steeg toen de test werd beëindigd. Een Teflonpan bereikte in 5 minuten 382 graden Celsius.
Bron: http://www.ewg.org/reports/toxicteflon

CiteerWij hebben gisterenavond de schrik van ons leven gehad ...De kuikens die de dag ervoor uit het ei gekropen waren zitten bij ons in een hok in de woonkamer.....Heel de dag liepen we heen en weer om te kijken bij ze .....savonds zouden we gezellig gaan gourmetten...

We hadden het gourmetstel aangezet en warm laten worden en deden net de eerste boter in de pannetjes ..Ik ging nog even kijken in het kuikenhok ..tot mijn schrik lag er 1 op zijn rug te stuipen en naar adem te happen .....en per seconde gingen de andere kuikens ook allemaal liggen...
CiteerHet einde was 4 kuikens dood en 1 nog niet helemaal op de been
Bron: http://www.kippenforum.nl/phpBB3/viewtopic.php?f=11&t=15962

CiteerIn December 2002 a family lost more than 55 birds after a pan on their stove overheated when the water burned off.
Vertaling: In december 2002 heeft een familie meer dan 55 vogels verloren toen een pan oververhitte doordat het water was verdampt.

CiteerA woman reported the death of a moluccan cockatoo four hours after contractors repaired a carpet tear using carpet glue and a Teflon iron
Vier uur nadat de eigenaresse van een kaketoe haar tapijt liet repareren met lijm en een strijkijzer met Tefloncoating was haar vogel overleden.

CiteerAn Iowa family lost a ringneck, two Amazons, and a blue and gold macaw within ten minutes of using an electric skillet and a space heater concurrently while preparing dinner.
Een familie uit Iowa verloor een halsbandparkiet, 2 amazones en een ara toen ze een elektrische koekenpan en een kachel gebruikten tijdens het bereiden van het eten.

CiteerKaren Grahame witnessed the toxicity of Teflon fumes to her Macaw when she used her small oven to cook her dinner on two separate occasions. On the first occasion her Macaw experienced severe respiratory distress two hours after Karen broiled a steak in her oven. She rushed her ailing bird to the veterinarian who saved his life and told her that her pet would have died had she not brought him in when she did. At this point neither Karen nor the doctor suspected the oven. The macaw did not show signs of respiratory stress again until she used the same oven at 350 degrees. Karen Grahame now keeps her oven in the garage. She notes that the oven user manual does not indicate that the oven is coated with PTFE [6].

CiteerAfter updating their kitchen with all new appliances, Bob and Lynnette Stewart prepared biscuits in their kitchen while their newborn baby parrots slept in their brooders on the kitchen counter. As they preheated the oven all of their parrots died.
Vertaling: Nadat ze nieuwe keukenapparatuur hadden gekocht, verloren Bob en Lynnette Stewart hun papegaaienkuikens tijdens het voorverwarmen van de oven.

CiteerA bird owner reported that her Yellow Cheek Amazon Parrot was killed as she heated some water for a cup of hot cocoa. The water boiled off and her bird died

CiteerIn 2001 a New Zealand family lost two canaries and two budgies after poaching eggs on a non-stick pan.
Vertaling: In 2001 in nieuw zeeland verloor een familie twee kanaries en twee grasparkieten na het maken van gepocheerde eieren in een pan met anti-aanbaklaag.
Bron laatste 7: http://www.ewg.org/node/19568

Oftewel, er gaan vogels aan dood, ook bij temperaturen ónder de 240 graden en deze pannen bereiken makkelijk bij normaal gebruiken een temperatuur van boven de 200 graden Celsius.

aart

#14
IK ben een aantal jaren niet actief geweest op dergelijke fora. Het verbaast mij dat nu na zoveel jaren, (ca 8 ) dit nog steeds een punt van discussie is.

lovesbudgies

In welke zin? Dat Teflon wél of niet schadelijk is?

Parkieten-Freak

Waarschijnlijk bedoelt Aart dat de toxiciteit van oververhit Teflon met betrekking tot vogels bewezen is en eigenlijk geen punt van discussie meer zou moeten zijn.


Kleintjes

Oud nieuws maar toch: Tristar heeft ook pannen ZONDER Teflon, maar wel 'n anti-aanbak laag. Ik heb research gedaan en deze laag is 'n soort van biologisch. Weet niet helemaal hoe dat ik moet verwoorden, maar is in ieder geval onder geen beding giftig en dus veilig voor diertjes en mensjes.
Pootjes van; Eddie, Neo, en Ezio
Groetjes van ons :). IM: Venus-Gino-Silly-Mini-Gina-Giny-Pino-Kyra-Tolo-Cookie-Charly-Tweety-R2-D2.1-Kruumel-Oli-Sammie-Mozy-BB-8.1-BB-8.2-C-3PO-Pino II-Scotty-Jecky-Amy-Punky-MozyII-Dot-Lemmy
Geheugen problemen; Bij voorbaat excuses

lovesbudgies

Zelfs Tefal heeft pannen zonder Teflon tegenwoordig. Al moet je wel goed kijken of je de goede hebt en diep in de buidel tasten.