kiemzaad

Gestart door vera1982, december 19, 2010, 17:36:29

Vorige topic - Volgende topic

0 Leden en 1 gast bekijken dit topic.

vera1982

goedenavond lezers,

ik zat met een volgende vraag over het ontkiemen van zaad:
kun je in het laagje water waar het zaad in ontkiemd wordt al een aantal druppels appelazijn in mengen?
ik las in een ander topic een goede tip om voordat je het ontkiemde zaad geeft het af te spoelen met appelazijn tegen de schimmels.
mijn eerste experiment met zaad ontkiemen was niet zo'n succes ivm de schimmel. nu ga ik het opnieuw proberen maar zit met de bovengenoemde vraag.
graag jullie advies.
dank alvast voor het antwoorden..

groet
Vera

Geertje

Vera,

Appelazijn remt het kiemproces. Dus ik zou het alleen toevoegen aan het allerlaatste spoelwater, vlak voor je het aan je vogels geeft.

ik had in het begin ook wat last van schimmelvorming maar dat kwam omdat ik het te lang liet kiemen. Op het moment dat de zaden net openbarsten en de kiem nog maar enkele mm is, bevat het zaad de meeste vitaminen.
Overigens, als de kiemen langer worden dan vormen ze ook vaak wat harige draden die schimmel lijken maar het dus niet zijn.

De geur is hier ook een goede raadgever, ik heb gemerkt dat vers gekiemd zaad heel lekker ruikt. Zaad dat schimmelt ruikt lang niet zo lekker.

Vers zaad kiemt sneller en beter dan minder vers zaad. Temperatuur speelt ook een rol. In een koude keuken duurt het bij mij langer dan in een kamer op huiskamer temperatuur.

Mag ik vragen wat voor zaad jij gebruikt?

:)

Geertje



lovesbudgies

Ook handig: gebruik zaden met ongeveer dezelfde kiemsnelheid. Tegen de tijd dat bv kanariezaad gaat kiemen zijn mungbonen al beschimmeld.

@Geertje; spoel jij de zaden tussendoor ook nog af? En geef je de kiemzaden zo in een schaaltje of haal je het schilletje er ook nog af? :-X

vera1982

hoi geertje

ik heb in het begin de Xtra-vital gebruikt maar dat was geen succes gezien daar ook eivoer in zit dat je niet weggespoeld krijgt. toen heb ik bij een tuincentrum verschillende zaadjes geprobeerd maar niet elke dag meerdere keren gespoeld met water en ze te ver laten ontkiemen(stonk verschrikkelijk, zeker met de schimmel ertussen)
nu had ik van een collega parkietenzaad uit duitsland gekregen(haar parkiet is overleden) en die probeer ik nu te laten ontkiemen(in een koude keuken)
ik heb voorheen wel eens een lijst voorbij zien komen van zaadjes waar parkieten gek op zijn maar kan die lijst via het zoeksysteem niet meer vinden. zou fijn zijn als iemand mij nog kan vertellen welk zaad goed ontkiemd waar parkieten gek op zijn.
dus appelazijn ga ik allen gebruiken om te spoelen, weet ik dat ook weer.
Bedankt Geertje en Lovesbudgies voor jullie antwoord.

Geertje

#4
Citeer@Geertje; spoel jij de zaden tussendoor ook nog af? En geef je de kiemzaden zo in een schaaltje of haal je het schilletje er ook nog af?

Ik heb een kiemsetje gekocht. Een soort etage van verschillende opelkaar gestapelde bakjes.
Ik spoel dagelijks de zaden door in het bovenste bakje water te gieten. Dat loopt druppels gewijs door alle bakjes heen tot het onderste opvangbakje.
In het begin heb ik om de dag een van de plastic bakjes gevuld met een klein beetje kiemzaad. Zo heb ik elke dag wat vers gekiemd zaad.

ik zal eens kijken of ik er een foto van kan vinden of maken, dan heb je een beter beeld.

Schiletje? hmm.. misschien gebruiken we verschillende zaden? Aan het mijne zit niet echt een schilletje. Het zaad vult zich met water, wordt daardoor wat week en loopt vervolgens uit. Het lijken zo meer boontjes dat iets waar een harde schil omheen zit.

Ik bestel het mijne online onder de noemer kiemzaad.
Als tip kreeg ik onlangs om eens standaard duivenvoer te gebruiken. Dat wil ik binnenkort eens gaan proberen.

@ Vera,

Citeerre: Zou fijn zijn als iemand mij nog kan vertellen welk zaad goed ontkiemd waar parkieten gek op zijn.

Dit is het zaad dat ik bestel: http://www.valkparkiet.net/index.php?item=&action=page&group_id=10000017&lang=NL

En de bio kiemzaad set die ik gebruik trouwens ook zie ik 
De set bevalt prima! Goed schoon te maken en de gekiemde zaadjes blijven niet zo vastzitten in de roostertjes.

Verder experimenteer ik veel met allerlei spruit groente als alfafa, zonnebloemkers, waterkers, broccolikers en basillicumkers.

De zaden en  spruiten die het minste tijd nodig hebben om te kiemen bevallen mij het best. Niet omdat ik er de tijd niet voor wil nemen maar hoe sneller, hoe schoner, hoe minder kans op schimmel etc.

In dierenwinkels verkopen ze ook van die zelf kweek bakjes kattengras. Vinden ze bij mij ook leuk en lekker!

Succes!

Geertje

lovesbudgies

Die kiemset heb ik ook, met die etages. Gaat bij mij toch nog schimmelen ondanks dat ik er elke dag water over stroom.

Ik denk dat jij mungbonen (Katjang Idjoe) gebruikt? Die zitten inderdaad niet in een schilletje.
Ik gebruik een gewoon parkietenzadenmengsel. Ik heb dat bakje kiemzaden van Valkparkiet.net hier ook nog liggen, eens proberen!

Dat kattengras dat je kan kiemen is inderdaad super, maar knip dat wel af. Het gaat er onder toch schimmelen, omdat het de bedoeling is dat je het lang laat groeien.

Geertje

Bedankt, re tip kattengras!

Ik moet je eerlijk zeggen dat het in no time " op" is. Ze banjeren door dat bakje heen of rukken er aan alle kanten polletjes uit. Soms wat snoepend, soms alleen om te slopen. Na een dag of 2 gooi ik het weg.
Maar ik zal 't bakje niet meer geven en er alleen gras van afknippen.

Een bakje kiemzaden verliest vrij snel zijn kracht. Hoe verser, hoe meer er ontkiemt. Dus als je het al een poosje hebt staan, is de kans groot dat de opbrengst laag is.

Katjang Idjoe... helaas wordt er niet op 't bakje zaad dat ik gebruik vermeldt wat er precies in zit. Maar er zitten inderdaad van die kleine, olijfgroene, boontjes in, zou dus zomaar kunnen!

Zodra ik door m'n voorraadje heen ben zal ik eens duivenvoer proberen. Ik zal je laten weten hoe dat bevalt.

Fijne avond!

Geertje








Mars

Ik heb laatst in een 'bakwinkel' een kiemset gekocht die echt ideaal werkt.
Je hebt een glazen schaaltje met daarop een zeefje (plat). De zaadjes leg je op het zeefje, het schaaltje vul je met water. Je maakt de zaadjes zelf maar 1 keer vochtig, dan gaan ze kiemen en de worteltjes zoeken door het zeefje hun weg naar het water onderin.

Ik heb geen last meer van schimmels (of in ieder geval veel minder snel).

Nu nog mijn parkietjes overtuigen dat het lekker is ;)
Timo: lief klein havikje, ik hoop dat je van bovenaf naar beneden tuurt om te kijken wat we doen...
Winky: klein eigenwijsje, ontdekkingsreizigertje, dag dapper kanarietje, geniet er van!
Dag Lay, dag bloempje van me...
Mijn lief tam Kesje: amper 5 weken oud, te nieuwsgierig voor deze wereld..

Moppers

Mars, die heb ik dus ook ongeveer een jaar geleden gekocht bij Dille & Kamille. Maar bij mij werkt het voor geen meter.
Vul jij het schaaltje met water als het zeefje met zaadjes er al op ligt? Dat had ik geprobeerd, maar toen werden de zaadjes 1 grote klont, beetje platgedrukt (waarbij de helft aan mijn vingers bleef hangen), er kwam amper wat uit. Ook heb ik het een keer geprobeerd door eerst het bakje te vullen, dan het zeefje erop en zaadjes, die vervolgens natgesproeid met de plantenspuit. Kwam niet uit. Daarna weer natgesproeid, geen resultaat.
Oke, ik heb zwarte vingers, maar het moet en zal me lukken.
Tot hoever vul jij het bakje met water? Hoeveel zaadjes doe je er per keer in?

karin v h

Gebruik je dan ook de zaadjes van Dille en Kamille? Of neem je ander zaad?

Moppers

Die heb ik gebruikt, maar ik heb het ook wel eens geprobeerd met zaadjes van de biobox, zaadjes die ik op de markt heb gekocht (tuinkers en dergelijke). Zelfde resultaat.

Marcus

Waarom niet de oude methode proberen waarop je zaadjes laat ontkiemen op een vochtig watje? Zo voorkom je ook het samenklonteren van de kiemzaadjes.
Ik heb het natuurlijk nog niet zelf uitgeprobeerd, maar wat lukt met tuinkers, moet ook zeker met kiemzaad lukken!

Moppers

Citeerwat lukt met tuinkers, moet ook zeker met kiemzaad lukken!
Voor mensen met groene vingers misschien... Echt, planten en dergelijke, ik kijk ernaar en het gaat spontaan dood. Ik wijs ernaar en het verwelkt.

karin v h

Mag je ze zomaar al het kiemzaad geven, broccoli zaad etc. Of moet je daar ook mee uitkijken?

Mars

#14
Het is inderdaad zo'n bakje van dille en kamille (heb je hier niet, dus ik wist de naam niet). Ik gebruik de biobox zaadjes en ik moet ook eerlijk zeggen dat deze al niet eens zo vers meer zijn.

Ik vul het bakje met water tot aan het zeefje, en spetter dan het zeefje met zaadjes ook wat nat: met mijn hand het water uit de kraan wat verspreiden of met de bloemenspuit. Verder vul ik het water af en toe bij als het tot op ongeveer een cm van de zeef is gezakt. Evt dan ook de zaadjes nog een keer nat maken. En ik heb het water ook al een paar keer ververst. Bij mij gaat het allemaal stukken beter dan op watjes of met de spoel/week methode. Dan wordt het bij mij een grote schimmel ;)
Ik probeer het zeefje precies te bedekken, maar heb er eerder wat te weinig dan te veel zaadjes op. Ik heb nu keurige plantjes met worteltjes van zo'n 5 cm en 5 parkietjes die er eigenlijk niet aan willen komen. (wel hebben ze de golliwoog opnieuw ontdekt en vermoord).

Ik heb het schaaltje sinds 1,5 maand en heb het nu 4 keer gedaan met biobox zaden. Ander kiemzaad is hier in Leeuwarden moeilijk verkrijgbaar (hint ;) ) en xtravital is door het eivoer schimmelgevoelig. Dus misschien zijn de biobox zaadjes gewoon makkelijk te gebruiken?


@ Moppers En nee, ik heb geen groene vingers. Het enige dat ik in leven houd hier in huis zijn wat slaapkamergelukjes, maar die geven het aan als ze dorst hebben  :D
Desnoods maak ik er een 'how-to' van want als het mij lukt... Ik vroeg me ook altijd al af hoe mensen met watjes en de spoelmethode de zaadjes schimmelvrij hielden, dus dat zagt al iets over mijn talent
Timo: lief klein havikje, ik hoop dat je van bovenaf naar beneden tuurt om te kijken wat we doen...
Winky: klein eigenwijsje, ontdekkingsreizigertje, dag dapper kanarietje, geniet er van!
Dag Lay, dag bloempje van me...
Mijn lief tam Kesje: amper 5 weken oud, te nieuwsgierig voor deze wereld..

Moppers

Mars, ik woon vlakbij de Haagse Markt, waar een kraampje is met heel veel zakjes zaadjes te koop. Je kan het zo gek niet bedenken of ze hebben het. Als je iets wil, geef maar een gil en dan regelen we wat.
Zelfs cactussen gaan bij mij dood trouwens, dus ook de slaapkamergelukjes zullen het bij mij niet redden. Mijn vingers zijn echt anti-groen. Golliwoog is bij mij nog een redelijk succes, want de vogeltjes maaien die kort voordat ik de tijd heb gekregen het te laten verpieteren. Dat houdt in dat ik vaak een nieuw plantje heb moeten kopen. Stekken heb ik geprobeerd, maar het resultaat laat zich raden...

Karin, ik houd altijd de regel aan: als ze het in groentevorm mogen krijgen, mogen ze de kiemen ook. Maar dan aleen als ze als groente het hele plantje mogen zoals bij sla-soorten, kruiden en dergelijke. Bij bijvoorbeeld tomaat en andere nachtschades is het een ander verhaal, daarvan is de rest van de plant gifitig.
Ik heb gelijk even wat meer informatie opgezocht over de groei van broccoli. In tegenstelling tot bloemkool zitten er bij broccoli altijd blaadjes tussendoor, tussen de roosjes zegmaar. Maar als je de hele plant bekijkt (http://en.wikipedia.org/wiki/File:Broccoli_flowers_2525385935_e13d4de4c4_b.jpg), zie je toch dat het niet een kwestie is van zo'n stronk die groeit met wat blaadjes.
Misschien dat iemand anders bevestiging kan geven of broccolikiemen geschikt zijn voor grasjes of niet, anders zou ik het voor de zekerheid niet geven.

Mars

Hierop inhakend: golliwoog doet het in zo'n kweekkasje goed (Intratuin dichte onderbak met transsparante deksel, ong 10 euro).
Dan blijft het mooi lichtgroen (zoals uit de winkel) en hoef je er vrijwel niets aan te doen (1x per maand water). Het groeit dan aardig aan en is ook goed te stekken.
Timo: lief klein havikje, ik hoop dat je van bovenaf naar beneden tuurt om te kijken wat we doen...
Winky: klein eigenwijsje, ontdekkingsreizigertje, dag dapper kanarietje, geniet er van!
Dag Lay, dag bloempje van me...
Mijn lief tam Kesje: amper 5 weken oud, te nieuwsgierig voor deze wereld..

vera1982

via zooplus heb ik een mail gekregen dat de mucki vogelweide weer verkrijgbaar is. iemand bekend met vogelweide?
hier de link: http://www.zooplus.nl/shop/vogels/voersupplement/vitaminen/197903#more
Mijn recenta poging tot ontkiemen van parkietenzaad is gefaald. er zitten zoveel soorten zaadjes in dat niet alles gelijk ontkiemd, er zitten heel wat dagen tussen voordat de volgende ontkiemd. Opzoek naar het volgende ontkiemproject.

En nog even over de golliwoog. Ik stekte per toeval de golliwoog afgelopen zomer in de tuin. Ik had een van de golliwoog plat gesnooid om opnieuw uit te laten schieten en dit in de tussen de planten gegooid in de tuin. Nu stek in in potjes aarde en dat lukt de ene keer beter dan de andere keer. optijd water geven en niet teveel is de kunst :) en natuurlijk wel een beetje in staat zijn om plantjes te laten overleven ;)

karin v h

Vera dat ziet er wel goed en gemakkelijk uit, tenminste in de zin van gemakkelijk je kunt het in de kooi ophangen!

lovesbudgies

Ik denk dat parkietjes dit gras hartstikke leuk zullen vinden. Maar het is niet te vergelijken met kiemzaden, dit gras heeft niet de vitaminen en mineralen die daar inzitten.

Verder moet je toch uitkijken met schimmel, ondanks dat vermiculiet niet snel schimmelt doet dat het vaak wel in zo'n bak, je hebt dan kans dat ze pollen
met schimmel eruit trekken.