ik wil Poppie niet steeds op mijn hoofd.

Gestart door grietje, december 19, 2010, 11:19:47

Vorige topic - Volgende topic

0 Leden en 1 gast bekijken dit topic.

grietje

Hallo allemaal,

alles gaat volgens mij goed met Poppie. Hij/zij zit nu in de rui. Poppie is ondertussen redelijk handtam. Ze is nog alleen en zoekt onze gezelschap op door op onze hoofden te vliegen waar ze dan aan de haren gaat pulken. Hoe kan ik haar duidelijk maken dat ze niet op mijn hoofd moet vliegen? Voor de rest mag hij zitten waar hij wil, maar op mijn hoofd vind ik vervelend.

Ik weet dat een deel van de oplossing in een vriendje zit waar hij aan kan pulken, maar wilde hier eigenlijk tot het voorjaar mee wachten.

Groetjes  Grietje

Mars

Ik leer mijn parkietjes altijd dat ze niet op mijn hoofd mogen zitten door ze er meteen af te halen en op mijn schouder te zetten.
En die hint begrijpen ze ;)

Ik doe dat zelf enerzijds omdat ik ontlasting in mijn haar niet zo fijn vindt, maar ook omdat op een hoofd gaan zitten iets met dominantie te maken heeft (parkietje zit letterllijk boven baasje).
Timo: lief klein havikje, ik hoop dat je van bovenaf naar beneden tuurt om te kijken wat we doen...
Winky: klein eigenwijsje, ontdekkingsreizigertje, dag dapper kanarietje, geniet er van!
Dag Lay, dag bloempje van me...
Mijn lief tam Kesje: amper 5 weken oud, te nieuwsgierig voor deze wereld..

grietje

Als ex-papegaai houder helemaal mee eens. Niet op mijn hoofd. Maar hij vliegt dan wel 10X heen en weer.

hij stapt niet op, maar vliegt weg, dat maakt het zo lastig.

groetjes Grietje

petertje

Inderdaad, de ontlasting is niet altijd fijn, Helemaal omdat ze het best vaak doen

Moppers

Ik heb ook liever geen vogeltjes op mijn hoofd, om dezelfde redenen die Mars noemt.

Als er een vogel op mijn hoofd landt, zeg ik gelijk 'uhuh, niet op mijn hoofd', en haal ik hem eraf door langzaam met mijn hand over mijn hoofd te strijken. De vogel in kwestie stapt dan meestal over op mijn hand, vervolgens zet ik hem ergens anders neer. Als dezelfde vogel het dezelfde dag meer dan 4 keer doet, dan zeg ik nog steeds 'uhuh, niet op mijn hoofd', maar dan schud ik mijn hoofd in plaats van mijn hand te gebruiken. Dat voelt niet prettig, dus de vogel vliegt op. Ik begin dus met duidelijk maken dat het daar niet mag, als dat niet aanslaat maak ik er een onprettig plekje van.
De een heeft het allang door en landt niet meer op mijn hoofd, maar mijn vorige valkparkiet (inmiddels helaas overleden) had zo zijn dagen waarop hij maar op mijn hoofd wilde blijven landen. Het is een kwestie van volhouden, en niet boos worden.

Het enige waarbij ik een uitzondering maak, is als een vogel op mijn hoofd landt omdat hij in paniek is geraakt (bijvoorbeeld door een onverwachts geluid), daardoor is opgevlogen en niet oplet waar hij landt. Dan gebruik ik altijd mijn hand, ook als het al de 10e keer die dag is dat hij op mijn hoofd is geland.

grietje

Moppers, dank je. Ik had bedacht dat ik met mijn hoofd schud omdat als ik mijn hand gebruik, hij niet opstapt maar weg vliegt. Ik wil niet dat hij mijn hand met "wegjagen" associeert.

Erg prettig die bevestiging. ;D

Groetjes Grietje