Parkiet (1 wk bij ons) vliegt al door kooi, nog niet tam

Gestart door Mark_Amsterdam, december 19, 2010, 10:52:39

Vorige topic - Volgende topic

0 Leden en 1 gast bekijken dit topic.

Mark_Amsterdam

Hallo!

Onze parkiet Pukkie is inmiddels een week bij ons.

Hij is in zijn kooi behoorlijk actief, probeert zich een weg naar buiten te wurmen via zijn voerbakjes (die we inmiddels ook maar hebben dichtgemaakt en vervangen voor andere) en probeert op zijn stokjes en op de bodem te vliegen. Hij stijgt als een helikopter op van de bodem en vliegt van stok naar stok.

Kortom: hij is echt toe aan een rondje vliegen.

Probleem is dat hij nog niet graag op onze handen komt zitten. Hij is beslist niet bang van onze handen (gaat zelfs zitten slapen naar onze handen) maar zit er niet graag op. Hij heeft weinig interesse in trosgierst, daarmee lokken werkt dus niet echt.

Zullen we hem uit zijn kooi laten en hopen dat hij via onze hand weer terugkomt of is het beter hem nog even te laten zitten in zijn kooi?

Ben benieuwd wat jullie vinden!

Groeten,
Mark

Mars

Een eerste vlucht door de kamer kan juist voor een niet tamme parkiet erg angstig zijn. Er kan een situatie ontstaan dat je hem uiteindelijk in zijn kooi moet gaan lokken (kooi proberen voor te houden). Dat is niet bevordelijk voor zijn tamheid.

Dat hij vliegoefeningen doet, kun je ook vooral zien als de vleugeltjes even strekken.

Er zijn mensen die hun parkietjes meteen al loslaten (en ik doe het overigens met nieuwe parkietjes ook, maar ik heb dan ook een voor de rest 'gehoorzame' groep), maar als ik jou was zou ik nog even wachten.
Laat hem eerst eens goed wennen aan zijn kooi en deze accepteren als zijn huisje, dan zul je hem ook makkelijker weer terug kunnen zetten.
Timo: lief klein havikje, ik hoop dat je van bovenaf naar beneden tuurt om te kijken wat we doen...
Winky: klein eigenwijsje, ontdekkingsreizigertje, dag dapper kanarietje, geniet er van!
Dag Lay, dag bloempje van me...
Mijn lief tam Kesje: amper 5 weken oud, te nieuwsgierig voor deze wereld..