parkiet bloed aan zijn pootje, wat is het nou?

Gestart door rhoogerhuis, december 17, 2010, 15:29:41

Vorige topic - Volgende topic

0 Leden en 1 gast bekijken dit topic.

rhoogerhuis

ik heb een mannelijke engelse grasparkiet uit 2008 die bloedt bij zijn pootje,
allebei zijn poten zijn brossig en aan de onderkant van zijn poot is plat en zijn de tenen aan elkaar gegroeid
een kennis van ons die zelf veel parkietn kweekt had het over schurftluis maar zijn snavel ziet er goed uit
en hij heeft nergens anders last van
wie kan mij helpen en vertellen wat het is
(heb nu 6 parkieten sinds 2 weken in een kamervoliere zitten)

groetjes remco   

EvelienM

op wat voor stokjes zitten ze? en hoe oud is de parkiet?
hij kan inderdaad een ziekte hebben, maar mijn parkiet kreeg wondjes onderop zijn pootjes door die zandhulsjes die je om de stokjes kan doen.

Parkieten-Freak

Hallo Remco,
Het zou fijn zijn als je een foto van de pootjes zou willen plaatsen, dan kunnen we meer zeggen.


rhoogerhuis

we hebben ronde houten stokken erin zitten niet met die zandhulsjes en een wilgentak zit erin sinds 2 dagen
het mannetje hebben wij 2 weken geleden gekocht van een goede kennis kweker (is een stelletje)
het mannetje komt uit 2008

ik zal proberen om er een foto van te maken is wel lastig te zien namelijk

rhoogerhuis

hierbij wat foto`s van zijn pootjes + snavel
wie kan mij vertellen wat dit is en hoe te behandelen, smeer er nu vaseline op

[verwijderd door de beheerder]

rhoogerhuis

hierbij wat foto`s van zijn pootjes + snavel
wie kan mij vertellen wat dit is en hoe te behandelen, smeer er nu vaseline op

[verwijderd door de beheerder]

Petr@

ik denk dat hij dit mee heeft genomen bij de kweker vandaan of niet. Of het schurfmijt is weet ik eigenlijk niet zo heb ik het nog niet gezien. Het pootje ziet er wel erg uit, het lijkt opgedroogd bloed of zijn het wondjes. Je kunt het beste even naar een VA gaan om er even naar te laten kijken.
In Memory: Mijn lieve Mitzi 2010
                  Mijn allerliefste Vledder 2013
                  Mijn altijd lieve angstige Goofy 2014
                  Mijn lieve pratende Pluto 2014
                  Mijn lieve dikke Luna 2015
                  Mijn lieve kleine Lola  2016

Parkieten-Freak

#7
Dit ziet er inderdaad niet goed uit Remco.
Ik denk ook aan schurftmijt maar ben niet helemaal zeker. Niet alleen de poten maar ook de snavel/neusdop lijkt aangetast. De ondersnavel (tegen de huid aan) is wit verkleurd en aan de bovenkant zie ik een bruine plek.

Gezien de uitgebreidheid van de aandoening en de vergrote kans op bacteriƫle infecties (bloedende pootjes!) lijkt het mij verstandig om maandag met je parkietje naar de dierenarts te gaan. Ten eerste om zeker te weten dat het om een schurftmijtinfectie gaat, en zo ja, om te overleggen hoe je dit het beste kunt behandelen.
In lichte gevallen volstaat vaseline of vloeibare paraffine. Mocht deze lokale behandeling onvoldoende resultaat opleveren, dan moet je overgegaan op systemische behandeling (d.w.z. behandelen met een geneesmiddel dat wordt "opgenomen" in het lichaam).
Omdat dit laatste meer bijwerkingen geeft, is het beter om even te overleggen met een (reguliere) dierenarts.

Schurftmijt (als het dat is) is zeer goed te behandelen, wacht daar niet mee. Mijn advies voor nu is om tot maandag door te gaan met het insmeren met vaseline of vloeibare paraffine om daarna verder met de dierenarts te overleggen. Smeer de pootjes in, de snavel en de neusdop. Wel opletten dat de neusgaatjes vrij blijven!
Succes, en hou je ons op de hoogte van het verloop?


rhoogerhuis

De parkiet zit in de woonkamer in een voliere met nog 5 andere parkieten.
Ik heb hem nu apart gezet en gister het hok gelijk schoongemaakt.
Hij mist nu alleen zijn vriendin kan ik die er gewoon bij zetten of moet ik ze apart houden.
Ik heb namelijk twee van de drie poppen in de voliere zitten met een bruine neusdop, weet niet wat dat betekend maar zou het kunnen dat die ook aangetast zijn.
Heb ze gister wel allemaal ingesmeerd met vaseline dus hoop dat ik voor die op tijd ben.
Naturlijk hou ik jullie op de hoogte van de zieke parkiet.

Gr Remco

Parkieten-Freak

Je kunt zijn vriendinnetje er gerust bijzetten.
Het is goed dat je de pootjes/snavel en neusdop van de andere vogels ook meteen even insmeert want deze behandeling is volkomen onschuldig. Mochten de andere vogels besmet zijn, dan ben je er in ieder geval op tijd bij!


lovesbudgies

#10
Ik vind het er ook uitzien als ernstige schurftmijt.
Ik heb ooit een parkietje met schurftmijt uit een dierenwinkel gehaald en haar pootjes zagen er ongeveer ook zo uit, al was het minder ernstig.
Door schurftmijt gaat de neusdop er ook wat 'week' uitzien, en dat heeft deze parkiet ook.

Ik denk niet dat vaseline hier nog gaat helpen en dat een Ivermectine behandeling noodzakelijk zal zijn. Net als de rest denk ik dat een bezoekje
aan een vogeldierenarts maandag een goed idee is.

Ik weet niet of hij erg angstig van aard is, anders zou je wat zacht verband om een zitstok kunnen wikkelen zodat hij wat comfortabeler kan zitten.
Je mag zijn vriendinnetje er best bijzetten, als dat voor beide betekend dat ze minder stress hebben. Bedenk wel dat schurftmijt
besmettelijk is, en het popje het dus ook zou kunnen krijgen.
Je hoeft de rest niet te behandelen met vaseline als je geen beginnende schurftmijt ziet. (Meestal een klein wit randje onderaan de neusdop)

Jonge popjes hebben een wit/lichtblauwe neusdop en naarmate ze ouder worden wordt de neusdop bruin. Dit is gewoon normaal
en geen schurftmijt. Mocht je nog twijfelen aan de gezondheid van de andere parkieten dan kun je van hen natuurlijk ook een foto plaatsen.

Edit: 3 seconden na PF, hahaha.

rhoogerhuis

Ik behandel de vogel gewoon met vaseline en heb het idee dat het wel iets beter wordt.
Kijk het nog even aan en anders breng ik toch even een bezoekje aan de dierenarts.
Heb zijn vriendinnetje erbij gezet en ze zijn nu allemaal iets rustiger nu beginnen alleen de andere vogels weer te roepen.
Ieder geval bedankt voor alle tips en ik hou jullie op de hoogte.

Gr Remco

marinkedejong

Ik vind dit er toch wel heel ernstig uitzien. Ik heb parkieten gehad met beginnende schurfmijt en daarbij was vasaline afdoende, maar ik zou in jou geval toch zo snel mogelijk naar de VA gaan. De medicatie (invermectine als ik me niet vergis) is bij verkeerd gebruik soms erger dan de kwaal dus volg de adviezen van de VA nauwgezet op!

lovesbudgies

Helemaal mee eens. De vogelarts zal het waarschijnlijk zelf direct op de plekken smeren, dan hoef je zelf niets meer te doen. Ivermectine is giftig en geen middeltje om zelf mee aan de slag te gaan.
Na tien dagen wordt het nog eens herhaald en dan moet hij er vanaf zijn.

rhoogerhuis

hey,

ik dacht maak maar even nieuwe foto`s want door al dat opgedroogde bloed
zie je het niet zo goed en lijkt het erger dan dat het is het is namelijk
al veel beter geworden met zijn pootjes en ook zijn snavel


[verwijderd door de beheerder]

rhoogerhuis

en hier zijn nog 2 foto`s

[verwijderd door de beheerder]

Parkieten-Freak

Het ziet er inderdaad stukken beter uit!  :)
Toch nog maar even doorgaan met de vaseline (in totaal 1 week) en daarna kun je het gedurende enkele weken nog 1 x per week op snavel, neusdop en pootjes aanbrengen om er zeker van te zijn dat alle mijten gedood zijn.

Misschien kun je op een later moment ook een keer de nageltjes (laten) knippen, ik zie dat ze een beetje aan de lange kant zijn.
Succes!


Kleintjes

Citaat van: Parkieten-Freak op december 21, 2010, 22:40:22
Het ziet er inderdaad stukken beter uit!  :)
Toch nog maar even doorgaan met de vaseline (in totaal 1 week) en daarna kun je het gedurende enkele weken nog 1 x per week op snavel, neusdop en pootjes aanbrengen om er zeker van te zijn dat alle mijten gedood zijn.

Misschien kun je op een later moment ook een keer de nageltjes (laten) knippen, ik zie dat ze een beetje aan de lange kant zijn.
Succes!


Ik hoef verder niks meer te zeggen, alles staat hierboven al :)
Ziet er echt goed uit, ben blij dat alles beter gaat nu met 't kleine kereltje :)
Pootjes van; Eddie, Neo, en Ezio
Groetjes van ons :). IM: Venus-Gino-Silly-Mini-Gina-Giny-Pino-Kyra-Tolo-Cookie-Charly-Tweety-R2-D2.1-Kruumel-Oli-Sammie-Mozy-BB-8.1-BB-8.2-C-3PO-Pino II-Scotty-Jecky-Amy-Punky-MozyII-Dot-Lemmy
Geheugen problemen; Bij voorbaat excuses

rhoogerhuis

He hallo allemaal,

ik wil even zeggen dat de vogel weer helemaal hersteld is en dat met een behandeling van vaseline.

Ik hou het nu nog even in de gaten en smeer hem af en toe nog even in.
Ik heb de parkiet weer bij de rest gezet en het gaat weer prima met hem.

In ieder geval allemaal bedankt voor jullie tips en reacties.
En iedereen die ook dit probleem heeft kan hier de info weghale.

Gr Remco

Kleintjes

Blij te horen dat alles is goedgekomen met je kleine maatje :)
Pootjes van; Eddie, Neo, en Ezio
Groetjes van ons :). IM: Venus-Gino-Silly-Mini-Gina-Giny-Pino-Kyra-Tolo-Cookie-Charly-Tweety-R2-D2.1-Kruumel-Oli-Sammie-Mozy-BB-8.1-BB-8.2-C-3PO-Pino II-Scotty-Jecky-Amy-Punky-MozyII-Dot-Lemmy
Geheugen problemen; Bij voorbaat excuses

Parkieten-Freak

Fijn dat de behandeling met vaseline geholpen heeft Remco!  :)


lovesbudgies

Wauw, wat heeft die behandeling super gewerkt bij jou parkietje zeg!

Ik had nooit verwacht dat je zulke (best ernstige) schurftmijt met vaseline nog weg zou krijgen.

Schurftmijt begint -meestal- met een wittig randje onderaan de neusdop. Mocht je dit bij een van je parkietjes zien aarzel dan niet en begin
met smeren. Want het parkietje op de foto's had al aardig wat weekjes moeten lijden.

Fijn dat hij weer beter is!

rhoogerhuis

ik had het zelf ook niet verwacht maar dus wel.
Heb de vogel ook nog een keer of twee ingespoten met een middel tegen schurftmijt en andere ongedierte.
(ardap)

Iedereen ook nog de beste wensen.

Gr Remco