probleem met nieuwe kooi Vogelkooi Hagen Vision II Model S02, hoog

Gestart door Grungirl, december 16, 2010, 07:31:07

Vorige topic - Volgende topic

0 Leden en 1 gast bekijken dit topic.

Grungirl

Hoihoi,

Ik heb gister mijn parkietje verhuist naar een nieuwe kooi.
Heb alleen 1 probleem.
Hij is gister de hele tijd bezig geweest om uit te zoeken hoe hij bij zijn voerbakje moest komen,
dit is hem uiteindelijk niet gelukt!
Toen heb ik hem zelf maar met mijn hand gevoert. Omdat hij heeel erg honger had.
Nou weet ik toevallig dat er nog meer mensen zijn die deze kooi hebben.
Ik ben van plan vanmiddag naar de dierenwinkel te gaan, kijken of ze iets hebben zo dat mijn parkiet gewoon naar beneden kan lopen ofzo.
Maar voor ik dat ga doen wil ik graag weten wat de ervaringen van anderen zijn met deze kooi!
Of je parkiet uiteindelijk wel beneden kon komen, of dat je je kooi zo ingericht hebt dat hij naar beneden kan lopen.

Deze kooi:
http://www.zooplus.nl/shop/vogels/kooi/grasparkiet/hagen/73507

Nog even een aanvulling kon hem niet meer veranderen.
Heb zo laag mogelijk een stokje gehangen, dit lijkt ook niet te werken (is waarschijnlijk ook gewoon nog te hoog om vanaf te springen).

Berichtjes samengevoegd. Gr. Lovesbudgies

inge

Misschien kan een laddertje helpen, ik hoop voor je parkietje dat hij weer vlug zijn eetbakje vindt!!!

Grungirl

Citaat van: inge op december 16, 2010, 07:43:27
Misschien kan een laddertje helpen, ik hoop voor je parkietje dat hij weer vlug zijn eetbakje vindt!!!

Zat ik ook al aan te denk inderdaad.
Maar bedenk me net, dat dan het probleem is dat hij bang is voor nieuwe dingen dus gaat hij zoiezo niet meer naar beneden:P

Petr@

Ik ken heel die kooien niet maar als het losse bakjes zijn kun je ze ook hoger hangen toch?
In Memory: Mijn lieve Mitzi 2010
                  Mijn allerliefste Vledder 2013
                  Mijn altijd lieve angstige Goofy 2014
                  Mijn lieve pratende Pluto 2014
                  Mijn lieve dikke Luna 2015
                  Mijn lieve kleine Lola  2016

Robin en Nickey

Ik heb deze kooi ook gebruikt voor m'n pietjes.

De losse bakjes zijn niet op een andere manier in de kooi te bevestigen. Ik had ook een trappetje dat ze de hoge rand konden overbruggen maar moet zeggen dat ze bij mij vaak gewoon naar beneden "vlogen" of " sprongen" . In het begin heb ik er ook wat trosgierst bij gehangen zodat ze gelokt werden naar hun voerbakjes.

Wat je anders mogelijk kunt doen is er een trappetje in doen zodat hij daaraan kan wennen en tijdelijk ook met een ander bakje wat voer op hoogte aan bieden. En dit als je merkt dat hij meer vertrouwen heeft in het trappetje (maakt dat ook leuk met trosgierst) de hoeveelheid voer gaan minderen in het bovenste bakje en steeds meer van onderen. Maar op zich schrijf je dat hij al aan het zoeken was hoe hij daar kon komen dus mogelijk als je hem extra stimuleert door trosgierst op het trappetje hij het toch wel zelf gaat proberen. Daarnaast is de rand van de kooi ook weer niet dusdanig hoog dat hij niet op de grond zou kunnen landen vanaf een laagste stok (desnoods eventueel alleen lage stokken of een dagje geen erin zodat je hem wat meer "dwingt").

Moppers

Je kan ook losse bakjes kopen en deze wat hoger in de kooi hangen op een plek waar hij er wel makkelijk bij komt.
Waarschijnlijk kan hij er wel bij, maar durft hij het niet. Het voordeel van zo'n los bakje is dat je hem steeds wat dichterbij de bakjes van de kooi zelf kan hangen, om hem zo langzaam te introduceren in de 'echte' voerplek.

Grungirl

Hij is op de bodem geweest maar durfte niet uit het bakje te eten, at alleen wat er op de bodem lag.

Hij heeft nog steeds erge honger,
ik was fruit aan het eten zat hij heel erg te kijken heb ik hem ook een stukje gegeven.
Hij was altijd bang voor fruit wat ik tussen de tralies deed.
Dus er zit 1 voordeel aan hij leert nou fruit eten:P

Maar goed hij eet dus nog steeds niet naja niet uit het bakje!
moet ik dan maar gewoon voer op de bodem blijven strooien??
Ik heb ook al geprobeert het voerbakje in mijn handen te houden,
hopend dat hij dan wel durfte maar nog steeds niet.

Moppers

Citeermoet ik dan maar gewoon voer op de bodem blijven strooien??
??? Die vraag wordt in de twee bovenstaande antwoorden beantwoord.

Grungirl

Begin me nou echt af te vragen hoe dit kan.
Mijn parkiet eet nog steeds niet uit de nieuwe bakjes en drinkt er ook niet uit.
Ik heb voor het voer een bakje gepakt van mijn oude kooi en die zo laag mogelijk maar toch op een makkelijk berijkbare plek gehangen.
Zodra ik die op de grond zet naast het nieuwe voer bakje eet hij weer niet!
Daarbij heb ik geen extra bakje voor het water dus hij heeft al een hele tijd niet gedronken
Wat ik wel heb gedaan is hem even met de plantenspuit bespoten zodat hij de druppels van de tralies kon halen.
Het is handig om andere bakjes te gebruiken, maar ik vraag me af waarom hij nog steeds niet uit de nieuwe bakjes eet!
Hij kan er nou gewoon bij heb een trappetje gekocht.

lovesbudgies


Grungirl

Ik dacht ook dat hij de bakjes eng vond,
Nou kwam ik op het idee de bakjes naar hem toe te brengen.
Gewoon de bakjes in mijn hand houden en naar hem toe bregen,
En hij dronk en at er gewoon uit! :o
Heb ik hier te maken met een luie vogel??? :-X
Ik snap niet waarom hij nietnaar de bakjes toe gaat om te eten en drinken, als hij er niet bang voor is!

Robin en Nickey

Mogelijk vind hij de bakjes als ze zo laag staan toch nog wat vreemd/eng (wrsl ook niet gewoon om zo laag te moeten gaan om te eten). Daarnaast moet hij bij deze bakjes op de rand gaan staan er zit niet een apart "stokje" voor.

Maar als hij er wel uit eet wanneer je hem het bakje voorhoud zou ik toch nog even volhouden, hij weet nu waar hij zijn eten kan vinden.

Moet zeggen dat ik voor het water trouwens wel een ander bakje had (hing op de laagste tralie) omdat ik de bijbehorende bakjes erg diep vond en wat schrik had dat ze koppie onder zouden gaan of het als badje zouden gaan gebruiken (daarnaast moest ik ook wel want ik had alle bakjes als voerbak nodig).

Grungirl

Citaat van: Robin en Nickey op december 20, 2010, 15:32:29
Mogelijk vind hij de bakjes als ze zo laag staan toch nog wat vreemd/eng (wrsl ook niet gewoon om zo laag te moeten gaan om te eten). Daarnaast moet hij bij deze bakjes op de rand gaan staan er zit niet een apart "stokje" voor.

Maar als hij er wel uit eet wanneer je hem het bakje voorhoud zou ik toch nog even volhouden, hij weet nu waar hij zijn eten kan vinden.

Moet zeggen dat ik voor het water trouwens wel een ander bakje had (hing op de laagste tralie) omdat ik de bijbehorende bakjes erg diep vond en wat schrik had dat ze koppie onder zouden gaan of het als badje zouden gaan gebruiken (daarnaast moest ik ook wel want ik had alle bakjes als voerbak nodig).

Ik wou inderdaad een nieuw waterbakje kopen om de redenen die jij zegt.
Dit heb ik al 2keer gedaan maar ze pasten allebij niet bleven niet hangen.
Wat voor bakje voor water zou ik moeten hebben dan?

Petr@

Ik heb voor mijn voliere een drinktankje en daaraan ziiten 2 haken/klemmetjes. En dat schuif je zo tussen de tralies.

Het zou kunnen dat je een luie parkiet hebt, ik heb er hier ook een die in de voliere absoluut haar vleugels niet gebruikt maar alles klauterend doet als moet ze een omwegmaken.

Nou heb ik het idee dat jou parkiet het gewoon heel eng vind om naar beneden tegaan om te eten. Het is best wel een diepe kooi en als je beneden eet ben je kwestbaar. En het ene parkietje is het andere niet .
Ik zelf zou het etens bakje en het water hoger hangen, hoog is veilig.
In Memory: Mijn lieve Mitzi 2010
                  Mijn allerliefste Vledder 2013
                  Mijn altijd lieve angstige Goofy 2014
                  Mijn lieve pratende Pluto 2014
                  Mijn lieve dikke Luna 2015
                  Mijn lieve kleine Lola  2016

lovesbudgies

Welke kooi heb je? Misschien dat iemand weet welke bakjes je dan kunt kopen.

Ik moet trouwens zeggen dat je berichtjes op dit moment heel goed te lezen zijn, Grungirl, fijn!

Grungirl


Robin en Nickey

Van die drinkfonteintjes passen bijna geen van alle goed tussen deze tralies... daar kwam ik ook al achter (heb er ook 2 of 3 in de kast liggen omdat het niet paste). Had en heb nu in de andere kooi ook trouwens gewoon van die simpele doorzichtige plastic bakjes hangen met 2 haakjes aan de achterkant en het dekseltje wat erop zit kun je er gemakkelijk afhalen om bij te vullen. Hoop dat je snapt welke ik bedoel, kan anders wel kijken of ik er een foto van heb.

Heb eigenlijk gelijk maar even gezocht en moet zeggen was lastiger dan gedacht... kon wel geteld 2 foto's vinden waarop het bakje stond. Let niet op hoe vies die is, te oordelen naar de gehele foto heb ik die gemaakt voordat ik ging schoonmaken...

[verwijderd door de beheerder]

lovesbudgies

Hahahahaha, ik zag het net inderdaad. Slimmmm  :-X

Best lastig, je hebt alleen maar horizontale spijlen en daar kunnen veel drinkfonteintjes niet aan.
Past deze er niet tussen? http://www.faunalandwebwinkel.nl/data/articles/images/b_4163.jpg
Anders wordt het denk ik toch zoiets: http://www.dierentoebehoren.com/img/19/2768.jpg

Tegelijk met Robin en Nickey

Robin en Nickey

@lovesbudgies,

Het probleem met de eerste die je aangaf is dat de tralie afstand echt maar net die 10mm is (perfect natuurlijk voor de pietjes) en het "tuitje" waar ze uitdrinken past daar maar net net doorheen met een beetje geluk (en met een beetje pech ligt er water in je kooi).

Ik zou gewoon voor het bakje gaan wat lovesbudgies als tweede aangeeft, makkelijk schoon te maken en overal in je kooi plaatsbaar.

Grungirl

Citaat van: lovesbudgies op december 20, 2010, 18:40:06
Hahahahaha, ik zag het net inderdaad. Slimmmm  :-X

Best lastig, je hebt alleen maar horizontale spijlen en daar kunnen veel drinkfonteintjes niet aan.
Past deze er niet tussen? http://www.faunalandwebwinkel.nl/data/articles/images/b_4163.jpg
Anders wordt het denk ik toch zoiets: http://www.dierentoebehoren.com/img/19/2768.jpg

Tegelijk met Robin en Nickey

Deze lijkt me dan het makkelijkst
http://www.dierentoebehoren.com/img/19/2768.jpg
Maar ja de vraag is dan past die echt wel?
als ik hem via internet bestel moet ik hem natuurlijk terug sturen, veel gedoe.
En weet je ook hoe snel die webshop bestelde spullen leverd?
Ik ga morgen zoiezo nog even naar de dierenwinkel,
om een drinkbakje terug te brengen dan zal ik daar eerst nog maar eens verder kijken.
Aangezien ik dan meteen een heb en niet hoef te wachten tot hij bezorgt word.