Broedverslag van Birdies

Gestart door Birdies, december 15, 2010, 16:55:48

Vorige topic - Volgende topic

0 Leden en 2 gasten bekijken dit topic.

Birdies

Ik zit elke dag op dit forum dus verlag uitbrengen vind ik prima.
Ik heb zojuist het nepeitje weer terug verwisseld omdat er een tweede eitje in het kooitje ligt.
Het verwisselde eitje is niet eiwit kleurig dus ik ben bang dat het onbevrucht is maar dat kom ik over een paar dagen te weten.

Het mannetje zit als wachter voor het kastje en "praat" af en toe met haar.
Tot nu toe gaat het goed dus maar hopen dat de eitjes bevrucht zijn en alles vlekkeloos verloopt.
Al weet ik niet hoeveel eitjes ongeveer nog komen omdat twee eitjes het niet hebben overleefd vorige week.
Maar zoals ik al zei. Op dit moment is het popje voor moeder aan het spelen en zit ze volgens mij te broeden.

Birdies

Hier is het dagelijkse verslag!

Met de eitjes gaat het goed.. ik was bang dat er eentje was opgegeten omdat ik het niet meer zag maar hij was naar de rand gerold dus vandaar.

Verder mochten de vogels even uit de kooi en Tippy (het mannetje) ging de hele tijd op Kazooie (het vrouwtje) zitten als het ware op haar staartveer maar Kazooie vond het volgens mij niet leuk want ze zat te kwetteren dus heb ik ze even uit elkaar gehaald omdat ze naar elkaar zaten te pikken of was dit niet nodig geweest.
Ik wil gewoon het beste voor mijn parkieten en dacht ze ruzie hadden ofzo.
Ook wilde ik graag weten wanneer het mannetje het vrouwtje gaat voeren want dat doet hij nu niet.
Verder gaat alles goed met de vogels én de eitjes.

Birdies

Met de eitjes gaat het goed,
Binnenkort ga ik kijken of ze bevrucht zijn.
Inmiddels is er een derde eitje dus het gaat goed.
Het mannetje zit de hele tijd in het kastje te kijken waar zijn vrouwtje nu is.
Af en toe komt het vrouwtje naar buiten om gevoerd te worden door het mannetje.
Op dit moment is ze zelf even aan het eten.
Het mannetje is buiten het broedhokje aan het waken en het vrouwtje zit fulltime op de eitjes.
Als het zo door gaat denk ik dat het helemaal goed gaat als de eitjes bevrucht zijn.
De vogeltjes hebben gelukkig geen last gehad van het vuurwerk.

Iedereen een gelukkig nieuwjaar!

lovesbudgies

CiteerTippy (het mannetje) ging de hele tijd op Kazooie (het vrouwtje) zitten als het ware op haar staartveer maar Kazooie vond het volgens mij niet leuk want ze zat te kwetteren dus heb ik ze even uit elkaar gehaald

Slimpie... dat is paren!! Als je ze elke keer uit elkaar haalt als ze gaan paren krijg je nooit bevruchte eitjes. :P

Het mannetje kan nu al gaan voeren, of pas als de kleintjes er zijn. Zet voor de zekerheid een klein bakje met voer in het blok bij het popje, zodat
ze er makkelijk bij kan.

Heb je dit artikel al gelezen? http://www.parkietenfreak.nl/a-broeden.php

Birdies

Vandaag is haar kontje minder dik dan normaal dus volgens mij komen qua aantal eitjes bij de eindstreep.
Ze heeft nu 4 eitjes gelegd en in fulltime aan het broeden.
Ik had haar een pauze gegund en het mannetje vliegt de hele tijd achter haar aan.. tot dat ze vanzelf weer in het kooitje ging!

Ik heb nog niet kunnen kijken of de eitjes bevrucht zijn want dat lukt me gewoon niet.
Verder zal ik een klein bakje pakken en voer erin doen want het mannetje voert haar wel maar ik heb toch het idee dat ze te weinig eten naar binnen krijgt.
Tot nu toe gaat het goed met de eitjes, ik denk dat de kans aanwezig is dat ze bevrucht zijn.

Ik houd jullie op de hoogte!

Birdies

Sinds 6 januari is ze gestopt met eieren leggen.
Er liggen in totaal 4 eieren in het kastje en het popje krijgt eten uit een schaaltje en soms komt ze eruit om zelf wat te eten als haar voer op is.
Het mannetje gaat vaak uit de kooi en dan weer erin en eruit en erin en eruit.

Af en toe komt het vrouwtje eruit om bij het mannetje te zijn en vliegen ze samen door de kamer.
Dit maal loopt het vrouwtje de hele tijd achter het mannetje aan in plaats van het mannetje achter het vrouwtje aan.
Ook heb ik gemerkt dat sinds het vrouwtje fulltime in het kastje zit het mannetje er veel vaker uit wil en mij vaker opzoekt.
Dit vind ik fijn want dan wordt hij tammer.
Zelf ben ik benieuwd naar de eitjes want het eerste eitje zal in de dagen van 17/18 januari uit kunnen komen als het bevrucht is, het gaat allemaal zo snel  ;)

Mars

Erg herkenbaar: bij mij werden mijn (redelijk tamme) mannen ook heel erg tam als hun popje aan het broeden was. Helaas was het na het uitvliegen van de kleintjes dan weer snel over.
Spannend! Nog even wachten dus of de eitjes bevrucht zijn.
Timo: lief klein havikje, ik hoop dat je van bovenaf naar beneden tuurt om te kijken wat we doen...
Winky: klein eigenwijsje, ontdekkingsreizigertje, dag dapper kanarietje, geniet er van!
Dag Lay, dag bloempje van me...
Mijn lief tam Kesje: amper 5 weken oud, te nieuwsgierig voor deze wereld..

Birdies

Deze dagen zijn de spannendste dagen sinds de eitjes kwamen.
Ik heb berekend dat als de eieren inderdaad vruchtbaar zijn dat deze week tot de 24e de eitjes kunnen uitkomen.
Het vrouwtje zit zoals altijd veel in het kooitje, maar af en toe komt ze er ook uit om haar pootjes te kunnen strekken.
Het hokje ligt helemaal vol met velletjes van het voer en veertjes. Ik heb al wat eruit gehaald met een klein lepeltje zodat het minder chaotischer was.
Het mannetje zit de laatste tijd vaak bij het spiegeltje, ook vindt hij het wel leuk om af en toe uit het kooitje te mogen om even te vliegen.
Zodra ik het mannetje vermaak komt het vrouwtje jaloers even kijken wat ik allemaal uitspook ::)
Ook zitten ze de laatste tijd vaak aan het mineraalblokje te knabbelen daardoor ligt het nu op de grond ;)
Veel is er niet veranderd,

Ik houd jullie op de hoogte!!

Mars

Spannend zeg. Het mineraalblok zorgt voor voldoende kalk, dus houd het goed in de gaten, hang hete even opnieuw op op een goed bereikbare plek voor je popje, of koop even een nieuwe.

Zodra de kleintjes straks geboren zijn, mag je het blok best even verschonen. Leg ze dan even op een schaal met een baddoekje ofzo er onder, laat je popje goed meekijken (dus niet wegdragen) en dan kun je het blok zo even wegnemen om het schoon te maken. Als het een erge troep wordt, is het aan te raden om even een tweede, soortgelijk blok er bij te houden en deze twee steeds even om te wisselen.
Dan kun je het blok straks met ontlasting enzo gewoon even flink schrobben, nachtje op de verwarming en zo omwisselen.

Het ene popje maakt er een grotere rotzooi van dan de andere, dus dat moet je gewoon even aanvoelen (met pellets is het bijvoorbeeld wat meer een troep in het blok).
Timo: lief klein havikje, ik hoop dat je van bovenaf naar beneden tuurt om te kijken wat we doen...
Winky: klein eigenwijsje, ontdekkingsreizigertje, dag dapper kanarietje, geniet er van!
Dag Lay, dag bloempje van me...
Mijn lief tam Kesje: amper 5 weken oud, te nieuwsgierig voor deze wereld..

Birdies

De vogels hebben het heel gezellig samen.
Zodra ik het deurtje van de vogelkooi open om bijvoorbeeld het mannetje er uit te laten komt ze al controleren wat ik aan het doen ben.
Sinds vandaag en eigenlijk ook gisteren heb ik gemerkt dat als ze tevoorschijn komt uit het kastje ze me altijd gaat pikken als ik haar wil aaien.
Ook als ik het deurtje van het kastje omhoog schuif en eten in haar schaaltje wil doen begint ze me te pikken omdat ze denkt dat ik iets met haar eitjes ga doen.
Ojaa, het pikken doet niet pijn.. het is meer happen zonder doorbijten.
Verder is er nog geen eitje uitgekomen dus ik begin me een beetje zorgen te maken.
Of kan het zijn dat het gewoon laatkomers zijn??

Einde van deze dag!

Mars

Hoe lang is het geleden dat het eerste eitje gelegd is?
En heeft ze ze daarna om de dag gelegd?
Timo: lief klein havikje, ik hoop dat je van bovenaf naar beneden tuurt om te kijken wat we doen...
Winky: klein eigenwijsje, ontdekkingsreizigertje, dag dapper kanarietje, geniet er van!
Dag Lay, dag bloempje van me...
Mijn lief tam Kesje: amper 5 weken oud, te nieuwsgierig voor deze wereld..

Birdies

Het eerste eitje kwam op 28-12-2010
en het tweede eitje kwam toen op 30-12-2010
en het derde eitje kwam op 1-01-2011
en het vierde eitje kwam op 3-01-2011.

De eitjes zijn nog niet uitgekomen maar ze ogen niet roze!

Birdies

Nou, het vrouwtje heeft alle eitjes opgegeten dus volgens mij had ze het idee dat ze niet bevrucht waren en heeft zij de eitjes maar "opgeruimd" omdat broeden op onbevruchte eitjes nogal zinloos is.

Ze zit nog wel altijd in het kastje en heeft nog steeds zo'n dik uitpuilend kontje.
Maar nu er toch geen eitjes meer liggen ga ik het kastje weghalen en het eind Maart terughangen.
Hopelijk zijn ze dan wel bevrucht!

lovesbudgies

Wat jammer dat er niets is uitgekomen!
Bedankt voor je verslag van het nestje en veel succes voor de volgende keer!

Groetjes, Lisanne