Broedverslag van Birdies

Gestart door Birdies, december 15, 2010, 16:55:48

Vorige topic - Volgende topic

0 Leden en 2 gasten bekijken dit topic.

Birdies

Dit topic begon als een 'gewoon' vragentopic, maar inmiddels is het een broedverslag geworden waar we hopelijk weer veel van kunnen leren.
Het verslag begint tegen het einde van pagina 1. Veel leesplezier!
Gr. Lovesbudgies



Hallo,

Ik heb sinds kort een broedkastje in de kooi gehangen met wat zaagsel en krantenstroken erin.
Sindsdien gaat het vrouwtje vaak in het kastje en haalt er soms wat stroken krant uit, het lijkt alsof ze een nestje maakt.
Verder zijn de neusgaten van het mannetje blauw en die van het vrouwtje beige-achtig.
Ze maken soms ruzie om het eten en soms "zoenen" ze met hun snaveltjes in elkaar.
Ze krijgen twee keer per week eivoer.
Wat kan ik het best doen?
Willen ze broeden of niet?

chippie

Hallo!

Ik weet niet of jouw parkietjes willen broeden. Dat het vrouwtje vaak in het kastje gaat is wel een goed teken.
Grasparkieten maken geen nestjes en accepteren meestal geen zaagsel of krantenstroken in hun kastje.
Vaak leggen ze het eitje gewoon op de harde vloer van het nestkastje, maar daar is dus niks mis mee.
Dat ze een nestje aan het maken is, kan ik mij daarom nauwelijks voorstellen....

Heb je je verder goed ingelezen over het broeden?
Zijn je parkietjes minimaal een jaar oud? Heb je een mineraalblokje in de kooi?
Krijgen ze regelmatig groente en/of fruit? Hoe zit het met de luchtvochtigheid en het aantal lichturen?

Allemaal dingen om even goed over na te denken.
Veel succes en plezier ermee.


Birdies

Hey,

Mijn parkietjes zijn iets ouder dan 2 jaar.
Verder hebben ze een roze mineraalblokje, fruit en groente eten ze niet want van dingen die zo nog nooit eerder hebben gezien zijn ze bang van.
Verder is het vochtig genoeg in de kamer waar ze staan, elke dag zetten we het raampje open voor wat frisse lucht in de kamer.

Ook maakt het vrouwtje soms wel eens van die krolse "prrrr" geluiden.

Alvast bedankt voor de reactie! 

Mars

Ik zou geen krantenpapier in het nestkastje leggen, ivm mogelijk giftigheid van de drukinkt. En je weet nooit waar die kleintjes allemaal komen en hoe gevoelig hun huidje is.
Bovendien broeden parkieten meestal zonder bodembedekking. Een beetje zaagsel wordt wel eens geaccepteerd.

Of je parkietjes broeden is moeilijk te zeggen: je popje is blijkbaar wel bezig met het blok klaarmaken. Maar meestal is een neusdop dan wel diepbruin ipv wittig.
Een popje blijft meestal pas in het blok zitten als ze tegen de periode zit van het leggen van een ei (laatste dagen). in de periode re voo kan eht zijn dat ze heel weinig in het blok is.
Timo: lief klein havikje, ik hoop dat je van bovenaf naar beneden tuurt om te kijken wat we doen...
Winky: klein eigenwijsje, ontdekkingsreizigertje, dag dapper kanarietje, geniet er van!
Dag Lay, dag bloempje van me...
Mijn lief tam Kesje: amper 5 weken oud, te nieuwsgierig voor deze wereld..

Birdies

Hoi,

Het vrouwtje heeft alle kranten er al uit gegooid,
sommige heb ik er zelf uitgehaald dus nu ligt er alleen nog wat zaagsel op de bode.
Zelf vroeg ik me ook af hoe vaak mijn parkieten door de week eivoer moeten hebben.
Ze krijgen het nu maar 2 keer per week.. is dit te weinig?

lovesbudgies

Ze mogen elke dag ongeveer een theelepeltje per 1 of 2 parkieten.

Persoonlijk zou ik ook het zaagsel uit het blok halen, dat is zo stoffig.

Birdies

Aan lovesbudgies:
Ik zal je raad opvolgen en alles er uithalen.
Ook heb ik het idee dat het vrouwtje boven haar staartveer (haar buikje dus) dikker is geworden.
Ook haar cloaca is veel beter te zien dan normaal en dus dus meer opener.
Is ze zwanger, te dik aan het worden of is er iets mis??

Maar aangezien ze continu in het broedhokje zit lijkt het me meer het eerste.
Verder is het mannetje volgensmij nog nooit het broedhok in geweest maar als het vrouwtje in het broedhokje zit, zit hij wel vaak op het stokje van het broedhokje.
Dus vindt ze het gewoon leuk om in het broedhokje te gaan of is er meer aan de hand?

chippie

Ik denk dat je popje een eitje met zich mee draagt.
Ze wordt dan wat dikker (je ziet vaak de vorm van het eitje wel) en haar cloaca zie je dan inderdaad ook beter.
Je zou het ook aan haar ontlasting kunnen zien.
Het mannetje gaat normaal gesproken ook niet het nestkastje in. Als die dat wel doet is dat trouwens ook niet erg.
Wat je zelf waarschijnlijk al wel weet is er meer aan de hand. Waarschijnlijk ligt er eens deze dagen een eitje in het nestkastje.

Birdies

aan chippie:

Het zou leuk zijn als er een eitje komt.
Zelf weet ik niet hoe de ontlasting volgens jou moet zijn, maar het is net of ze diaree hebt de kleur meer bruin en het is een groter hoopje.

Dit heb ik ook maar 1 keer gezien het zou kunnen dat het nu anders is maar haar staartveertje zat wel een beetje onder.
Kan ik dat gewoon schoonmaken of maakt ze die zelf schoon?

Bedankt voor de informatie!

chippie

Ik weet bijna 100% zeker dat er een eitje komt :).
Nu hopen dat alles goed gaat en het zal ook leuk zijn als het eitje bevrucht is.
Ik zou het niet gaan schoonmaken. Ik denk dat dat alleen maar stress oplevert.

Birdies

Hallo allemaal,

Goed nieuws, ik keek in het broedkastje en er ligt een ei!!!
Nou heb ik de vraag, hoort het vrouwtje er op te broeden voor een langdurige tijd per dag of is het logisch dat ze af en toe naar buiten komt om te eten/drinken/ met mannetje praten en daarna weer eventjes het hokje ingaat?

Mocht ze er inderdaad te weinig op broeden kan ik dan nog iets doen?

Wouter

De meeste parkietjes beginnen pas met broeden bij het 2e eitje.
En natuurlijk komt het vrouwtje er af en toe uit om te eten en de vleugeltjes te strekken. ;)

Birdies

#12
Andere vraag..

Eergisteren de 21e lag er een eitje in de het broedkooitje en vandaag keek ik er weer in en lag er niks!
Op de bodem van de kooi liggen geen ei-resten..dus mijn vraag weet iemand misschien wat er met het eitje is gebeurd? Opgegeten?

En aan het vrouwtje te zien is er weer een ei op komst dus wat kan ik doen om te zorgen dat dit eitje ook niet verdwijnt???

Ik heb even in het kooitje gekeken en ik vond een heel klein stukje schil van het ei.
Dus dat mysterie is opgelost maar, hoe kan ik er voor zorgen dat het volgende eitje heel blijft?

Berichtjes samengevoegd. Gr. Lovesbudgies

Mars

Ja, dat is waarschijnlijk dat het eitje opgegeten is.
Misschien gaat het nu wel goed en met het kerstweekend voor de deur kun je niet zo veel.

Daarna kun je nepeitjes kopen en die omwisselen met het echte eitje. Dan merkt het popje (of misschien de man) dat je het eitje niet kapot kunt maken en dan kun je later hopelijk toch de echte eitjes terug leggen.
(hoe het helemaal praktisch werkt weet ik niet, maar wissel ze in ieder geval even een tijdje om).

Het staat als volgt op de site van parkietenfreak:
4. Eitjes worden stuk gebeten:
Dit komt helaas ook voor en deze parkietjes noemen we "eier-eters". Je kan na het leggen van de eitjes de eitjes weghalen je popje een vals ei geven waar ze dan in pikt. Als ze merkt dat ze dit niet stuk kan krijgen dan stopt ze ermee. Ze kan opnieuw met haar eigen eitjes beginnen te broeden. Vaak helpt dit. Als ze dit echter na dit blijft doen kun je het popje jammer genoeg niet meer laten broeden.


Zorg ook voor voldoende eivoer (had je al) en kalk (roze mineralenblok). Het eiereten kan een gevolg van voedingstekorten zijn.
Timo: lief klein havikje, ik hoop dat je van bovenaf naar beneden tuurt om te kijken wat we doen...
Winky: klein eigenwijsje, ontdekkingsreizigertje, dag dapper kanarietje, geniet er van!
Dag Lay, dag bloempje van me...
Mijn lief tam Kesje: amper 5 weken oud, te nieuwsgierig voor deze wereld..

Birdies

Oke, ik zal na de feestdagen zo'n nepeitje kopen.
Inmiddels zijn we erachter gekomen dat ze al twee eitjes heeft opgegeten.
Verder krijgen ze elke dag eivoer en ze hebben zo'n roze mineraalblok.

Maar kan ik als ze vandaag weer een ei legt het ei wegpakken om te voorkomen dat deze ook wordt opgegeten of is dit te riskant? En kan ik het ei zelf op een manier warm houden??

Mars

Je kunt het ei weghalen.
Het is zo dat veel parkietjes pas bij het tweede eitje beginnen te broeden en dat het eerste eitje dan dus 2 dagen koud ligt, dus dat blijkt geen probleem te zijn. Dus moet dat het ook niet zijn als jij het weghaalt en het dan pas een paar dagen verder teruglegt. Hoe lang het koud kan blijven voor het zich niet meer ontwikkelt weet ik niet. Het kan ook zijn dat je misschien het volgende eitje op moet geven en dan het daaropvolgende na twee dagen terug kunt leggen (omdat je eerst de nepeitjes moet plaatsen).

Hoe je parkietje reageert als jij het volgende eitje weghaalt en er dan niets meer ligt (dus niet omwisselt) weet ik natuurlijk niet. Het kan zijn dat ze het broeden dan staakt. Als je het zo uitprobeert, blijf dan vooral ook even verslag uitbrengen, dan hebben 'we' er weer een ervaring bij ;)
Timo: lief klein havikje, ik hoop dat je van bovenaf naar beneden tuurt om te kijken wat we doen...
Winky: klein eigenwijsje, ontdekkingsreizigertje, dag dapper kanarietje, geniet er van!
Dag Lay, dag bloempje van me...
Mijn lief tam Kesje: amper 5 weken oud, te nieuwsgierig voor deze wereld..

Birdies

Hallo,

Inmiddels heeft er sinds de 21e geen eitje meer in het kooitje gelegen maar haar haar kontje is wel heel dik.
Elke keer als we in het kooitje kijken dan zit ze er wel in maar doet ze niks.
Ook wil ik wel een nepeitje in het kooitje leggen maar erg liggen toch geen eitjes dus heeft het dan nut?

Op welk tijdstip kunnen we het beste het kooitje controleren?
Verder vind ik het vreemd dat er nooit meer een eitje in het kooitje heeft gelegen na het eerste opgegeten eitje en dat is nu al 7 dagen geleden.. En toch heeft ze bijna elke dag een dik kontje.

Birdies

Er is weer nieuws!

Er ligt een eitje in het kastje en het vrouwtje bewaakt het goed.
Ze zit er tot nu toe vaak op.
Als het eitje morgen er nog ligt snap ik er niks meer van!

Birdies

Ik heb inmiddels het eitje vervangen dus als er een tweede eitje aankomt kan ik het nepeitje weer door het echte eitje vervangen.
Verder is het eitje op 28-12 in het kastje gelegd dus op de 2e van januari kan ik het controleren of het bevrucht is toch?
Het vrouwtje zit heel vaak in het broedhokje en volgens mij komt er morgen ofzo weer een nieuw eitje!

lovesbudgies

Yep, na ongeveer 4/5 dagen kun je gaan kijken met het schouwlampje.

Fijn dat het zo goed gaat, het is spannend he!

Vind je het anders leuk om een verslag te maken van het broedproces en de kleintjes? (dus elke dag of om de paar dagen een berichtje)
Dan verplaats ik het topic even naar Hot Stuff. Het is namelijk best leerzaam hoe dat gaat met nepeitjes en een 'eiereter'.