Do in de rui

Gestart door Gerja, december 14, 2010, 12:37:23

Vorige topic - Volgende topic

0 Leden en 2 gasten bekijken dit topic.

Gerja

Do is in de rui zij verliest veel veren en slagpennen. Vanochtend zag ik dat de ontlasting dun is. Ik weet het niet zeker maar volgens mij word ze een beetje kaal om de oogjes. Wat moet ik hiermee? Ik geef Xtra Vital en geef er los bij eivoer, grit en maagkiezel. Moet ik meer vitamines geven? Ik heb ook vitamine siroop kan ik dat het beste geven door het water?


Parkieten-Freak

Kaalheid rond de oogjes kan met de rui samenhangen. Na de rui moeten de veertjes wel weer aangegroeid zijn. Als dat iet het geval is, kan er sprake zijn van voedingstekorten. In dat geval raad ik je aan om de voeding eens goed onder de loep te nemen.

Tip: Geef geen eivoer bij ExtraVital, want dit bevat al eivoer!
Geef dagelijk fruit, af en toe een klein stukje (30+) kaas en dagelijks wat gekookte groenten als aanvulling op de XtraVital.


Gerja

Het bakje met de eivoer zal ik eruit halen. Zoals de groente of fruit kun je die gewoon kopen in de supermarkt of beter bij de echte groente- fruit winkel? Komkommer vind Do heel lekker zit daar ook genoeg vitamines in? Of kun je dan beter iets anders geven?

Vorige week vrijdag heb ik voor een keer voer uit de supermarkt gekocht vanwege het slechte weer. Het heet "Best for your friend" van Nedac Sorbo. Samenstelling: zaden, granen, plantaardig bij producten, Olien en vetten. Gemiddelde analyse: Ruw eiwit, ruw vet, ruw as. Met snoepmelange.


marinkedejong

Komkommer bestaat vooral uit water en bevat verhoudingsgewijs weinig vitamine C, net als sla. Broccoli werkt daarentegen wel heel goed.

Parkieten-Freak

Citaat van: Gerja op december 14, 2010, 12:53:08
Het bakje met de eivoer zal ik eruit halen. Zoals de groente of fruit kun je die gewoon kopen in de supermarkt of beter bij de echte groente- fruit winkel? Komkommer vind Do heel lekker zit daar ook genoeg vitamines in? Of kun je dan beter iets anders geven?

Vorige week vrijdag heb ik voor een keer voer uit de supermarkt gekocht vanwege het slechte weer. Het heet "Best for your friend" van Nedac Sorbo. Samenstelling: zaden, granen, plantaardig bij producten, Olien en vetten. Gemiddelde analyse: Ruw eiwit, ruw vet, ruw as. Met snoepmelange.



Ik zou het bij óf XtraVital houden óf Versele laga Super Premium. (Bij het laatste wel eivoer verstrekken).
Beide zaadmengsels zijn goed uitgebalanceerd.

Fruitgroente kun je gewoon kopen waar je dat normaal ook doet. Bij appel etc. wel de schil goed wassen ivm bestrijdingsmiddelen.
Vogels zijn in tegenstelling tot mensen in staat om zelf vitamine C te aan te maken. Fruit/groenten blijft echter belangrijk want er zitten veel andere belangrijke voedingsstoffen in die vogels nodig hebben.



Moppers

CiteerBij appel etc. wel de schil goed wassen ivm bestrijdingsmiddelen.
Bij álle groente en fruit die niet biologisch geteeld is moet je heel goed afspoelen. Bij appels is dat vaak niet eens voldoende, want dat vettige laagje op de schil krijg je er daarmee niet vanaf.
Wil je er zeker van zijn dat je parkietje geen chemicaliën binnenkrijgt? Koop dan biologische producten (bijvoorbeeld bij een biologische supermarkt of natuurwinkel).

Gerja

Als ik ze een appel geef haal ik de schil ervan af. Is dat goed?

Moppers

Ja en nee. In de schil zit een groot deel van de vitamines, maar ook een groot deel van de bestrijdingsmiddelen. Ook in de rest van de appel zitten vitamines en bestrijdingsmiddelen, maar in mindere mate. Met andere woorden, door te schillen haal je een groot deel van zowel de positieve als negatieve dingen van niet biologische appels weg, maar niet alles.

Gerja

Dus het beste is biologisch groente of fruit? Dan moet ik daar morgen maar even na kijken.

Parkieten-Freak

Citaat van: Gerja op december 14, 2010, 16:10:13
Dus het beste is biologisch groente of fruit? Dan moet ik daar morgen maar even na kijken.

Biologisch is natuurlijk prima, maar een appeltje of een stuk wortel van AH mag ook hoor.  ;)



Gerja

Dit had ik er niet bij vermeld. Do is voor de eerste keer in de rui.